Annonse
Hjem Superbiler Ny råtass med 770 hk fra Lamborghini

Ny råtass med 770 hk fra Lamborghini

Bare uker før Lamborghini avduket sitt siste råskinn satte den ny rekord på Nürburgring. Det er med andre ord et beist.

I utgangspunktet har ikke Lamborghini så veldig mange modeller, og medregnet den nye SUV’en Urus er italienerne oppe i hele tre modeller.

Urus er altså Lambos første forsøk på noe annet enn sportsbiler, men det er uansett de rene racerne vi forbinder med merket.

I den kategorien finner vi to modeller ‒ Huracán og Aventador.

Det finnes seks forskjellige Huracán-varianter ‒ Huracán Performante Spyder, Huracán Performante, Huracán Spyder, Huracán Rwd, Huracán Rwd Spyder og Huracán Coupé.

Saken fortsetter under Annonsen

Aventador kommer i to versjoner ‒ Aventador S Roadster og Aventador S.

Så langt har ikke Lamborghini kommet med noen SVJ-varianter av disse bilene, men nå er vi der.

SV er en forkortelse av Superveloce, og det betyr enkelt og greit «superrask». Bokstaven J henviser til hva Lamborghini kaller Jota, og viser at dette er en racingspekket bil.

Så en SVJ-modell er altså det ypperste Lamborghini har å by på. Det beste av de beste. Det råeste av de råe.

Og når Lamborghini utvider Aventador-familien med ett medlem, så er det nettopp en SVJ de trekker ut av ermet.

Et grønt fartsmonster, Lamborghini Aventador SVJ. (Foto: Lamborghini)
Et grønt fartsmonster, Lamborghini Aventador SVJ. (Foto: Lamborghini)

De har allerede vist hva som bor i beistet på legendariske Nordschleife på Nürburgring, hvor de også tidligere har luftet sine lynraske biler.

I 2015 brøt de den magiske 7-minuttersgrensen med en Lamborghini Aventador LP 750-4 SV, og året etter satte Lamborghini Huracán Performante ny banerekord for produksjonsbiler med 6:52,01 minutter.

Den slettet Porsche 911 GT2 RS, før Lamborghini stilte opp med den nye Aventador SVJ. Dekt med kamuflasjedesign dundret bilen rundt den drøye 20 kilometer lange banen på 6:44,97 minutter, det raskeste en produksjonsbil noensinne har klart.

Nå er denne lynraske doningen avduket, noe som skjedde på Pebble Beach Concours d’Elegance.

‒ Aventador SVJ er en innovativ bil som representerer det absolutt ypperste i vår produktkjede, sier styreleder og konsernsjef Stefano Domenicali.

‒ Utfordringen for Lamborghinis ingeniører og designere var å forbedre den reneste essensen av Lamborghini supre sportsbil, og å hente inspirasjon fra romferjer og jetfly ‒ eksepsjonelle eksempler på superrask og superatletisk og med en aerodynamisk overlegenhet. Aventador SVJ tar et skritt inn i framtiden, og viser hva som er mulig innen sportsbilutvikling.

Store ord der altså.

Men så flytter den da også på seg som en rakett.

Bilen er utstyrt med en diger V12 som yter 770 hestekrefter ved 8.500 omdreininger, noe som gjør Aventador SVJ til den sterkeste Lamborghini noensinne. Dreiemomentet er på 720 Nm ved 6.750 omdreininger, mens den veier inn på slanke 1.525 kilo.

Og all den kraften og en vekt-til-hk-ratio på solide 1,98 kg/hk sender denne av gårde fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, mens toppfarten passerer 350 km/t.

Et slikt fartsmonster må kunne stoppe også, noe Aventador SVJ gjør fra 100 km/t og til null på 30 meter. Den stopper altså like godt som den akselererer.

Men det er ikke bare krefter som gir en banerekord på Nordsløyfa ‒ bilen må sitte perfekt på veien også.

Lamborghini har gjort en rekke aerodynamiske forbedringer på denne i forhold til Aventador S, noe som har resultert i 70 prosent mer marktrykk og -1 prosent lavere dragkoeffisient sammenlignet med SV fra 2015.

Ny frontvinge, ny bakvinge og diverse andre forbedringer har bidratt til den enorme aerodynamiske forskjellen.

De har også fiklet på girkassen, utbedret bakhjulsstyringen ytterligere, finjustert styringen, forbedret firehjulsdriftsystemet og gjort bilen stivere.

Det er kanskje ikke rart at denne går som en rakett, og er den aller raskeste serieproduserte bilen rundt Ringen.

Og når vi er på temaet serieprodusert.

Lamborghini hadde med seg en spesialversjon til California kalt SVJ 63, en hyllest til 1963 da den italienske bilprodusenten ble grunnlagt. På denne versjonen har de brukt enda mer kabonfiber, og fornuftig nok skal de lage 63 eksemplarer av den.

Totalt skal Lamborghini bygge 900 Aventador SVJ, og prisen kommer sikkert ikke til å skremme vekk potensielle kunder selv om den gjør oss andre ganske så svett. 3,4 millioner kroner ‒ før eventuelle avgifter.

Men såpass bør kanskje den raskeste bilen rundt Nordschleife koste?

Her er Lambo-lynet: 

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker