En sportsligere versjon av Skoda Enyaq

Som en liten forsmak på verstingversjonen vRS viser nå Skoda fram en litt sportsligere versjon av den kommende elbilen Enyaq iV kalt Sportline.


Det første konseptet av Skoda Enyaq kalt Vision E ble vist fram i 2017, og sluttproduktet er nå endelig meldt inn til norske forhandlere ‒ så den er ventet i løpet i løpet av ganske nær framtid.

Skoda har fire versjoner av elbilen på gang, fra innstegsmodellen Enyaq iV 50 med en oppgitt rekkevidde på 340 kilometer og til firehjulstrekkeren Enyaq iV 80X med 460 kilometer rekkevidde. Rekkeviddekongen er Enyaq iV 80 med bakhjulstrekk, og denne skal kunne rulle over 510 kilometer.

Og nå plusser Skoda på med ytterligere tre nye versjoner, for det kommer også en mer sportslig versjon kalt Sportline.

– Skoda Sportline-utgaver er svært populære på de andre modellene våre, og nå blir det for første gang tilgjengelig på en helektrisk Skoda, sier sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

‒ Enyaq iV har i utgangspunktet et sportslig uttrykk, med skarp linjeføring og et distinkt designspråk. Med Sportline kommer det enda tydeligere frem, og gir kundene ytterlig én valgmulighet i en allerede bred Enyaq-portefølje.

For Enyaq betyr dette nye støtfangere, standard LED-Matrix-lykter, sideskjørt, diffuser, svarte elementer, nye 20- eller 21-tommers felger og et senket chassis.

På innsiden er det integrerte nakkestøtter i sportsetene, 3-eikers sportsratt, skinn og aluminiumseffekter som gjelder, så Skoda har altså tatt alle de «vanlige» grepene når de har laget en mer sportslig versjon av elbilen.

Sportline kommer også med noe kalt Design Selection, hvor setetrekk og taktrekk sorte, mens dashbordet er trukket i sort kunstskinn med grå kontrastsømmer og detaljer i karbondesign.

Slik ser en Skoda Enyaq Sportline iV ut:

Nå har ikke Skoda gjort noe med drivverket til Sportline, så her snakker vi altså kun om utgaver som har fått et mer sportslig utseende ‒ ikke enda mer krefter.

Skoda hopper over Enyaq iV 50-versjonen, og Sportline-utgavene begynner dermed på Enyaq Sportline iV 60 med sine 132 kW (180 hk) og 310 Nm. Enyaq Sportline iV 80 har 150 kW (204 hk) og 310 Nm, mens Enyaq Sportline iV 80X med firehjulstrekk har 195 kW (265 hk) og 425 Nm med dreiemoment. Toppfarten er 160 km/t for alle tre.

Rekkeviddene er sånn cirka det samme som standardutgavene, og Skoda opplyser «over 400 km» for Sportline iV 60, «over 520 km» Sportline iV 80 og «over 500 km» for Sportline iV 80X.

Muligens ruller Sportline noe få ekstra kilometer i forhold til den originale utgaven, ettersom Skoda har senket denne utgaven betraktelig. Sportline sitter 15 mm nærmere bakken foran og 10 mm nærmere bakken bak.

Skoda har foreløpig ikke sagt noe om priser eller når Enyaq Sportline blir tilgjengelig, men det vi vet at disse utgavene ikke blir de mest sportslige utgavene av elbilen Enyaq.

For tsjekkerne har allerede meldt en RS-versjon, og denne blir sterkere enn selv Enyaq Sportline iV 80X med sine to motorer og 265 hk. Enyaq vRS iV kan skilte med hele 306 hk, og sist vi så noe om rekkevidden ble denne opplyst til 460 km.

En Skoda Enyaq starter rett i underkant av 350.000 kroner, og flere tusen nordmenn venter spent på å få levert sin nye helelektriske Skoda-modell. Og kanskje noen også lar seg friste av en litt mer sportslig utgave?

Her er iallfall flere bilder av Skoda Enyaq Sportline iV, og les mer om Enyaq i lenkene under:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter