En hydrogendrevet personlig flydrone

Designet av et BMW-selskap og testflydd av en Nasa-pilotskal flydronen Skai revolusjonere måte vi forflytter oss på. Nå kommer hydrogenflyene‒ også til Norge. Se videoer.


Arendals-uka har blitt en viktig greie for den norske
makteliten, og da Avinors toppsjef satte kurs for Sørlandet var planen å vise de
viktige folkene framtiden. Så konsernsjef Dag Falk-Petersen satte seg bak
spakene på et elfly, men det gikk absolutt ikke helt etter planen.

Elflyet mistet plutselig mye av motorkraften, og som en vingeklippet falk måtte konsernsjefen nødlande før han rakk fram til flyplassen. Heldigvis kom alle uskadd fra hendelsen, som blir gransket av Statens havarikommisjon.

-->
Mens det er mange, spesielt innad i elbilmiljøet, som hevder
at hydrogenbiler ikke vil lykkes, er det noen innad i flymiljøet som hevder at
elfly ikke er løsningen for å få ned utslippene. Det store ankepunktet for
elfly er rekkevidden, som per i dag er ganske så begrenset til og med for
elbilene.

En som mener dette er sjefen for hydrogenselskapet ZeroAvia,
Val Miftakhov, som kanskje noe ironisk har tjent seg rik på elbiler. Han
grunnla nemlig de smarte ladestasjonene eMotorWerks som ble solgt til Enel i
2017, og han tror ikke utviklingen av batterier går fort nok for at elfly vil lykkes.

Dermed satser de på hydrogen.

‒ Jeg ville sjekke ut mulighetene til å bringe nullutslipp
til flyindustrien, sier han.

De har allerede kommet ganske så langt i utviklingen av
slike hydrogenfly, og senest i går la Miftakhov ut en video som viser et slik i
lufta (se videoen lenger nede i saken).

Sjefen sier at deres system vil genere rundt 700 til 800 kWh,
rundt fire ganger mer enn det de beste batterisystemene klarer i dag.

ZeroAvia lager konvensjonelle småfly som vi kjenner i dag, men
Alaka’i Technologies tar en litt annen retning.

I mangel av en bedre beskrivelse kan vi kalle det disse
utvikler flydroner eller personelldroner om du vil, og er altså fly med
propeller som vi kjenner fra de de mange små kameradronene som har kommet for
fullt de siste årene.

Slike fly er i stand til å lette vertikalt som et
helikopter, og deretter vri propellene slik at de kan fly av gårde akkurat som
en Twin Otter gjorde i gamle dager. Dette er kalt «vertical takeoff and landing»,
forkortet og kjent under begrepet VTOL.

Slik ser det elektriske VTOL-fartøyet ut:

Doningen er kalt Skai, og er ifølge Alaka’i verdens første hydrogendrevet «luftmobilitets-system».

Med det mener det amerikanske selskapet at den skal kunne
erstatte bilene, og er altså også ment for det private markedet.

Og det tunge aktører som står bak Skai.

Blant annet har BMW’s designgruppe Designworks som skal føre
bilmerket inn i framtiden vært med og designet flydronen, og en av testpilotene
har tidligere hevet sin lønn hos selveste Nasa.

Resultatet er at Skai er strippet for unødvendige deler og detaljer,
og enkeltheten gjør den ifølge selskapet lett og sikker. Faktisk sier de selv
at Skai skal bli «en av de de mest sikre, reneste og mest allsidige
luftmobilitets-løsningene introdusert i verden».

‒ Dette bemerkelsesverdig og imponerende teamet har kommet
sammen for å realisere vår enestående visjon om at Skai skal omforme transporten,
sier Brian Morrison, medgrunnlegger, president og teknologisjef for Alaka'i
Technologies.

‒ Skai tilbyr praktiske, realistiske løsninger på alt fra å gjøre trafikkorkene mindre og til å levere forsyninger under naturkatastrofer. Skai skal tilby rimelige, realistiske applikasjoner i det kommersielle, private, gods- og personlige luftmobilitets-markedet.

Så ja, de satser på alt og alle.

‒ Luftmobilitet er et spennende og fascinerende tema, sier Holger Hampf, president hos Designworks.

‒ Vårt fokus i dette prosjektet var å hjelpe til med å bygge
et nytt forbrukersegment fra bunn av, og vi måtte ta høyde for og designe alle
hovedpunktene ‒ digitalt, fysisk og rundt serviceområder. Resultatet er en altomfattende
brukervennlig opplevelse som er målrettet og veldig tiltrekkende på alle
områder.

Hjertet i systemet er altså hydrogen, som lar Skai forflytte
seg lenger enn det kunne med ren batteridrift.

Flydronen har sitteplasser til fem personer, og kan i fly i
opptil 4 timer med en rekkevidde på 643 kilometer. Altså er Oslo-Trondheim godt
innenfor rekkevidden, og setter man kursen sørover fra hovedstaden kommer man
seg inn i tysk luftrom.

Dronen kommer selvsagt også med autopilot, så om du ikke
klarer å lande den fikser datamaskinene dette for deg.

Alaka’i venter nå på godkjennelse fra de amerikanske luftfartsmyndighetene
FAA, men hvor langt unna ‒ og hva prisen blir ‒ vet vi dessverre ikke.

Men vi vet at du har lyst til å se video av Skai, så her har
du den:

ZeroAvia satser altså også på hydrogen, men disse lager altså vanlige fly som skal frakte passasjerer. Denne gjengen er minst like seriøs som de bak Skai, og driver nå og tester ut en prototype av et 6-seters fly kalt Piper M-Class.

De har ansatt folk med erfaringer fra tunge selskaper som Tesla,
BMW, NVIDIA, Zee Aero, Air Liquide og SystemIQ, i tillegg til andre personer
som var med å starte opp eMotorWerks.

‒ Å bruke hydrogen produsert fra lokalt fornybar energi er
den mest praktiske måten å få til nullutslipps luftfart på kommersiell basis,
hvor de regionale distansene er på mellom 500- og 800 kilometer, sier Miftakhov.

‒ Det blir også mer økonomisk enn konvensjonelle turbinmotorer, og muligens bedre enn batteribaserte systemer for de totale kostandene. Vi kalkulerer de totale kostnadene for å operere et ZeroAvia til det halve i forhold til fly med turbinmotorer.

Flyet skal ta mellom 10 og 20 personer, og skal ha en
rekkevidde på opp mot 800 kilometer til å begynne med. Og ikke tro at dette er
noe som kun skal komme i USA.

For ZeroAvia jobber også med partnere i to andre land, hvor planen
er å få opp infrastruktur som brøyter vei for hydrogenfly. Det ene er Storbritannia,
og det andre er ‒ jepp ‒ Norge.

Så snart kan kanskje konsernsjef Falk-Petersen sitte bak
spakene på et hydrogenfly, og la oss håpe han har gjort unna nødlandingene nå.

Her er en video vi lovet av hydrogenflyet til ZeroAvia:

Les også:

Les mer om:

Nyheter