Med et navn vi nordmenn nikker anerkjennende til har vi ventet i en liten evighet på Aston Martins nye superbil, og nå har Valkyrie endelig gått inn i produksjon.
Det er mulig, men kanskje lite sannsynlig, at Aston Martins sjefer har sett NRK-serien Valkyrien. Denne tar utgangspunkt i en nedlagt T-banestasjon på Majorstuen i Oslo med samme navn, døpt etter Odins dødsengler kalt valkyrier som valgte ut falne krigere som skulle få innpass i selveste Åsgard.
Uansett, Aston Martin er store tilhengere av norrøn mytologi, og har like godt døpt sine to nye superbiler for Valhalla og Valkyrie.
-->
Valhalla er en ekstrem hybrid superbil med kolossale 950 hestekrefter, men er utrolig nok lillesøster av de to.
For Valkyrie er den som virkelig åpner for formel 1-biler ute i vanlige gater, og kan by på ekstreme 1.155 hk, et dreiemoment på 740 Nm ved 7.000 r/min og har en rødlinje på ekstreme 10.500 r/min.
Så vi snakker ikke lenger om en superbil, men dette er altså en ekte hyperbil.
Nå har da også Aston Martin hentet inn både ekspertene fra deres eget formel 1-lag, Red Bulls F1-lag og F1-sjåførene som testførere, og for å få det hybride drivverket aller verst, eller best om du vil, har de også fått hjelp av Rimac. Ja, merket som har på gang en elbil med nærmere 2.000 hk.
Resultatet er dette fartsmonsteret:
Første gang vi hørte om Aston Martin Valkyrie var for drøyt to og et halvt år siden, men tiden går fort når man skal lage en formel 1-bil for veiene. Alt må selvsagt var perfekt og optimalt, men nå er Aston Martin åpnerbart fornøyde.
For den aller første produksjonsutgaven er nå satt sammen, noe som betyr at den aller første kunden snart får levert sin nye hyperbil.
‒ Det er et utrolig stolt øyeblikk for oss å fullføre vår første hyperbil noensinne, sier Aston Martins administrerende direktør, Tobias Moers.
‒ Aston Martin Valkyrie-programmet har testet alle som har jobbet med det til det ytterste, men forpliktelsen til drømmen har resultert i en virkelig utrolig bil. En F1-bil for veien.
‒ Valkyrien er født ut av det standhaftige engasjementet til en stor gruppe svært dyktige ingeniører og teknikere som har jobbet utrettelig for å få Valkyrie til produksjonsstadiet. Jeg er sikker på at kundene våre vil være fornøyd med hva de har oppnådd.
Selv om de nå har klar byggesettet som utgjør Valkyrie, så er ikke akkurat dette som å sette sammen en legobil. Det går faktisk 2.000 timer å sette sammen hver av de 150 utgavene som skal produsere, og dette gjøres selvsagt for hånd.
Hver og en av bilene blir i tillegg testet ute på banen, før de får godkjent-stempelet.
Prisen? Rundt 30 millioner. Men vi innbiller oss at det er et kupp om man sammenligner med ekte formel 1-biler. Og de kan man ikke en gang kjøre til butikken med.
Og vi innbiller oss også at om det er en bil Tor, ja, han med hammeren, hadde kjørt rundt med, så er det en Aston Martin Valkyrie. For dette er både torden og brak.
Her er bilder fra monteringen av den nye superbilen, hyperville Aston Martin Valkyrie:
Les også: