En dose formel 1 i ny Vantage-versjon

Aston Martin feirer et comeback i den ypperste motorsporten med en F1-versjon av Vantage.


Det er travle tider i Gaydon. For Aston Martin har fått nye eiere, de skal satse på elbiler ‒ og de gjør comeback i formel 1.

Når det gjelder sistnevnte nøyer de seg ikke kun med et par flott grønnlakkerte formel 1-biler, men de skal også dele jobben som sikkerhetsbil og legebil med Mercedes-AMG.

Så når formel 1-sesongen starter i Bahrain 28. mars er det også med to grønne Aston Martin-biler i depotet, en spesialpreppet legebil av SUV-modellen DBX og ikke minst en spesialversjon av sportsbilen Vantage som skal være sikkerhetsbil.

Slike biler må være i stand til å holde høye hastigheter når de sleper på resten av feltet rundt banene, for er det en ting formel 1-biler virkelig misliker er det kalde dekk. Da blir det nemlig som å kjøre et fartsmonster på glattisen, så sikkerhetsbilene må holde opp tempoet slik at temperaturen på de brede dekkene ikke dropper altfor mye.

Aston Martin har da også tatt jobben seriøst, så utgaven som er sikkerhetsbil byr på 535 hk, opp 25 hk fra den originale utgaven. Dreiemoment lyder på 685 Nm, og den 4-liters V8 twinturbo-motoren sørger for at 0-100 km/t går på rundt 3,7 sekunder.

Men like viktig er farten rundt svingene, og en ny grill og splitter byr for eksempel på 155,6 kilo marktrykk i 200 km/t, opp 60 kilo fra originalen.

De har også modifisert opphenget, styringen og demperoppsettet, stivet av fronten og satt på en ny aeropakke og gitt den dekk med lavere profil.

På innsiden har de erstattet de vanlige forsetene med noen racingversjoner fra FIA, satt inn 6-punkts belter og selvsagt installert nye styringsenheter.

Det er selvsagt ikke mulig å få kjøpt en slik Vantage, men Aston Martin skjønner at mange nok kun tenkt seg en slik utgave. Så de har like godt laget en kopi av sikkerheten som skal ut til kundene, Vantage F1 Edition.

Her gjelder altså stort sett de samme endringene som sikkerhetsbilen har fått, og kan dermed skilte med 535 hk og aerodynamiske detaljer som gir den over 200 mer kilo marktrykk enn den originale utgaven i høye hastigheter.

Den er plassert på 21-tommere, mot 20-tommers felger originalt, og på innsiden har de gitt den nye farger og selvsagt brukt materialer som Alcantara.

Den utvendige fargen er selvsagt lik den som både formel 1-bilene, sikkerhetsbilen og legebilen har, og det er gledelig nok mulig å få F1-utgaven både som Coupé og Roadster.

‒ Ytelse er hjertet i hver Aston Martin, men når den bruker et F1-merke, må det være en virkelig eksepsjonell bil, sier den nye konsernsjefen, Tobias Moers.

Han har overvåket jobben med den nye utgaven, og mannen som kom fra Mercedes-AMG har også kommet med personlige innspill under utviklingen.

‒ Vantage var allerede den mest sportsbil-fokuserte bilen i vårt sortiment, men under utviklingen av den nye sikkerhetsbilen til formel 1 måtte den være en ekte atlet ‒ kraftigere, mer smidig, mer umiddelbar og mer spennende å kjøre. Og ‒ selvfølgelig ‒ raskere og trives enda bedre på en racerbane. Jeg ga ingeniørteamet et tøft mål, for jeg insisterte på at den virkelige gevinsten rundt ytelsene kom med ekte forbedringer i bilens dynamikk. Resultatene taler for seg selv, sier han.

Aston Martin Vantage F1 er på det nærmeste klar for levering, og har en startpris på 162.000 euro i Tyskland.

Her er flere bilder av det nye overhodet i Vantage-familien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter