Det er ventet at EU’s Transportkomite vedtar innføringen av såkalt e-roaming, noe som betyr at det holder med en ladeapp uavhengig av hvilken ladestasjon som benyttes.
Norge viser som kjent vei når det kommer til elbiler, og erfaringene herfra kommer selvsagt andre land til gode. Og en av utfordringene som har dukket opp omhandler hurtigladingen, og mer konkret hvor vanskelig dette kan være i forhold til å fylle en bensintank.
NAF med flere har etterlyst enklere ordninger knyttet til ladingen, som er bygd opp på en måte som gjør at elbilistene er avhengige av forskjellige apper for å kunne benytte seg alle ladenettverkene. Det er selvsagt tungvint.
-->
Nå tar EU selv ansvar og innfører e-roaming, noe som betyr at favorittappen skal fungere uavhengig av ladeoperatøren. Dermed er det slutt på å ha 10-15 forskjellige ladeapper.
‒ Dette er et stort gjennomslag for mer forbrukervennlig lading, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
‒ Dette blir et stort skritt framover for elbilister. I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen.
Men slike regelendringer tar som kjent litt tid, og EU har sagt at det skal innføres senest i 2027. Vedtaket vil også følges av Norge.
‒ Men nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn for at Norge skal vente med å åpne opp for e-roaming, sier Braadland.
NAF mener altså at norske myndigheter bør kreve enklere lading raskest mulig, og det har de anledning til allerede i høst. For snart skal regjeringen legge fram sin ladestrategi, og NAF mener at regjeringen må på banen og prioritere roaming-krav.
‒ Norge er et ledende land for elbiler i Europa, og vi er et av de landene som er teknologisk lengst framme. Derfor bør Norge gå foran på e-roaming. Regjeringen bør kreve e-roaming fra ladeoperatørene allerede i 2023, sier Braadland.
Det er også ventet at EU vedtar at bankkort også blir et pliktig betalingsmiddel på alle hurtigladestasjoner.
‒ Mange er vant til å betale med bankkort, så det er positivt og forståelig at dette kravet kommer på alle nye stasjoner, sier Braadland.
‒ Norge har imidlertid 4.000 ladepunkter som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukeren, sier Braadland.
Det er altså ventet at EU’s Transportkomite vedtar e-roaming 3. oktober, og deretter at det blir vedtatt av EU-parlamentet 19. oktober. Dette betyr at elbilistene selv kan bestemme hvilken app de vil bruke til å starte, stoppe og betale for lading på alle hurtigladestasjoner i hele Europa.
Ifølge NAF står det i teksten som skal behandles blant annet dette: «operators of recharging points shall (…) ensure that e-roaming is available, at each publicly accessible recharging point that they operate».
Automobilforbundet sier at roaming er et viktig skritt på veien til «plug and charge», hvor elbilisten kun kobler ladekabelen til bilen og betalingen skjer automatisk uten at føreren selv trenger å gjøre noe.
Les også: