Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen.


I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet av to tidligere Mercedes-ingeniører, og målet var ganske enkelt ‒ å produsere racingmotorer. Det ble raskt utvidet til å tune biler.

I 1993 inngikk Mercedes et formelt partnerskap med selskapet som sto bak stadig mer imponerende utgaver, og seks år senere ble det tyske merket også majoritetseiere. Det siste steget ble tatt i 2005 da Mercedes ble eneeiere.

-->
Så Mercedes-AMG hadde all grunn til å markere 50 år, noe de gjorde til gangs.

Til den store internasjonale tyske bilmessen hadde de nemlig med en bil som en gang for alle skulle viske ut gapet mellom formel 1-biler og gatebiler ‒ en bil kalt Project One.

Siden har prosjektet gått over til ren utvikling og Project-navnet er droppet, slik at beistet nå kun heter Mercedes-AMG One. Og den er virkelig en ener.

Mercedes-AMG har løftet en masse løsninger direkte fra F1-bilene, deriblant mye av den hybride drivlinjen. Her er det en høypotent 1.6-liters V6-motor med elektrisk assistert turboladning, noe som jo også F1-bilene har.

Høyytelsesbatteriet er også løftet fra F1, og AMG-gjengen har også plassert inn hele fire elmotorer som er testet akkurat som Mercedes-AMG F1 Team gjør. Det betyr at drivlinjen også har fått kjørt seg i testbenken i Brixworth, så den bør være absolutt topptunet.

De har også utviklet en helt ny 7-trinns automatisert manuell girkasse som sender de voldsomme kreftene til hjulene, og AMG One har i likhet med F1-bilene også en karbonfiber-struktur og til og med DRS.

Dette uttrykket kjenner de som følger med på formel 1, for det er en løsning som gjør at bakvingen åpner seg for mindre marktrykk og dermed høyere toppfart på rettstrekningene. DRS står for Drag Reduction System og kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram, og da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes.

De som er så heldige og får ta plass i førersetet på One vil også få se og føle på et ratt som er sterkt inspirert av de racing, og det er til og med i god F1-stil et lysdiodesystem øverst på rattkransen som viser når det er på tide å skifte gir.

Resultatet er noe ganske så spektakulær for landeveien, nemlig 1.063 hk og 0-100 km/t på 2,9 sekunder. Akkurat sprinten er kanskje ikke så imponerende, men vi kan legge til at 0-200 km/t går unna på 7,0 sekunder og 0-300 km/t nås etter 15,6 sekunder. Det er raskt!

Det har altså gått fem år siden Mercedes-AMG viste fram bilen første gang, og nå er de endelig fornøyd med resultatet.

For den aller første av i alt 275 eksemplarer har gått inn i produksjon, men heller ikke den er gjort unna i en fei. Det vet styreleder i Mercerdes-AMG, Philipp Schiemer, alt om.

‒ Mercedes-AMG One er det mest ambisiøse prosjektet vi noen gang har gjennomført ‒ fra utvikling til produksjon. Det markerer nok et høydepunkt i Mercedes-AMG’s vellykkede strategiske utvikling mot en elektrifisert Future of Driving Performance, sier han, før han forklarer den kommende utfordringen.

‒ Produksjonen av den eksklusive lille serien er en virkelig unik utfordring. For første gang bringer hyperbilen nåværende formel 1-hybridteknologi nesten en-til-en fra racerbanen til veien, og kombinerer overveldende ytelse med eksemplarisk effektivitet.

‒ Denne verdensnyheten blir nå en realitet takket være det flotte teamarbeidet mellom Mercedes-AMG i Affalterbach, formel 1-ekspertene ved Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth og vår produksjonspartner Multimatic.

Det betyr altså at både Affalterbach, Brixworth og Coventry er involvert i produksjonen, som i seg selv er ganske vanvittig.

Bilene blir selvsagt satt sammen for hånd, og er innom hele 16 monterings- og teststasjoner som alle er ganske så kompliserte.

Sjekk dette:

  • Stasjon 1 til 4: Montering av de mekaniske delene og alle lavspenningskomponenter samt installasjon av essensielle drivverkskomponenter inkludert bil-elektrikk.
  • Stasjon 5 til 6: Montering av høyspentbatteri og høyspentforbindelser, testkjøringer av forbrenningsmotor og elektriske motorer, og igangkjøring av bilen.
  • Stasjon 7: Innvendig installasjon.
  • Stasjon 8: Start av utvendig montering av karosseripanel, dører og kvartpaneler. Under denne prosessen vil de ferdigbehandlede karosseripanelene møte hovedsamlebåndet fra undermonteringsområdet til anlegget. Også her ligger den spesielle utfordringen i de til tider svært ulike kundeønskene.
  • Stasjon 9: Fortsett utvendig installasjon.
  • Stasjon 10: Sluttmontering av utvendig karosseri.
  • Stasjon 11: Montering av hjul og gulvpaneler.
  • Stasjon 12: Justering av hjul og hodelykter.
  • Stasjon 13: Rulledynamometer for testing av bilen i alle kjøremoduser.
  • Stasjon 14: Fire-post NVH-test (støy, vibrasjoner, hardhet), finjustering om nødvendig.
  • Stasjon 15: Monsunregnprøve.
  • Stasjon 16: Lysbod med visuell inspeksjon av alle overflater og tekniske funksjonstester av alle komponenter.

Totalt er det over 50 spesialister som jobber med hver og en av Mercedes-AMG One-bilene, så nummer 275 i køen bør ikke forvente seg sin bil med det aller første.

Men han eller henne kan iallfall forvente seg en ganske så feilfri og gjennomtestet bil, noe bildene under er et godt bevis på.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene