Tilnærmet alle elbilene byr på trådløs lading, men det er ikke av selve elbilen. Denne trådløse teknologien retter seg nemlig mot mobiltelefonen, som kan legges i midtkonsollen og dermed lades uten å måtte kobles til en kabel.
Så teknologien med trådløs lading av batterier er på plass, men likevel lar trådløse ladere for elbilene vente på seg. Men nå løsner det.
Porsche opplyser at effektiviteten av energioverføringen fra strømnettet til batteriet er opptil 90 prosent.
– Brukervennlighet, egnethet for daglig bruk og ladeinfrastruktur er fortsatt de avgjørende faktorene når det gjelder aksept av elektrisk mobilitet, sier Michael Steiner, nestleder og medlem av hovedstyret for forskning og utvikling.
– Vi er stolte av at induktiv lading snart vil være tilgjengelig i serieproduksjon hos Porsche. Det har aldri vært så enkelt og praktisk å lade en elbil hjemme.
Så hvordan fungerer induktiv lading?
Dette er altså en ganske vanlig løsning for mobiltelefoner og andre mindre strømdrevne enheter som elektriske tannbørster, og energien overføres gjennom luften via et magnetfelt. Porsche forklarer:
«For dette formålet er en senderspole laget av kobber og ferritter plassert i bunnplaten. Vekselstrøm flyter gjennom denne spolen, som genererer et magnetfelt».
Over hos Porsche bruker konseptet ultrabredbåndsteknologi for å bestemme kjøretøyets relative posisjon over gulvplaten, og når bilen er i posisjon vil kjøretøyets sekundærspole, som fungerer som en mottakerenhet, genererer magnetfeltet deretter vekselstrøm. En likeretter omdanner deretter dette til likestrøm slik at Cayennes høyspenningsbatteri kan lagre den, forklarer tyskerne.
Ladeplaten tåler også regn og snø slik at den også kan brukes utendørs, og du trenger heller ikke å bekymre deg over stråling under ladingen – den er begrenset til under bilen.
Ok, Cayenne Electric baner vei for trådløs lading, men hvor raskt kan den egentlig lade, da med en kabel koblet til bilen.
Jo, som Macan og Taycan, de har hevet grensene med henholdsvis 270 og 320 kW, setter elektriske Cayenne nye standarder. Det hintes nemlig om 400 kW, og i så fall går det unna ved lynladeren.
Og så må vi snakke litt om lakken til bilen som vist fram i Storbritannia og den som også ble vist i München. Her er det nemlig en innovativ fluorescerende lakk. Slik forklarer Porsche denne:
«Så snart strømmen flyter, skapes et spennende karosseribilde med fargerike overflater: Style Porsche designet det dynamiske kamuflasjemønsteret. Individuelle lakkseksjoner er bevisst utelatt og forblir mørke. Fem fargetoner, fra blå til fiolett, kan styres målrettet.»
Belegget består av over 25 ekstremt tynne lag, og inkluderer ledende grunning, elektrode- og isolerende lag, samt selve det elektroluminescerende materialet med fargepigmenter. Under vekselspenning sender det ut lys. I tillegg er det mer enn 15 lag med klarlakk.
Totalt har Porches Style-avdeling brukt 100 liter klarlakk på bilen, og mer enn 30 slipesykluser og over 500 meter kabel er bevis på innsatsen bak denne unike utstillingsbillakken.
Den kan betgnes som elektrisk, akkurat som den trådløse ladeplaten.
Les også:
- Laaang rekkevidde – solid test av faststoff-batteri
- Slik kan du bli lurt når du skal selge bilen - forsikringen dekker ikke tapet
- Dette er en elektrisk stasjonsvogn fra Skoda