En ny kabriolet-dronning

Hva passer bedre enn å lansere en ny dronning midt i rikfolkets lekegrind?


Det skjer store ting i Crewe. Nei, vi snakker ikke om fotballklubben Crewe Alexandra, etablert i 1877 og navnet etter en ekte prinsesse. De nyter for tiden stor suksess, og har nå rykket opp til League One, det tredje høyeste nivået i England.

For Crewe er kjent for mer enn en royal fotballklubb, for byen ikke så langt unna verken Manchester eller Liverpool huser også et ganske så mer kjent bilmerke ‒ Bentley.

-->
Som vi vet lager bilmerket luksuriøse biler som hever lista for bilindustrien, men det finnes også en avdeling som hever lista for Bentley-modellene.

Mulliner-avdelingen pimper opp de vanlige Bentley-modellene, og øker både komforten og personifiseringen av bilene ‒ som man i utgangspunktet skulle tro var imponerende nok.

De løfter altså Bentley-modellene opp til et nytt nivå, og nå har de på gang en ny kabrioletversjon som både prinsesser og dronninger kan være bekjent av.

Den særs imponerende modellen heter Bentley Continental GT Mulliner Convertible, og når en slik doning skal lanseres så holder ikke jernbanebyen Crewe mål.

Så Bentley finner veien til St. Tropez, kjendisens store favoritt på den franske rivieraen. I St. Tropez skinner sola stort sett hele året, og med et hav av rikinger som surrer rundt i champagne-rus bør dette være den perfekte plassen for å lansere en ny kabriolet-dronning.

Mulliner-utgaven er selvsagt pimpet så det holder, og det første man legger merke til er en spesiell grill. Dette er en såkalt «Double Diamond»-grill som gjør at fronten skinner som et ekte diamantsmykke, og resten av bilen skinner også. Mulliner har gitt den enda mer pionlakk-finish kombinert med krom, og noen eksklusive 22-tommers felger gjør det utvendige inntrykket totalt.

Men det er først og fremst innvendig Mulliner-utgavene virkelig skiller klinten fra hveten, og den kommende Continental GT Mulliner Convertible er intet unntak.

Bentley har selv noe de kaller «Diamond-in-Diamond» interiørdesign, og dette diamantmønsteret tar Mulliner et hakk videre med et «dobbelt diamant-design». Ja, det går mye i diamanter.

Mulliner har kjørt på med to kontrasttråder, altså dobbelt, når de har laget firkantene som utgjør mønsteret, og totalt tar det 400.000 sting for å gjøre hele kabinen ferdig. Hver av «diamantene» består av 712 individuelle sting, og det er greit å ha i bakhodet at Bentley som kjent håndlager bilene sine.

Å utvikle broderingsteknikken tok da også 18 måneder, så vi skjønner raskt at en Continental GT Mulliner Convertible ikke blir blant de billigste kabrioletene her i verden.

Den originale modellen tilbyr åtte fargepakker som kombinerer tre farger, men Mulliner er ikke fornøyd med noen av disse. Så de har utviklet en ny pakke som splitter opp disse pakkene, og har i tillegg en ny aksentfarge som skal få hovedfargen til å stikke seg fram på en enda mer elegant måte.

Rikfolket må selvsagt også høre de klassiske tonene perfekt, så Mulliner har like godt montert inn 18 høyttalere og to subwoofere slik at natteroen i St. Tropez nå lever farlig.

Også senterkonsollen har fått diamantmønster, slik at selve mesterstykket på innsiden av en Continental GT Mulliner Convertible blir enda mer synlig.

Bentley er partnere med klokkeprodusenten Breitling, og sammen med Mulliner har det utviklet et virkelig smykke av en klokke som sikkert koster mer enn en ny familiebil.

Og for at rikfolket skal komme seg fram i tide byr den toppløse Mulliner-utgaven på to motoralternativer ‒ en V8 og en W12.

Den nye generasjonen av V8 er en 4-liters twinturbo som klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder og har en toppfart på 318 km/t, mens topputgaven er en 6.2-liters W12 som sender den luksuriøse kabrioleten til 100 km/t på 3,8 sekunder og har en toppfart på 333 km/t.

Og med en klokke som går på millisekundet riktig bør du altså rekke de fleste avtalene i Mulliner.

Dette gjelder også nordmenn, for Bentley vil også sende denne hit om noen ønsker det. Prisen har vi ikke en gang turt å sjekke opp, men den spiller kanskje uansett en mindre rolle for Bentleys kundegruppe?

Så da gjenstår det bare å ønske både Crewe Alexandra og Bentley lykke til med ferden videre, mens vi selv tar en titt på bildene av den nye dronningen av kabrioleter ‒ Bentley Continental GT Mulliner Convertible:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter