Her er den nye BMW X6

Tyskerne har klar den tredje generasjonen av X6, dencoupélignende SUV-modellen.


Da BMW lanserte X6 i 2008 kalte de ikke modellen for en SUV.
For de hadde nemlig gjort noe helt nytt, og kombinert SUV-egenskaper med
coupélinjer.

Ut av det hele kom altså en krysning de like gjerne kalte
SAC, Sport Activity Coupé. Altså en SUV som ser langt mer sportslig ut enn de
tradisjonelle høyreiste SUV-bilene ‒ en såkalt crossover.

– BMW gikk, som så mange ganger før, nye veier da BMW X6 ble
lansert. Det er en bil som utfordrer det stereotypiske. I de senere årene har
stadig flere bilprodusenter lansert tilvarende konsepter og design, men BMW X6
er originalen, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Rent teknisk er det ikke så mye å si om den tredje
generasjonen X6, for under skallet er den i utgangspunktet ganske så lik søsteren
X5 som kom i ny utgave i fjor.

Men foruten et nytt design har den også fått nye drivlinjer,
og for snøkjørende nordmenn er det greit å vite at firehjulstrekksystemet
xDrive kommer som standard.

Nye X6 blir lansert med fire motoralternativer, hvorav tre
rekkeseksere og en V8. Samtlige er utstyrt med en 8-trinns Steptronic
automatgirkasse, og to kommer også med den berømte M’en i modellbenevnelsen.

Minstemann er X6 30d, og dieselen yter 265 hestekrefter og et dreiemoment på solide 620 Nm, noe som sender den opp til 100 km/t på 6,5 sekunder med en toppfart på 216 km/t.

Neste i rekken er X6 40i, som har en bensinmotor på 340 hk
og 450 Nm. 0-100 km/t går på 5,5 sekunder, mens toppfarten er i likhet med de
to sterkere søstrene begrenset til 250 km/t.

X6 M50d er den sterkeste dieselversjonen og byr på 400 hk og
760 Nm, og den når 100 km/t på 5,2 sekunder.

Den foreløpige toppmodellen er X6 M50i, som kan by på hele 530
hk og et dreiemoment på 750 Nm. Dette er litt av en SUV-rakett, og 0-100 km/t
fyker unna på 4,3 sekunder.

Designmessig skiller X6 seg ganske så mye fra X5, og da ikke bare for coupélinjene med sine skulpturelle former, brede skuldre og fallende taklinje ned mot bakenden.

Foran har BMW nemlig satt inn en helt ny nyregrill som er langt spissere enn den hos X5, og de har også gått til det skrittet å belyse grillen. Når dørene åpnes lyses nemlig grillen opp, en funksjon som også er mulig å deaktivere.

Det betyr at grillbelysningen også kan benyttes under kjøringen, og se grillen opplyst i bildeserien helt nederst.

Ellers domineres fronten av store luftinntak, og høytplasserte og smale lykter bak skal gi den et mer kraftfullt uttrykk.

Som mange av andre modeller som kommer i nye generasjoner
har også X6 vokst i utvendig mål. Lengden er dratt ut med 26 mm, og den måler
nå 4,935 meter. I tillegg har BMW også økt akselavstanden med 42 mm til 2,975
meter, samt bredden med 15 mm opp til 2,004 meter.

I høyden har den derimot krympet med 6 mm til 1,696 meter, mens bakkeklaringen er på 21,6 cm.

Her er BMWs lanseringsvideo, og saken fortsetter selvsagt under:

De nye dimensjonene bør gi bedre innvendig plass, mens
bagasjerommet nå lyder på 580 liter som kan økes til 1.530 liter ved å legge
ned bakseteryggene.

Tredje generasjon X6 lanseres i november, og de norske prisene
er fortsatt ikke klare.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter