Kongen er død, leve kongen! Volkswagen har nå pensjonert den
7. generasjonen av Golf som kom tilbake i 2012, og heretter handler alt om den generasjonen
kjent som Golf 8. Golfen er tross alt folkebilen, så Volkswagen har ikke holdt
igjen på noen områder. Den nye modellen er dermed ny fra topp til tå, både
utvendig og innvendig.
Norge, og de aller fleste er imponert over all teknologi og digitale løsninger
som er puttet inn i billen. Rent designmessig er det mulig å kjenne den nye generasjonen
igjen som en Golf, men det er spesielt den nye fronten som skaper debatt. For
Volkswagen har gitt denne enda mer aerodynamiske linjer, og med den smale grillen
og lyktene samt et panser som bøyer seg over kan den se litt… trist ut? Golf skal altså være en folkebil, så Volkswagen har ganske
sikkert vært noe konservativ da de designet denne. Den kan altså virke ørlite
kjedelig, noe kanskje en slik bil også skal være? Men den trenger ikke å være det. Iallfall ikke ifølge tyske ABT, som vanligvis kommer med trimsett
til Volkswagen-gruppens mange modeller. Det skal de også gjøre til Golf 8, men
ikke før i sommer. Nå nøyer de seg med en utvendig oppgradering, og mange hadde kanskje foretrukket en Golf 8 som ser slik ut?
den smale fronten og linjene som strekker seg fra frontlyktene og til bakenden
funker langt bedre. Den ser utvilsomt langt bedre ut. Det hjelper selvsagt at ABT også har gitt den nye felger, og
de har utviklet tre nye sett til den nye Golfen inkludert 20-tommere med dekk med
den voksne profilen 235/30. ABT tilbyr også felger på 18- og 19 tommer til Golf
8. Senkesettet er også tilgjengelige for biler med den adaptive
chassis-kontrollen (DCC), så her er ingen glemt. Selv om nye Golf allerede har ankommet, vil spredningen av koronaviruset
også få konsekvenser for utrullingen av den nye folkebilen. ABT vil på sin side fortsette å utvikle nye deler og sett
til Golf 8, og til sommeren har de også klart trimsett som vil gi bilen enda
mer krefter. Men foreløpig er det senkesettet og nye felger som gjelder,
og resultatet blir jo bra.