Et glimt av innsiden til framtidens Skoda

Skoda har på gang et nytt designspråk, og det første bildet av innsiden lover veldig godt.


En av fordelene med å erstatte forbrenningsmotorer med elektriske, er at den innvendige plassen vokser. For fjerner man en stor motor kan man også dra ut avstanden mellom for- og bakhjulene, samt at man kan rydde bort den store girkassen som også stjeler innvendig plass.

Det åpner seg altså helt nye muligheter når det kommer til det innvendige designet, og det har Skoda, som jo er over snittet opptatt av smarte innvendige løsninger, tenkt å utnytte til det fulle.

-->
‒ Det nye designspråket er minimalistisk, funksjonelt og autentisk. I framtiden vil vi fortsette å fokusere på Skodas tradisjonelle styrker, som sjenerøs plass, enkel brukervennlighet og høy grad av funksjonalitet. Med vårt nye formspråk tar vi neste steg og legger enda større vekt på kundeopplevelsen, sier Oliver Stefani, leder for Skoda Design.

Det tsjekkiske merket gir oss nå en ørliten forsmak på hva de planlegger, og det er en innside med plass opptil sju personer og to distinkte interiørmoduser.

‒ Den store kreativiteten til våre designere og ingeniører demonstreres gjennom bevegelige interiørelementer og nyutviklede Simply Clever-funksjoner, som et integrert barnesete. De bevisst minimalistiske linjene utvider også det klare utvendige designet inn i interiøret, forklarer designsjefen.

Sniktitten kommer i form av en tegning som viser innsiden av Vision 7S, det første konseptet som bærer det nye designspråket.

Denne viser tre seterader og en smart plassering av en barnestol, og Skoda forklarer at det er brukt bærekraftige materialer for å skape det minimalistiske interiøret. Videre sier de at det nye designspråket er «autentisk og tilbyr intuitiv kontroll over digitale teknologier og høy grad av funksjonalitet».

Som vi kan se av bildet har de to første seteradene fire individuelle seter, mens det er to seter samt et lite sete i den tredje rekken. Interiøret er åpenbart symmetrisk, og helt fremst er det et dashbord som strekker seg helt til dørene.

Skoda er som sagt veldig opptatt av smarte løsninger, og byr på en masse av disse her. En håndstøtte skal gjøre interaksjon med berøringsskjermen og haptiske knapper (gir tilbakemelding når de berøres) enkelt og praktisk, og haptiske kontroller er også integrert i det redesignede rattet.

Det er smarte omgivelseslys som både skal gi beskjed om ting som ladestatus og gi riktig stemning på innsiden, mens dørpanelene også har interaktive haptiske og visuelle elementer.

Smartheten kommer klart til syne med barnesetet. Det er plassert i midtkonsollen – ifølge Skoda det sikreste stedet i et kjøretøy.

Seteryggene på de to første radene er også utstyrt med holdere for multimedieenheter, og disse har også en slags ryggsekker integrert i seg.

Det nye designspråket byr altså på to moduser, kjøring og avslapping.

I kjøremodus er alle kontrollene satt i ideelle posisjoner, og den sentrale berøringsskjermen er vertikalt justert for å vise all relevant informasjon under kjøring.

Relax-modus kan aktiveres når bilen står i ro, for eksempel under lading. Da glir rattet og instrumentgruppen forover, og setene på første og andre rad beveger seg bakover for en enda mer avslappet sittestilling. Slik skal den innvendige plassen utnyttes maksimalt.

Skoda annonserte det nye designspråket i mars, og skal vi måle ut av det ene bildet de har vist oss ser det jo vitterlig ganske så spennende ut.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter