En knallgrønn Alfa Romeo Giulia GTA!

Alfa har ikke spart på noe når de har kastet seg over en ny versjon av legendariske Giulia GTA. Prisen er dog ikke like morsom.


Det er lett å tro at Alfa Romeo Giulietta og Giulia er nye modeller, men opprinnelig er dette ganske så ikoniske biler fra 1950- og 60-tallet.

Det startet med vakre Giulietta i 1954, før de hevet listen med Giulia i 1962. Og den listen ble ytterligere jekket opp i 1965.

På den tiden var Alfa ganske så opptatt av racing, og motorsportavdelingen så et stort potensial i Giulia. Målet var å utvikle en utgave som var så nær gatebilen som mulig, men som også kunne holde et høyt tempo rundt banen.

Resultatet var Giulia GTA, hvor A-bokstaven sto for Alleggerita. Det betyr slank eller lett, for dette var en versjon som var slanket ganske så betraktelig i forhold til den originale modellen.

Bilen var en 2-dørs coupé, og den første versjonen av lettvekteren veide 745 kilo, 205 kg mindre enn originalen, og hadde en motor på 115 hestekrefter og et dreiemoment på 142 Nm.

Senere kom Alfa også med en enda mer racingrettet versjon kalt GTAm, men denne hadde sitt utspring fra GTV-versjonen.

Og nå gjentar historien seg.

Alfa børstet støvet av Giulia-navnet i 2016, og er nå klar med nye spesialutgaver med det berømte GTA-merket. Og ja, også en GTAm.

Vi snakker fortsatt om gatelovlige biler, men som med den originale svært så racinginspirerte med en 2.9-liters V6 biturbo som huser 540 hk.

Giulia GTA er en ganske så hverdagslig versjon med fem seter og alt det man for eksempel finner i den spreke Giulia Quadrifoglio, men er preppet for enda raskere tider rundt racerbanene.

Det viser med all klarhet plassen Alfa Romeo nå har valgt ut for Giulia GTA’s dynamiske debut, nemlig Fiats 60 år gamle testområde i Balocco. Hele området er på 6 kvadratkilometer, og består av 27 forskjellige baner som totalt måler 80 kilometer. Det er her Alfa Romeo tester sine biler, og formel 1-førerne Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen har faktisk begge testkjørt nye GTA og bidratt til utviklingen.

Den nye verstingversjonen tar selvsagt A-bokstaven seriøst ved å bruke enda mer ultralette materialer, mens motoren er tunet slik at den leverer imponerende 187 hestekrefter per liter.

Men de har selvsagt ikke nøyd seg med dette.

For ikke minst har de flikket en masse på aerodynamikken, og gitt den enda mer marktrykk.

Dette har de faktisk fått hjelp til av formel 1-gjengen Sauber Engineering, som har utviklet aerosett som gjør at Giulia GTA skal sitte klistret til asfalten. Dette inkluderer sideskjørt, bakspoiler og front-splitter.

Den har også et nytt eksosanlegg med stusser integrert i baksplitteren, og har fått 20-tommers felger med en senterbolt.

Ja, Alfa har tatt oppgaven så seriøst at de til og med har gitt den bredere hjulspor både foran og bak, og har i tillegg oppgradert opphenget.

Men den helsprøe versjonen er GTAm, som fortsatt er en gatelovlig variant.

Her har italienerne gått mer drastisk til verks, og har blant annet kastet ut baksetene, satt inn nye racingseter og gitt den enda mer vektbesparende materialer. Og selvsagt gitt den enda råere aerodynamiske egenskaper, blant annet med en større frontsplitter og bakspoiler. Men drivverket er altså likt både for GTA og GTAm.

GTAm veier inn til 1.520 kilo, og har dermed en kraft-til-vekt-ratio på 2,82 hk per kilo. Dette gjør at den spinner fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder, og bør også kunne feie gjennom svingene i hårreisende hastigheter.

Du må også være ganske rask om du ønsker å sikre deg en av disse, for Alfa Romeo setter en grense på 500 eksemplarer for Giulia GTA og Giulia GTA.

Pris? Vel, 176.500 euro for GTA og 181.500 euro for GTAm. Gang det med 10 og legg til en dæsj, så nærmer du deg en norsk pris på disse to fartsmonstrene.

Og bestill den gjerne i grønn, for sjekk dette her:

Les også:

Les mer om:

Nyheter