I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet av to tidligere Mercedes-ingeniører, og målet var ganske enkelt ‒ å produsere racingmotorer. Det ble raskt utvidet til å tune biler. I 1993 inngikk Mercedes et formelt partnerskap med selskapet som sto bak stadig mer imponerende utgaver, og seks år senere ble det tyske merket også majoritetseiere. Det siste steget ble tatt i 2005 da Mercedes ble eneeiere. Så Mercedes-AMG hadde all grunn til å markere 50 år, noe de gjorde til gangs. Til den store internasjonale tyske bilmessen hadde de nemlig med en bil som en gang for alle skulle viske ut gapet mellom formel 1-biler og gatebiler ‒ en bil kalt Project One. Siden har prosjektet gått over til ren utvikling og Project-navnet er droppet, slik at beistet nå kun heter Mercedes-AMG One. Og den er virkelig en ener. Mercedes-AMG har løftet en masse løsninger direkte fra F1-bilene, deriblant mye av den hybride drivlinjen. Her er det en høypotent 1.6-liters V6-motor med elektrisk assistert turboladning, noe som jo også F1-bilene har. Høyytelsesbatteriet er også løftet fra F1, og AMG-gjengen har også plassert inn hele fire elmotorer som er testet akkurat som Mercedes-AMG F1 Team gjør. Det betyr at drivlinjen også har fått kjørt seg i testbenken i Brixworth, så den bør være absolutt topptunet. De har også utviklet en helt ny 7-trinns automatisert manuell girkasse som sender de voldsomme kreftene til hjulene, og AMG One har i likhet med F1-bilene også en karbonfiber-struktur og til og med DRS. Dette uttrykket kjenner de som følger med på formel 1, for det er en løsning som gjør at bakvingen åpner seg for mindre marktrykk og dermed høyere toppfart på rettstrekningene. DRS står for Drag Reduction System og kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram, og da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes.

- Stasjon 1 til 4: Montering av de mekaniske delene og alle lavspenningskomponenter samt installasjon av essensielle drivverkskomponenter inkludert bil-elektrikk.
- Stasjon 5 til 6: Montering av høyspentbatteri og høyspentforbindelser, testkjøringer av forbrenningsmotor og elektriske motorer, og igangkjøring av bilen.
- Stasjon 7: Innvendig installasjon.
- Stasjon 8: Start av utvendig montering av karosseripanel, dører og kvartpaneler. Under denne prosessen vil de ferdigbehandlede karosseripanelene møte hovedsamlebåndet fra undermonteringsområdet til anlegget. Også her ligger den spesielle utfordringen i de til tider svært ulike kundeønskene.
- Stasjon 9: Fortsett utvendig installasjon.
- Stasjon 10: Sluttmontering av utvendig karosseri.
- Stasjon 11: Montering av hjul og gulvpaneler.
- Stasjon 12: Justering av hjul og hodelykter.
- Stasjon 13: Rulledynamometer for testing av bilen i alle kjøremoduser.
- Stasjon 14: Fire-post NVH-test (støy, vibrasjoner, hardhet), finjustering om nødvendig.
- Stasjon 15: Monsunregnprøve.
- Stasjon 16: Lysbod med visuell inspeksjon av alle overflater og tekniske funksjonstester av alle komponenter.