En ny helt unik Ferrari

Den steilende hesten har sluttført jobben med sin 10. helt unike Ferrari-modell.


Har du penger nok er det mulig å få laget seg en helt unik Ferrari-modell. Jepp, du kan troppe opp i Maranello, banke på hos Ferrari, og si: «Hei, jeg vil gjerne ha en unik Ferrari. Fikser dere det?»

Svaret vil kanskje overraske. For ja, Ferrari bruker mer enn gjerne to år på å lage en helt spesiell modell bare for deg. Ja, har du hørt!

-->
Nettopp det gjorde en trofast og åpenbar pengesterk Ferrari-kunde for to år siden, og denne personen hadde en klar idé om hvordan bilen skulle være. Eller, iallfall en idé.

Sammen med Ferrari kom de fram til et design som skulle kombinere de berømte gran turismo-modellene fra 1970-tallet med moderne linjer, altså en miks av klassiske linjer og science fiction.

Som Ferrari-kjennere allerede har notert seg gjennom oppslagsbildet, er bilen som enkelt og greit er kalt Ferrari Homologated basert på den ekstraordinære 812 Superfast. Dette er en spinnvill modell som tok over for F12berlinetta, og navnet avslører hva den byr på.

Denne Ferrari-modellen har 800 hestekrefter og 12 sylindre, og den er superrask.

0-100 km/t går på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 7,9, 100-0 km/t på 32 meter og byr på en toppfart på 340 km/t.

Men kunden ville altså ikke ha en 812 Superfast, men en helt særegen Ferrari.

Så Ferrari kledde modellen helt naken, beholdt kun frontruten og lyktene ‒ og bygde resten på nytt.

Men sjefdesigner Flavio Manzoni og resten av spesialavdelingen kalt Centro Stile har en stor utfordring når de bygger spesialmodeller på denne måten, og det er bokstavelig talt navnet på den unike bilen ‒ Homologated. Dette er en versjon av homologation, som kan oversettes med homologering.

Utfordringen er altså å få sertifisert en slik spesialbil for gatebruk, og etter å ha strippet ned 812 Superfast var dette det som sto øverst på arket til Centro Stile. Alt de gjorde måtte være i henhold til forskriftene, slik at denne rike kunden faktisk kunne få den godkjent for gatebruk.

Dette har de altså tatt høyde for, men listen over gjøremål var selvsagt langt som et vondt år.

Foruten å få en miks mellom klassiske linjer og framtidig design, er innsiden full av spesialdetaljer. For her har Centro Stile også prøvd å hente detaljer fra Ferraris nærmest uendelig lange motorsport-historie.

Setene, selvsagt i kvalitetsskinn kombinert med noe kalt Jeans Aunde-stoff har 4-punkts racingbelter i noe kalt elektrisk blå skiller seg fra det ellers svarte interiøret. Mangelen på lys fra bakruten skal gi en slags spennende atmosfære i kupeen, og er et nikk tilbake til en svunnen tid.

Metallelementene på dashbordet og rattet er utstyrt med en spesiell maling som ofte er assosiert med de store GT-ene på 1950- og 1960-tallet (i tillegg til Ferraris ikoniske sylindertopp).

Av andre unike andre detaljer kan vi nevne dørhåndtakene på innsiden, som har en effektmaling som var typisk for legendariske biler som 250 LM og 250 GTO.

Ferrari Homologated er den 10. spesialmodellen med en frontplassert V12 som den steilende hesten har laget siden 2009, hvor den første var basert på P540 Superfast Aperta.

Og kunden som får levert den 10. er åpenbart en som liker historie, og den superspesielle Ferrari-modellen er selvsagt lakkert i Ferrari-rødt ‒ mer eksakt Magma Red.

Så når du banker på døren, si for all del at den skal være rød. Ellers kan det bli trøbbel.

Ferrari har brukt to år på smykket, og prisen sier de heldigvis ikke et eneste ord om. Men vi gjetter at det uansett ikke er så veldig nøye for kunden.

Han, eller kanskje henne, er nok uansett ganske så fornøyd med resultatet.

Sjekk ut bildene av Ferrari Homologated, den eneste av sitt slag:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene