En mammut-SUV med over 1.000 hk

Villere enn dette får man det ikke. En gigantisk SUV med sju seter og intet mindre enn 1.012 hk.


Tiden hvor terrengbilene primært skulle fungere til å kravle over steiner og hindringer er for lengst forbi, for selv de som aldri forlater asfaltjungelen vil gjerne ha biler som byr på god oversikt.

Hvem som kom først med bilene som i dag er kalt SUV er ikke godt å si, for terrengbiler har som kjent eksistert siden krigens dager.

-->
Også superbilprodusentene så ganske tidlig et potensiale i slike biler, og det er Porsche som har fått æren av å rydde veien for høyytelses SUV-modeller da de kom med Cayenne i 2002.

Men lenge før det drodlet kanskje overraskede nok også Lamborghini over denne muligheten, og italienerne tenkte først og fremst på å lage supersterke terrengbiler som militæret kunne benytte. Ja, de tenkte nok på nye markedsmuligheter.

Så på slutten av 1970-tallet startet de opp et prosjekt kalt Cheetah (gepard) som ikke bar frukter, men i 1981 bestemte en ambisiøs ingeniør hos bilmerket seg for å videreføre dette med en versjon kalt LM 001 rettet mot det åpne markedet.

Utviklingen endte etter hvert med LM 002, en produksjonsmodell som ble vist fram under Brussel Motor Show i 1986.

Dette var et monster med en V12 på 5.1 liter og med 450 hestekrefter, og hadde en toppfart på over 200 km/t. Selvsagt totalt uhørt for en terrengbil, og på den tiden var det kun superbilene som kunne vise til noe tilsvarende.

Den hadde et karosseri i aluminium og fiberglass, og med firehjulstrekk og tre selvlåsende differ klarte den hellinger på 120 grader. En skikkelig gepard altså.

Bilen har for lengst gått i glemmeboken, men de produserte den faktisk helt fram til 1992. Da hadde de klart å sette sammen 300 slike, og var altså langt forut Porsche med en super-SUV. Ja, du skal selvsagt få se bilder av denne ganske så spesielle Lambo-modellen litt lengre ned.

I dag har Lamborghini en annen super-SUV i sortimentet, nemlig Urus med sine 635 hestekrefter. Den er bare en i den stadig voksende mengden av supersterke SUV-modeller, og vi kan nevne Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Audi SQ8, BMW X5 M, Mercedes-AMG GLE63, Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid og Rolls-Royce Cullinan.

Dodge leder foreløpig dette kappløpet med en versjon av Durango kalt Hellcat som byr på 710 hk, men det finnes enda sterkere spesialutgaver.

Hennessey, som har på gang en superbil som skal bli den første til å bikke 500 km/t, har selv en SUV som overgår Hellcat ganske så enkelt. Basert på en Urus har de utviklet en spesialmodell kalt HPE750, og navnet er myntet på hva som bor i denne ‒ 750 hestekrefter.

Men også denne blir som en daff diesel-SUV sammenlignet med et monster de nå skal bygge i 20 eksemplarer. Hennessey Performance har nemlig på gang en mammut av en SUV.

‒ Jeg har en stor familie med fem barn, og har alltid hatt glede av store, kraftige SUV’er, sier grunnlegger John Hennessey.

‒ I 2012 konverterte vi 1. generasjon Ford Raptor til vår VelociRaptor SUV ‒ og jeg eier fortsatt en og elsker den. Nå er vi glade for å tilby noe veldig likt, men med mye flere hestekrefter ‒ ved å bruke den nye Ram TRX-pickupen som vårt basiskjøretøy. Å skape denne kongen av SUV’er gir våre kunder den ultimate kombinasjonen av plass, kraft og eksklusivitet.

Monsteret heter ganske enkelt Hennessey Mammoth 1000 SUV, og de har bygd om en Ram 1500 TRX som blant annet har ført til nye sideruter bak. Men den viktigste endringen er under panseret, hvor de pumpet motoren full av steorider.

Resultatet er 310 nye hestekrefter, og dermed kan denne mammuten av en SUV skryte av vanvittige 1.013 hk. Dreiemomentet har selvsagt også fått seg et løft, og går opp 433 Nm til formidable 1.314 Nm.

På toppen av dette har Hennessey også utstyrt den med en Mammoth Off Road-pakke, noe som blant annet løfter den ytterligere 6,3 centimeter fra bakkenivået, en ny støtfanger foran med LED-lykter og 20-tommers Hennessey-hjul med 35-tommers dekk.

Prisen for denne mammut-bilen lyder på 375.000 dollar, rundt regnet 3,1 millioner kroner, men vær raskt om du vil ha en ‒ for den nye mammuten er nesten like sjelden som den for lengst utryddet mammuten og kommer altså bare i 20 eksemplarer.

Og til slutt er det på tide å se om vi bare bløffet om Lamborghinis SUV som kom lenge før Cayenne, noe vi selvsagt ikke gjorde.

Så her har du Lamborghini LM 002, som vel må kunne karakteriseres som verdens første serieproduserte super-SUV.

Les også:

Les mer om:

Nyheter