Et SUV-beist uten like

En av de aller mest vanvittige SUV-modellene er utvilsomt Lamborghini Urus, en megamaskin med mer enn nok krefter for de aller fleste. Men ikke alle.


I SUV-verden krangles det om hvem som har den raskeste bilen.
Jeep er sistemann som har meldt seg på, med supermodellen Grand Cherokee
Trackhawk som byr på 710 hestekrefter.

Målt i antall hk troner den klart på topp av de serieproduserte
modellene, fulgt av Lister LPF (670 hk), Lamborghini Urus (650 hk) og Bentley
Bentayga Speed (635 hk).

-->
Men hvem av disse som faktisk er raskest kan uansett diskuteres, for én kan være rask på snøen, mens en annen sluker svingene på racerbanen som ingen andre.

Det er en en konkurranse som er tilnærmet umulig å avgjøre.

Men det finnes spesialmodeller som legger den diskusjonen
steindød, og da tenker vi ikke minst på SUV som har fått en bole-kur i Tyskland.
Nærmere bestemt en Lamborghini Urus Manhart.

Originalt er Urus en ganske så ekstrem SUV med en V8
twinturbo aluminiumsmotor med 650 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm
koblet sammen med en 8-trinns automatkasse.

Beistet veier 2.200 kilo, og vekt til kraft-forholdet blir
dermed 3,38 kilo per hk ‒ ganske så drøyt for en diger SUV.

Dette igjen gir 0-100 km/t på 3,6 sekunder, 0-200 km/t på
12,8 sekunder og en toppfart på 308 km/t. Bremsingen med de svære karbonkeramikk-bremsene
går også unna, og fra 100-0 km/t bruker man kun 33,7 meter på å stoppe.

Urus er absolutt ikke laget kun for å dundre rundt på racerbanene,
men for å brukes i hverdagen. Lambo har faktisk gått så langt at de har satt
inn en spesiell kjøremodus for oss langt nord ‒ Neve. Dette er italiensk og
betyr snø, så Urus selvsagt med firehjulstrekk skal også kunne frakte skifolket
til fjells midtvinters.

Som dere skjønner er Urus en ekstrem modell, men fanden vil
som kjent ha mer.

Det tyske tuningsselskapet Manhart elsker å trimme BMW
M-modeller, men en sjelden gang kaster de seg også over andre modeller. Og da
de så Urus klarte de ikke å motstå fristelsen.

Sammen med russiske TopCar Design gikk de løs på SUV-kjempen, og har bygd den om til en bil som parkerer alle som er frekk nok til å påstå at de er verdens raskeste.

TopCar har gjort de designmessige endringene på bilen, og det
er ikke akkurat få.

Spoilere, luftinntak, diffusere, ja, det aller meste er erstattet,
og det selvsagt med egenlagde karbondeler.

Manhart på sin side har satt på et nytt eksosanlegg som både
gir mer krefter og enda råere lyd, de har satt inn MHtronik for mer kraft, satt
på to større turboer og en spesiallaget intercooler, og de har heldigvis også
forbedret luftinntaket ‒ for dette genererer varme.

Også på innsiden har TopCar og Manhart «flikket» på Urusen,
slik at den er oppgradert på alle de tre store nivåene ‒ utvendig, innvendig og
under panseret.

På toppen av dette har Manhart satt på noen digre hjul, mer
bestemt 10.5 x 23-tommers felger foran med dekkprofilen 285/35, og 12 x 23 og 325/30
bak. Den har altså hjul som en racerbil ‒ og krefter som en også.

For dette har resultert i 812 hestekrefter og et dreiemoment
på 980 Nm, og vi tør nesten ikke å tenke på hvordan denne rører på seg.

For det er komplett galskap.

Faktisk har SUVen mer krefter enn en annen rekordbil fra Lamborghini,
Aventador SVJ. En slik en satte i fjor ny rekord rundt Nordschleife, og den
svært så potente sportsbilen kan «kun» skryte av 770 hestekrefter.

Altså langt unna Urus Manhart ‒ en av de sjukeste
SUV-modellene noensinne laget.

Pris? Vel, det vil vi helst ikke vite.

Men så er vi da også en av de som syns en original Urus hadde
vært mer enn godt nok.

Her er bildene av Urus Manhart:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene