Norge viser som kjent vei når det kommer til elbiler, og erfaringene herfra kommer selvsagt andre land til gode. Og en av utfordringene som har dukket opp omhandler hurtigladingen, og mer konkret hvor vanskelig dette kan være i forhold til å fylle en bensintank. NAF med flere har etterlyst enklere ordninger knyttet til ladingen, som er bygd opp på en måte som gjør at elbilistene er avhengige av forskjellige apper for å kunne benytte seg alle ladenettverkene. Det er selvsagt tungvint. Nå tar EU selv ansvar og innfører e-roaming, noe som betyr at favorittappen skal fungere uavhengig av ladeoperatøren. Dermed er det slutt på å ha 10-15 forskjellige ladeapper. ‒ Dette er et stort gjennomslag for mer forbrukervennlig lading, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. ‒ Dette blir et stort skritt framover for elbilister. I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen. Men slike regelendringer tar som kjent litt tid, og EU har sagt at det skal innføres senest i 2027. Vedtaket vil også følges av Norge. ‒ Men nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn for at Norge skal vente med å åpne opp for e-roaming, sier Braadland. NAF mener altså at norske myndigheter bør kreve enklere lading raskest mulig, og det har de anledning til allerede i høst. For snart skal regjeringen legge fram sin ladestrategi, og NAF mener at regjeringen må på banen og prioritere roaming-krav. ‒ Norge er et ledende land for elbiler i Europa, og vi er et av de landene som er teknologisk lengst framme. Derfor bør Norge gå foran på e-roaming. Regjeringen bør kreve e-roaming fra ladeoperatørene allerede i 2023, sier Braadland.
