HjemNyheterEn knallgrønn Alfa Romeo Giulia GTA!

En knallgrønn Alfa Romeo Giulia GTA!

Alfa har ikke spart på noe når de har kastet seg over en ny versjon av legendariske Giulia GTA. Prisen er dog ikke like morsom.

Det er lett å tro at Alfa Romeo Giulietta og Giulia er nye modeller, men opprinnelig er dette ganske så ikoniske biler fra 1950- og 60-tallet.

- Annonse -

Det startet med vakre Giulietta i 1954, før de hevet listen med Giulia i 1962. Og den listen ble ytterligere jekket opp i 1965.

På den tiden var Alfa ganske så opptatt av racing, og motorsportavdelingen så et stort potensial i Giulia. Målet var å utvikle en utgave som var så nær gatebilen som mulig, men som også kunne holde et høyt tempo rundt banen.

Resultatet var Giulia GTA, hvor A-bokstaven sto for Alleggerita. Det betyr slank eller lett, for dette var en versjon som var slanket ganske så betraktelig i forhold til den originale modellen.

Bilen var en 2-dørs coupé, og den første versjonen av lettvekteren veide 745 kilo, 205 kg mindre enn originalen, og hadde en motor på 115 hestekrefter og et dreiemoment på 142 Nm.

- Annonse -

Senere kom Alfa også med en enda mer racingrettet versjon kalt GTAm, men denne hadde sitt utspring fra GTV-versjonen.

Og nå gjentar historien seg.

Alfa børstet støvet av Giulia-navnet i 2016, og er nå klar med nye spesialutgaver med det berømte GTA-merket. Og ja, også en GTAm.

Vi snakker fortsatt om gatelovlige biler, men som med den originale svært så racinginspirerte med en 2.9-liters V6 biturbo som huser 540 hk.

- Annonse -

Giulia GTA er en ganske så hverdagslig versjon med fem seter og alt det man for eksempel finner i den spreke Giulia Quadrifoglio, men er preppet for enda raskere tider rundt racerbanene.

Det viser med all klarhet plassen Alfa Romeo nå har valgt ut for Giulia GTA’s dynamiske debut, nemlig Fiats 60 år gamle testområde i Balocco. Hele området er på 6 kvadratkilometer, og består av 27 forskjellige baner som totalt måler 80 kilometer. Det er her Alfa Romeo tester sine biler, og formel 1-førerne Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen har faktisk begge testkjørt nye GTA og bidratt til utviklingen.

Den nye verstingversjonen tar selvsagt A-bokstaven seriøst ved å bruke enda mer ultralette materialer, mens motoren er tunet slik at den leverer imponerende 187 hestekrefter per liter.

Men de har selvsagt ikke nøyd seg med dette.

For ikke minst har de flikket en masse på aerodynamikken, og gitt den enda mer marktrykk.

Dette har de faktisk fått hjelp til av formel 1-gjengen Sauber Engineering, som har utviklet aerosett som gjør at Giulia GTA skal sitte klistret til asfalten. Dette inkluderer sideskjørt, bakspoiler og front-splitter.

Den har også et nytt eksosanlegg med stusser integrert i baksplitteren, og har fått 20-tommers felger med en senterbolt.

Ja, Alfa har tatt oppgaven så seriøst at de til og med har gitt den bredere hjulspor både foran og bak, og har i tillegg oppgradert opphenget.

Men den helsprøe versjonen er GTAm, som fortsatt er en gatelovlig variant.

Her har italienerne gått mer drastisk til verks, og har blant annet kastet ut baksetene, satt inn nye racingseter og gitt den enda mer vektbesparende materialer. Og selvsagt gitt den enda råere aerodynamiske egenskaper, blant annet med en større frontsplitter og bakspoiler. Men drivverket er altså likt både for GTA og GTAm.

GTAm veier inn til 1.520 kilo, og har dermed en kraft-til-vekt-ratio på 2,82 hk per kilo. Dette gjør at den spinner fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder, og bør også kunne feie gjennom svingene i hårreisende hastigheter.

Du må også være ganske rask om du ønsker å sikre deg en av disse, for Alfa Romeo setter en grense på 500 eksemplarer for Giulia GTA og Giulia GTA.

Pris? Vel, 176.500 euro for GTA og 181.500 euro for GTAm. Gang det med 10 og legg til en dæsj, så nærmer du deg en norsk pris på disse to fartsmonstrene.

Og bestill den gjerne i grønn, for sjekk dette her:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her