Renaults sportsbiler skifter merke

En gang iblant skjer det at biler skifter navn, men at modellene skifter bilmerke hører til sjeldenhetene. Men det gjør nå Renaults sportsbiler.


Tilbake i 1995 tok Renault en avgjørelse de skulle angre på over 20 år senere. Da bestemte de seg nemlig at Alpine-merket som de sikret seg i 1973 skulle fases ut, for de skulle satse fullt og helt på sine egne RS-modeller i det mer sportslige segmentet.

Da hadde Alpine som blant annet vant Rally Monte Carlo både i 1971 og 1973 levd på lånt tid en god stund, for allerede i 1976 opprettet Renault en Sport-avdeling som skulle ta seg av de mer spreke bilene og motorsportsatsingen.

Men Alpine-merket ble heldigvis ikke glemt, og utover 2010-tallet dukket det opp signaler om at noe var på gang hos Renault. Og i mars 2017 kunne Renault stolt vise fram en ny Alpine-modell kalt A110, og kongen var likevel ikke død.

Den tok da også verden med storm, og slo likegodt knock-out på andre og langt dyrere sportsbiler da Top Gear skulle kåre sin favoritt i 2018. Den var også i finalen i kampen om årets bil i Europa, og da i kamp mot alle andre nye biler det året.

Renault skjønte raskt at de hadde gjort noe genialt, og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt.

Så i fjor ble det klart at Renaults formel 1-lag skulle erstattes av et lag fra Alpine, og på toppen av det hele kom nyheten om at Alpine med hjelp av Lotus skulle stå bak de helelektriske sportsbilene.

Og nå kommer den ultimate revansjen etter at det som skjedde i 1995, for nå melder franskmennene at fra 1. mai ble Renault Sport Cars til Alpine Cars.

Det betyr altså at bilene som Renault Sport lager i Les Ulis nå heter Alpine, og dermed skal alle de sportslige utgavene komme under det «nye» merket.

‒ Som en del av omorganiseringen av merkene i Renault-gruppen er det viktig at de ulike enhetene som utgjør «Business Unit» bærer Alpine-navnet og legemliggjør verdiene og ambisjonene til merket, sier Laurent Rossi, administrerende direktør Alpine.

‒ Alpine har som mål å være et premium sportsbilmerke som er i forkant av innovasjon og teknologi. Alpine Cars med sin ekspertise og erfaring innen sportsbiler er en joker for å nå våre mål.

For de i Les Ulis betyr ikke den nye strategien noe særlig, for de er allerede godt i gang med jobben å utvikle rene elbilmodeller for Alpine og har hjulpet til med Alpines formel 1-satsing en stund allerede.

Nye Alpine A110 er altså en svært så imponerende bil, og det blir da også spennende å se hva merket klarer å få til når Renault Sport som har stått bak modeller som R5 Turbo, Clio V6 og Mégane R.S. Trophy er med på laget.

Den sistnevnte modellen satte for øvrig ny rekord for serieproduserte forhjulsdrevne biler på to av de mest legendariske banene som finnes da den kom i en ny utgave i 2019, Nürburgring Nordschleife og Spa-Francorchamps. Og det bør jo love bra for Alpine.

Les også:

Les mer om:

Nyheter