Koronasmittede møter opp til førerprøve

Ansatte hos Statens vegvesen jobber lørdager og kvelder for å møte etterspørselen, og takken er at enkelte møter opp til førerprøven selv om de er koronasmittet.


I januar og februar 2020 var alt som normalt hos Statens vegvesen, og pågangen av de som ville ta førerkortet var så stor at de gjennomføre 20.864 oppkjøringer.

Men så kom mars, covid-19 og stengte dører ‒ også for de som ville ta førerkortet.

Det var problematisk for Vegvesenet, ettersom førerprøven er strengt regulert av EU og det er ikke mulig å sette inn vikarer eller kjøre på med andre midlertidige løsninger.

‒ Etter nedstengningen våren 2020 har det dessverre vært lang ventetid på oppkjøring på flere av de største trafikkstasjonene våre. Vi anstrenger oss virkelig for å møte etterspørselen, men det er fortsatt et stykke igjen til vi er à jour, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Etterslepet er selvsagt vanskelig å hente inn, men at Vegvesenet virkelig prøver viser antall førerprøver i januar og februar i år.

For spoler vi ett år fram så har Vegvesenet faktisk gjennomført flere førerprøver enn de gjorde rett før koronapandemien brøt ut. Totalt 23.630 prøver ble gjennomført i januar og februar, 2.766 flere enn de to første månedene i fjor og opp 13 prosent.

‒ Vi har blant annet kjørt flere prøver på lørdager og kveldstid, forklarer Harsem.

‒ Vi har ikke flere sensorer enn de vi har, og de strekker seg nå langt for å møte etterspørselen etter prøver.

Og takken?

Jo, noen er så desperate etter førerkortet at selv om de har symtoner på covid-19 eller faktisk er smittet, likevel møter opp.

‒ Vi opplever stadig oftere at kandidater møter til oppkjøring med koronasmitte, hevder Harsem.

‒ Det er svært viktig å unngå smitte alle steder i samfunnet, og i sammenheng med oppkjøring er det viktig at førerprøvesensorer ikke havner i karantene eller blir syke. Når sensorer havner i karantene, må vi avlyse prøver og dette skaper enda lengre oppkjøringskøer. Følg smittevernsrutinene som vi har laget til beste for både dere og våre ansatte, sier han.

Men dette er ikke det eneste som skaper kø, for både uansvarlige og dårlige forberedte elever skaper frustrasjon hos Vegvesenet.

I løpet av årets to første måneder ble nemlig hele 14 prosent av alle bestilte teoriprøver ikke gjennomført rett og slett fordi kandidaten ikke møtte opp til timen, mens 35 prosent av de som faktisk stilte opp strøk og må dermed ta prøven om igjen. Slik blir det selvsagt kø av, og resultatet blir at seriøse og godt forberedte kandidater må vente på sitt førerkort.

Også når det kommer til selve førerprøven er det mange som stiller dårlig forberedt.

‒ Det er viktig at alle som møter opp til førerprøven er godt forberedt. I tillegg til å gjennomføre all obligatorisk opplæring i trafikkskolen, er det viktig å øvelseskjøre så mye som mulig, sier Harsem.

‒ Du blir en bedre bilfører, en mer trafikksikker sjåfør og du øker sannsynligheten for å bestå oppkjøringen på første forsøk. Det vil også være et viktig bidrag til å få ned oppkjøringskøene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter