En enda sterkere versjon av Skodas rekord-SUV

Ganske så oppsiktsvekkende har faktisk Skoda en stor SUVsom holder en av rekordene på Nordschleife. Og nå finnes det en enda sterkereversjon av denne rekordbilen.


Det kommer nok ikke til å skje ofte at man kan bruke både Skoda,
SUV, Nürburgring Nordschleife og rekord i en og samme setning, men nå er det
altså mulig.

Da den tsjekkiske produsenten utviklet en RS-versjon av den
nærmere 4,7 meter lange SUV-modellen Kodiaq, bestemte de seg for å skape litt PR
ved å lufte den på verdens tøffeste racerbane, rundt Nordsløyfa på Nürburgring.

For at det skulle bli mest mulig vellykket hentet de like
godt inn Top Gear-profilen Sabine Schmitz, den tyske racerføreren som nærmest er
vokst på Nordschleife hvor hun har bokført over 30.000 runder.

Så i en original Kodiaq RS knallet hun rundt den drøye 20
kilometer lange banen på 9:26 minutter, en ganske så imponerende tid for en
høyreist og stor «familie-SUV».

Faktisk er tiden den aller raskeste satt av en SUV med sju
seter, så dermed fikk Skoda den rekorden de håpet på.

ABT Sportline er Volkswagen-gruppens offisielle tuner, og er kjent som selskapet som gjør sportslige Audi-modeller enda raskere.

Men Volkswagen-gruppen består av ganske så mange flere
merker enn Audi, og i det siste har ABT også tatt for seg en rekke modeller fra
andre merker.

De har kommet med tuningsett til biler som Lamborghini Urus, VW Amarok og Golf, Seat Tarraco, Leon Cupra R ST og Skoda Octavia RS ‒ i tillegg til flere Audi-modeller.

Nå har de også kastet seg over en annen Skoda RS-versjon,
nemlig den som satte rekord på Nordschleife.

Originalt kommer Kodiaq RS med en 4-sylindret Twin Turbo med
240 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm, men skulle ikke det holde når storfamilien
skal på søndagsutflukt har ABT løsningen.

De har nå kommet med et sett som gir den samme motoren 270 hk og 540 Nm, altså en økning på 30 hk og 40 Nm.

Dette gjør at 0-100 km/t kryper ned fra 7,0 sekunder i
original form, til 6,8 sekunder for ABT-versjonen av den store SUV-modellen.

Selv om bilen har vist at den også takler svinger på en suveren
måte, har ABT flikket på opphenget og senket den noe. Dermed bør den sitte enda
mer klistret, og ikke minst se hakket mer sportslig ut.

På bildene under har den også fått noen 20-tommers ABT GR-felger, og med full ABT-pakke ser den også ut som en bil du ikke ypper deg for mye mot.

En som kanskje kan holde en rekord rundt Nordschleife.

Les også:

Les mer om:

Nyheter