En radikal superbil som river asfalten

Møt Radical Rapture, en fullblods racer som er ment forvanlige veier.


Å kalle en bil med 2.3-liters Ford-motor som yter 350
hestekrefter for en asfaltkrøllende sportsbil kan høres ørlite radikalt kalt
ut, for dette er jo ikke noe som er verdig skikkelige sportsbiler.

Men det er faktisk ikke størrelsen det kommer an på. Eller i
dette tilfelle ‒ kreftene.

-->
Det vet de som kjenner til produsenten Radical, som til nå har
produsert rundt 2.200 biler både for baneracing og vanlige veier.

Dette britiske merket har nemlig prøvd å viske ut grensene
mellom bane- og gatebiler siden 1997, og et av målene er å lage racerbiler du
faktisk kan kjøre til racerbanen med.

De tar faktisk så seriøst på oppgaven at de har opprettet
egne serier hvor Radical-biler deltar over hele verden, og de tilbyr for tiden
seks forskjellige modeller.

Og nå også en sjuende modell, og denne er en hybrid mellom
racerbil og gatebil.

Radical Rapture ser helt klart ut som en vaskekte racerbil,
men den er altså bygd på en slik måte at det skal være mulig å få skilt på den.
Vel, kanskje ikke i Norge, men iallfall i England og store deler av EU.

La oss først ta motoren.

Den kommer altså fra Ford, og hører normalt hjemme i Mustang
og Focus RS. Radical-ingeniørene har finjustert motoren til å passe både
banekjøring og bykjøring, og den kombinerer 350 hk med et dreiemoment på 434
Nm.

Det aller viktigste når det kommer til en sportsbil av dette kaliberet er vekt-til-kraft-forholdet, og her har Radical et ess i ermet.

For Rapture veier kun 765 kilo, altså rundt det samme som en
formel 1-bil. Dette gjør selvsagt underverker på akselerasjonen, og Rapture gjør
0-96 km/t (0-60 mph) på eksakt 3 sekunder.

Opp til 161 km/t (100 mph) tar det kun 5,4 sekunder, og
toppfarten er på 265 km/t.

Den kommer selvsagt med veltebur og alt det andre som FIA
måtte finne på å forlange av sikkerhetsutstyr for kjøring på bane, og som du
kan se av bildene under mangler den både tak og frontrute.

Men den har to seter og et pelskleddaktig ratt, og noe mer enn det kan man jo knapt forlange. Eller?

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter