Porsche viser nå fram en trådløs ladeplate for kommende Cayenne Electric. (Fotos: Porsche)

Endelig –⁠ Porsche viser trådløs lading av elbilen

Denne videoen vil du muligens se, for nå nærmer trådløs hjemmelading av elbilen seg.


Tilnærmet alle elbilene byr på trådløs lading, men det er ikke av selve elbilen. Denne trådløse teknologien retter seg nemlig mot mobiltelefonen, som kan legges i midtkonsollen og dermed lades uten å måtte kobles til en kabel.

Så teknologien med trådløs lading av batterier er på plass, men likevel lar trådløse ladere for elbilene vente på seg. Men nå løsner det.

-->
For Porsche skal løfte den trådløs ladingen fra midtkonsollen og ned på bakkenivå, og det via en såkalt one-box-baseplate som elbilen parkerer rett over. Så ja, rydd vekk veggboksen. Ladeeffekten her er som vanlig hjemmelading, altså på maks 11 kW.

Og ja, Porsche har nok en god nyhet. Ladeplaten er nemlig så klar og ferdigtestet at den blir markedslansert allerede neste år.

Det tyske sportsbilmerket demonstrerte ladeplaten under IAA-messen i München, og da med en kamuflert prototype av den kommende Cayenne Electric, en elbil som skal få verdenspremiere senere i år.

Porsche opplyser at effektiviteten av energioverføringen fra strømnettet til batteriet er opptil 90 prosent.

– Brukervennlighet, egnethet for daglig bruk og ladeinfrastruktur er fortsatt de avgjørende faktorene når det gjelder aksept av elektrisk mobilitet, sier Michael Steiner, nestleder og medlem av hovedstyret for forskning og utvikling.

– Vi er stolte av at induktiv lading snart vil være tilgjengelig i serieproduksjon hos Porsche. Det har aldri vært så enkelt og praktisk å lade en elbil hjemme.

Det er ikke tilfeldig at Porsche nå baner vei for trådløs lading, for de har sett på ladetallene til kundene. Rundt 75 prosent av all lading skjer hjemme, og dermed er potensialet for såkalt induktiv lading, altså trådløs, ganske formidabel.

Gulvplaten har fått navnet Porsche Wireless Charging, og om du vil ut og måle parkeringsplassen så har vi også størrelsen. Den er 117 centimeter lang, 78 centimeter bred og 6 centimeter høy og veier 50 kilo. Platen kan installeres i en garasje, carport eller utendørs parkeringsplass og kobles til strømnettet.

For å kunne lades trådløst trenger man også elbiler med mer spesiell maskinvare, og kommende Cayenne Electric som internt har betegnelsen E4 blir den første som kan bestilles med valgfri Porsche Wireless Charging-pakken og Porsche Wireless-platen. Mottakerenheten er beskyttet mot steinsprut og værpåvirkninger og er plassert i undersiden av bilen mellom forhjulene, opplyser Porsche.

Når den elektriske Cayenne-modellen skal lades er det bare å parkere over platen, og den kontaktløse energioverføringen mellom de to ladeenhetene skjer over en avstand på noen få centimeter. For å oppnå dette senkes Cayenne automatisk, og bunnplaten har også en bevegelsesdetektor og fremmedlegemedeteksjon.

Sjekk dette:

Ladeprosessen avbrytes automatisk hvis et levende vesen, som en katt, kommer mellom bilen og gulvplaten, eller hvis en metallgjenstand ligger på sistnevnte og varmes opp.

Gjennom appen kan man også åpne for at flere biler kan benytte ladeplaten, og det er også en spesiell visning i Surround View-parkeringsfunksjonen som skal gjøre det enklere å styre Cayenne til optimal ladeposisjon. Så snart bilen er posisjonert over gulvplaten og parkeringsbremsen er aktivert, starter ladeprosessen og elbilisten trenger ikke å gjøre noe mer.

Gulvplaten er også utstyrt med en LTE- og WLAN-modul, og den kan også oppdateres, ja, trådløst, og skal først lanseres i Europa til neste år.

Så hvordan fungerer induktiv lading?

Dette er altså en ganske vanlig løsning for mobiltelefoner og andre mindre strømdrevne enheter som elektriske tannbørster, og energien overføres gjennom luften via et magnetfelt. Porsche forklarer:

«For dette formålet er en senderspole laget av kobber og ferritter plassert i bunnplaten. Vekselstrøm flyter gjennom denne spolen, som genererer et magnetfelt».

Over hos Porsche bruker konseptet ultrabredbåndsteknologi for å bestemme kjøretøyets relative posisjon over gulvplaten, og når bilen er i posisjon vil kjøretøyets sekundærspole, som fungerer som en mottakerenhet, genererer magnetfeltet deretter vekselstrøm. En likeretter omdanner deretter dette til likestrøm slik at Cayennes høyspenningsbatteri kan lagre den, forklarer tyskerne.

Ladeplaten tåler også regn og snø slik at den også kan brukes utendørs, og du trenger heller ikke å bekymre deg over stråling under ladingen – den er begrenset til under bilen.

Ok, Cayenne Electric baner vei for trådløs lading, men hvor raskt kan den egentlig lade, da med en kabel koblet til bilen.

Jo, som Macan og Taycan, de har hevet grensene med henholdsvis 270 og 320 kW, setter elektriske Cayenne nye standarder. Det hintes nemlig om 400 kW, og i så fall går det unna ved lynladeren.

Og så må vi snakke litt om lakken til bilen som vist fram i Storbritannia og den som også ble vist i München. Her er det nemlig en innovativ fluorescerende lakk. Slik forklarer Porsche denne:

«Så snart strømmen flyter, skapes et spennende karosseribilde med fargerike overflater: Style Porsche designet det dynamiske kamuflasjemønsteret. Individuelle lakkseksjoner er bevisst utelatt og forblir mørke. Fem fargetoner, fra blå til fiolett, kan styres målrettet.»

Belegget består av over 25 ekstremt tynne lag, og inkluderer ledende grunning, elektrode- og isolerende lag, samt selve det elektroluminescerende materialet med fargepigmenter. Under vekselspenning sender det ut lys. I tillegg er det mer enn 15 lag med klarlakk.

Totalt har Porches Style-avdeling brukt 100 liter klarlakk på bilen, og mer enn 30 slipesykluser og over 500 meter kabel er bevis på innsatsen bak denne unike utstillingsbillakken.

Den kan betgnes som elektrisk, akkurat som den trådløse ladeplaten.

Les også:

Hva tenker du

Les også