En lekebil til 300.000 kroner

Lyst å skjemme bort ungen? Her er lekebilen som koster over300.000 kroner.


En splitter ny Toyota Corolla Hybrid kan du nå få for drøye
300.000 kroner, og går du for en helt ny Volkswagen T-Cross runder du ikke en
gang 300.000 kroner.

Sveiper du over til bruktmarkedet er det mulig å få seg en 2015-modell av Mercedes-Benz C-klasse 350e til 300.000, eller om du heller vil en Audi Q5 fra 2014.

-->
Det er altså mulig å få ganske så mye bil for 300.000 kroner, eller en ganske så liten en viser det seg.

For når Bugatti bestemmer seg for å lage en lekebil er det
hakket over de vi kjenner som Olabiler.

Det franske merket runder 110 år, men det var først på 1920-tallet
de virkelig gjorde seg bemerket.

Da kom de nemlig med den legendariske racerbilen Bugatti
Type 35, som på sine glansdager på 1920-tallet rullet først over mållinja rundt
2.000 ganger.

Den herjet med konkurrentene, og la også grunnlaget for den
Bugatti vi kjenner i dag. 

I 1926 fylte den yngste sønnen til grunnlegger Ettori
Bugatti fire år, og sammen med den eldre sønnen og senere Bugatti-sjef Jean
bestemte de seg for å gi lille Roland en skikkelig bursdagsgave. 

Nemlig en lekebilkopi av den legendariske racerbilen.

De bygde en Type 35 som var 50 prosent av den originale, og
dermed så en aldri så liten Bugatti-baby dagens lys. 

Men alt gikk ikke helt etter planen. 

For kundene som besøkte Molsheim ble så begeistret av den
lille lekebilen at de også ville ha en slik. 

Dermed satt Ettori, Jean og de andre sammen 500 slike små
kopier fra 1927 til 1936, og mange av disse er fortsatt intakte. 

Men det er bortimot umulig å få tak i et slikt klenodium i
dag, for som vi skjønner er dette ekte skatter som eierne vokter godt. 

Men det er en løsning. 

Under Genève Motor Show i mars overrasket nemlig Bugatti med
en 3D-printet utgave av lekebilen, og nok en gang gikk Bugatti-kundene banans.

Det tok ikke en gang tre uker før de hadde solgt de 500
eksemplarer som skal lages.

Det franske merket har deretter teamet opp med lekebilspesialistene The Little Car Company, og nå har de endelig en prototype av Baby II klar.

Denne gang har de laget en litt mer moderne tolkning av Type
35, og den er nå på trekvart størrelse av originalen.

Så mens Baby I kun kunne kjøres av unger, byr Baby II på så mye plass at også foreldre eller besteforeldre kan være med på kjøreturen. Moro!

Den kommer faktisk med to kjøremoduser.

Barnemodusen er på 1 kW og gir den en toppfart på 20 km/t,
mens voksenmodusen på 4 kW gir den hele 45 km/t i toppfart.

Og som storesøster Chiron, kommer også noen av Baby
II-bilene med en «fartsnøkkel» som gir den hele 10 kW og som fjerner fartsbegrensningen
helt.

Som standard kommer den med fargen French Racing Blue og
svart skinn, men det er også mulig å få denne i andre farger ‒ for eksempel lik
de som Chiron kommer i.

Den kommer også med to forskjellige batteripakker som er
mulig å bytte, en på 1,4 kWh og et langdistansebatteri på 2,8 kWh som skal la
babyen rulle over 30 kilometer.

Prisen er i god Bugatti-stil og lyder på 30.000 euro før
avgifter og levering, og vil dermed bikke 300.000 norske kroner med grei
klaring.

Men om du vil skjemme bort ungen er det altså for sent, for
alle de 500 eksemplarene som skal lages ble revet bort allerede i mars.

Det er imidlertid mulig å sette seg på en venteliste, for det er jo mulig at noen angrer seg etter hvert. Det kan du gjøre her.

Vi andre får nøye oss med bilder av den svindyre lekebilen,
og her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter