Sjekk, en aerodynamisk bil fra 1930-tallet

Ikke bare bød Skoda 935 Dynamic på strømlinjede former som få andre, for jaggu hadde den ikke også en tilnærmet midtplassert boxer-motor også.


Det er to særdeles viktige detaljer dagens bilprodusenter må ta hensyn til, nemlig aerodynamikk og tyngdepunkt. Begge deler gjør bilene sikrere og mer kjørevennlig, og spiller også viktige roller når det kommer til forbruk og rekkevidder.

I dag er dette innlysende ting, men slik var det ikke i 1935.

Den gang gikk ikke bilene så veldig fort, og de som faktisk kunne kjøres i ganske så høye hastigheter kunne det ikke likevel. Da begrenset nemlig veiene selv farten.

Det er altså åpenbare grunner til at vindtunneler ikke var et stort tema for 85 år siden, men som vi nå vet var overgangen fra de firkantede «mafia-bilene» på 30-tallet til de langt mer moderne bilene på 50-tallet allerede i gang.

For det ble laget aerodynamiske biler også for over 80 år siden, men disse var som oftest for motorsporten.

De fleste bilene som var ment for de vanlige veiene var fortsatt ganske så firkantede, men det var altså endringer på vei.

En av de som var i forkant av sin tid var tsjekkiske Skoda, som startet på sin vei mot det merket vi kjenner i dag i 1925. Da kjøpte Skoda Works opp selskapet til Vaclav Laurin og Vaclav Klement, som hadde utviklet firmaet sitt fra å være et sykkelverksted i 1895 til å produsere biler.

Men denne evolusjonen hadde også kostet dyrt, noe som var grunnen til at Laurin & Klement solgte selskapet videre. De var rett og slett blakke.

Med nye eiere vokste selvsagt også ambisjonene, og Skoda nøyde seg ikke lenger med å kun lage modeller som lignet på de andre. De ville også være med på å utvikle bilindustrien.

Så de satte i gang et ambisiøst prosjekt rundt en prototype kalt Skoda 935 Dynamic. Navnet viser hva ambisjonene bak denne faktisk var, nemlig en dynamisk bil.

Målet var en prototype som var futuristisk, elegant, rask og som skulle skape et unikt inntrykk. I så fall måtte de tenke utenfor den berømte (firkantet) boksen.

Ingeniørene oppdaget noe nytt som var på vei, nemlig luftstrøm-vitenskapen. Så de tok høyde for luftstrømmen da de tegnet bilen, og var altså svært så tidlig ute med den nye designtrenden som skulle komme for fullt.

Dette resultert ikke bare i en bil som nesten kunne vært designet i vår tid, men også noen ganske så imponerende luftdrag-tall.

Dette er spesielt viktig for dagens elbiler med tanke på rekkevidde, og det er en grunn til at et bilmerke som Tesla har de aller mest aerodynamiske bilene målt i luftdrag. Men den gang var det altså ikke «så nøye».

Den ukonvensjonelle tilnærmingen gjorde sitt til at den sofistikerte aerodynamikken fikk en luftdrag-koeffisient på kun 0,37 (Cw), og vi snakker altså om en bil i 1935.

Dermed var aerodynamikken i boks, men fortsatt måtte de løse tyngepunk-utfordringen. Også den løsningen skapte oppsikt.

Bilen ble utstyrt med en vannavkjølt 2-liters boxermotor som dermed har motsatte sylindere, og ingeniørene monterte den rett foran bakakslingen slik at den ble ganske midtplassert. Bilens akselavstand var for øvrig på 3,2 meter.

Dermed klarte Skoda å senke og sentralisere bilens tyngdepunkt, som selvsagt hadde en positiv effekt på kjøreegenskapene.

Motoren i seg selv var ikke så imponerende, spesielt ikke om vi måler mot dagens biler. Den hadde 55 hestekrefter, men toppfarten var ganske så bra. 935 Dynamic kunne presses opp i solide 130 km/t.

En annen nyhet den bød på var en elektromagnetisk 4-trinns girkasse fra den franske produsenten Cotal, noe som åpnet for halvautomatiske girskift med sin forhåndsvelger.

Prototypen sto ferdig til bilutstillingen i Praha i 1935, og skapte selvsagt bølger så det holdt.

Men dette var en prototype, så Skoda lagde kun ett eneste eksemplar av 935 Dynamic. Ja, den som er avbildet her og som er eid av Skoda-museet i Mlada Boleslav.

Bilen betydde uansett mye for kommende Skoda-modeller, og Skoda Popular Monte Carlo som kom i 1936 og «landeveisversjonen» Skoda Rapid 1500 OHV i 1939 brukte 935 Dynamics designprinsipper.

Og ikke minst gjorde kunnskapen de hadde fått rundt konstruksjonen og utformingen av prototypen sitt til at Skoda meldte seg på Rally Monte Carlo i 1937.

Vel, kanskje ikke bare på grunn av 935 Dynamic, for allerede i 1936 vant en Skoda Popular sin klasse i det sagnomsuste rallyet blant annet med Zdenek Pohl bak rattet.

Men prototypen hjalp iallfall på beslutning.

Dette skrev nemlig den daværende sjefdesigneren Karel Hrdlicka i sine notater:

«Vi vil gjøre 935 lettere og konvertere den til en rallybil for Pohl - kanskje med en kompressor?».

De tegnet en sportslig 2-seter i april 1936, og kort tid senere ble rallyversjonen bygget. Imidlertid kom den aldri til startstreken, og utviklingen av sportsbilen stoppet dessverre helt opp i 1939.

Bilen ble deretter flyttet til et område for brukte biler hos Skoda, og ble siden aldri sett igjen.

Men 935 Dynamic overlevde heldigvis, selv om den også kunne fått en lignende skjebne.

Skoda solgte nemlig den unike og visjonære bilen til en privat samler i 1939, men vedkommende tok heldigvis godt vare på den. Så Skoda fikk kjøpt bilen tilbake på 1960-tallet, og for tre år siden sluttførte Skoda-museet den møysommelige restaureringen av bilen.

Så de som er i Mlada Boleslav kan jo stikke innom museet og sjekke ut bilen, for denne er tross alt et historisk klenodium som var forut sin tid.

Les også:

Les mer om:

Nyheter