Etter 2025 skal Mini kun utvikle elbil-modeller

Mini er faktisk erkeeksemplet på den tiden vi nå er inne i, og har også ambisjoner om å forme morgendagens mobilitet.


Så hva mener vi med erkeeksempelet på tiden vi nå er inne i? Vel, nå handler det altså om å bevare ressursene og ta ned forurensingen, to ting som er indirekte årsaker til at Mini-merket ble etablert for over 60 år siden.

Vi må tilbake til 1956 for å finne den direkte årsaken til at Mini så dagens lys.

Den gang het Egypts president Gamal Nasser, og han likte svært dårlig at britene hadde kontroll på den viktige Suezkanalen som forbinder Middelhavet og Rødehavet. Så han nasjonalisere like godt selskapet som styrte den trange kanalen.

Israel, på den andre siden av kanalen, ble så forbannet at de gikk til militært angrep. Britene og franskmennene kastet seg raskt med, noe som ikke imponerte supermaktene USA og Sovjetunionen. Så ja, de to erkefiendene var faktisk enige om en ting.

Selve krigen tok slutt like raskt som den startet, men det utløste en oljekrise som først og fremst rammet Vest-Europa.

Og det var trøblete, for bilene den gang var stort sett store, tunge og tørste. Det var rett og slett ikke nok bensin for alle disse.

Dermed ble Mini utviklet. En liten og lett bil som skulle være en rival til Volkswagen Boble, og den skulle altså være bensingjerrig. Og ettersom forbruket henger sammen med utslipp, var den altså ganske miljøvennlig.

I 2021 eies Mini av BMW-gruppen, men den skal fortsatt ta vare på arven fra 1959 og være liten, lett og miljøvennlig.

Mini har nå kommet med en ny framtids-strategi, og her er stikkordene bærekraft, mangfold, innovasjon, lønnsomhet og optimisme.

Framtids-Mini skal som alle de andre merkene kutte kraftig på CO2-utslippet både når det gjelder produksjon og bruk, og da spiller selvsagt elbiler en viktig rolle.

Mini har allerede tatt de to viktigste stegene med ladehybriden Mini Cooper SE Countryman All4 og den helelektriske Mini Cooper SE, og tidlig i 2023 vil merket også presentere en helt ny generasjon av elbiler. To av disse modellene som utvikles fra grunn av skal produseres i Kina, klodens største bilmarked.

En av grunnen til det finner vi igjen i bærekraft, for dermed slipper Mini å transportere biler dit. Da sparer man CO2-utslipp.  

Et sentralt plassert land i Europa er Tyskland, som også er hovedsetet til BMW-gruppen. Så i Leipzig skal arvtakeren til Mini Countryman bygges, og denne skal komme både som elbil og med en forbrenningsmotor.

Alle andre modeller skal settes sammen i Oxford, som altså forblir et hjerte i Mini-produksjonen. For ja, Mini er erkebritisk, uavhengig av hvem som eier dem.

Det britiske merket er svært opptatt av mobiliteten, og har allerede teppelagt bybil-segmentet med versjoner som bør passe de fleste. Mini 3-dørs, Mini 5-dørs, Mini kabriolet, Mini 6-dørs (Clubman) og crossoveren Mini Countryman.

I tillegg hører nå John Cooper Works hjemme under Mini-paraplyen, og disse lager som kjent enda litt råere utgaver av Mini-modellene. Så det vil komme helelektriske Mini signert John Cooper Works i framtiden. Det er bare å glede seg.

En Mini John Cooper Works GP og den klassiske Mini-modellen.

Framtidsplanen til Mini viser at den aller siste nye modellen med forbrenningsmotor skal utvikles i 2025, og etter dette skal merket kun utvikle helelektriske modeller.

Videre viser Mini-kartet at de i begynnelsen i 2030-tallet setter punktum for produksjonen av biler med forbrenningsmotor, og blir dermed et helelektrisk merke.

Merket som for over 60 år siden ble dannet for å bevare bensinen har altså tenkt å bidra til miljøet i framtiden, så får vi se hva som dukker opp av elektriske sjarmtroll med Mini-merket i fronten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter