BYD Seal er nå plass i Norge, og følger dermed i hjulsporene på Dolphin. (Fotos: BYD)

Nå er BYD Seal 4x4 her

Nyhetene kommer tett fra BYD. Bare uker etter at Dolphin ble meldt inn til landet, lanseres den nye BYD Seal. Så ja, prisen er også klar.


Det er spesielt to ting norske nybilkjøpere en svært opptatt av, og det er at bilen skal være en elbil og det skal være firehjulsdrift. Og ja, så er hengerfeste en stor fordel.

Så langt i år er 9 av 10 nye biler elbiler, og 2 av 3 av nybilene er også utstyrt med firehjulsdrift. Det bør love bra for nye BYD Seal, som har 4x4 og som er elektrisk. Og ja, som til og med byr, eller skal vi si byd’er på, en egen snømodus og åpner for en hengervekt på 1.500 kilo.

Så det er kanskje ikke så rart at BYDs norske salgssjef sier følgende:

‒ Vi vet at veldig mange har ventet på lanseringen av BYD Seal 4x4 i Norge, og endelig er den her. Denne vil tilby eventyrlystne nordmenn en kjøreopplevelse utenom det vanlige, sier Simen Wøien Christensen.

BYD Seal følger altså i hjulsporene til BYD Dolphin, og finner veien til Norge. Dette er ifølge BYD Norge en sporty og dynamisk sedan i D-segmentet, med plass til fem personer.

Dette er den andre modellen i BYDs Ocean-serien, derav modellnavnene Seal og Dolphin, og er 4,80 meter lang, 1,88 meter bred og 1,46 meter høy.

I tillegg til en ganske ok hengervekt byr den kommende selen også på et 400 liter stort bagasjerom, og det er også en frunk foran som åpner for 53 liter.

Selve designet skal være inspirert av havets skjønnhet gjennom konseptet Ocean Aesthetics, og som med de fleste nye elbiler fokuseres det også på aerodynamikk.

Bilen har både forførende linjer og bølger, og vi kan også se at den også har en litt coupéinspirert bakende som også huser LED-baklykter. Som de andre BYD-modellene her i Norge står designeren Wolfgang Egger bak linjene, og designet har blant annet hanket inn en iF Design Award.

Resultatet er et slik design:

Den norske importøren kaller den kommende modellen for Seal 4x4, for det er viktig å understreke at denne kommer med firehjulsdrift som standard. Her er det altså en motor på hver aksling, og det går voldsomt unna.

For 0-100 km/t opplyses til raske 3,8 sekunder, og her hjelper også en løsning kalt av iTAC (Intelligent Torque Adaption Control) til, og denne kan blant annet justere dreiemomentet slik at kjøredynamikken blir enda bedre.  

Ikke uventet kommer BYD Seal med de såkalte Blade-batteriene, og disse åpner for en rekkevidden som passerer 500-grensen ganske greit. Den er opplyst til 520 kilometer.

Batteriet på 82,5 kWh åpner for 11 kW ladeeffekt for hjemmeladingen, mens hurtigladingen er på 150 kW. BYD opplyser den litt uvanlige øvelsen 30-80 prosent, og dette tar 26 minutter. Du må altså plusse på noen minutter for den mer vanlige 20-80 prosent som de fleste bilmerker oppgir, og bilen kommer også med varmepumpe som bør hjelpe til på rekkevidden når det er kaldt.

Batteriløsningen støtter også V2L (Vehicle-to-Load), noe som betyr at bilen kan levere strøm til eksterne kilder, og en V2L-adapter følger med bilen.

Innsiden byr også på elegante linjer slik som utsiden, og det er to skjermer og et ganske så rent dashbord. BYD sier at det er brukt materialer av høy kvalitet, og forsetene som både har oppvarming og ventilering bør være gode ‒ noe de jo er i mange av de nye kinesiske elbilene.

Norske BYD Seal kommer med det øverste utstyrsnivået kalt Excellence som standard, og infotainmentet med den 15,6-tommers sentralskjermen åpner også for stemmestyring, smart tilkobling, Spotify, Apple CarPlay og Android Auto.

Av utstyr trekker importøren fram elektrisk bakluke, panorama glasstak, sotede sideruter, fjernlysassistent, flerfarget atmosfærelys, trådløs mobiloppladning, oppsiktsvekkende nok to slike, og Dynaudio lydsystem.

Bilen er også sikker som banken.

Euro NCAP har nemlig kollisjonstestet BYD Seal, og der oppnådde den toppscoren og fikk 5 stjerner. Den elektriske selen har løsninger som et adaptiv og smart cruisekontrollsystem, 360 graders kamera, automatisk nødbremsing, parkeringssensorer foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning, og blindsonevarsling ‒ og alt dette kommer som standard. 

Som BYD Atto 3 og Dolphin er også Seal satt sammen på den nye plattformen ePlatform 3.0 laget kun for elbiler, og benytter BYDs Cell-to-Body-teknologi som i tillegg til sikkerheten også skal sørge for god kjøredynamikk og plassutnyttelse.

Cell-to-Body betyr at  batteriet har integrerte komponenter i chassiset, noe som gir en solid sandwich-lignende struktur som inkluderer toppdekselet, Blade-batteriet og brettet.

Løsningen med å kombinere batteriet direkte med karosseriet senker også gulvet med omtrent 15 mm, og dermed blir det også mulig å senke bilens totale høyde.

Vi nevnte snømodusen, og BYD Seal har fire kjøremoduser som stiller inn bilen til spesifikke oppgaver. Disse er:

  • ECO-modus: Prioriterer energieffektivitet og øker kjørerekkevidden.
  • Normal: Gir en balansert kjøreopplevelse for daglig bruk.
  • Sport: Betoner ytelse med aggressiv akselerasjon og skarp håndtering. 30/70-fordeling.
  • Snow: Optimaliserer trekkraft og stabilitet på glatte overflater som snø eller is. 50/50-fordeling.
BYD Norge sier at bilen allerede nå blir tilgjengelig for prøvekjøring ute hos de 65 forhandlerne, så du har selv muligheten til å teste den helt nye BYD Seal.

Prisen er også klar, og BYD Seal 4x4 får en introduksjonspris fra 469.900 kroner, og dette inkluderer altså Excellence utstyrspakke.

Her er flere bilder av BYD Seal, en bil som haker ut mange av boksene til nybilkjøperne. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbiler BYD Seal BYD