En Audi Q8 med 800 hk

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS Q8, og resultatet er en SUV som spiser sportsbiler til frokost.


I 2021 rundet ABT 125 år, og måte selvsagt feire med noe ekstraordinært. Den kom i form av en lynrask Audi RS 6, og under panseret vaket en V8-motor med 800 hestekrefter og et dreiemoment på voldsomme 980 Nm.

ABT la raskt til at dette var en begrenset spesialversjon, så de hadde satt en grense på 64 biler. Det var en for hvert år grunnlegger Johann Abt levde, så ja, han ble 64 år. Utgaven het da også Johann Abt Signature Edition.

-->
Men RS Q8 skal ikke ha noe av at RS 6 er sjefen, så nå kommer nok en signaturutgave ‒ og denne gang handler det altså om SUV-sjefen hos de fire ringene.

Spesialutgaven er døpt RSQ8 Signature Edition og skal kun komme i 96 eksemplarer, og det antallet skal markere det året da selskapet ble grunnlagt ‒ 1896. ABT setter seg som mål å produsere åtte slike biler hver måned.

‒ Bare de som tar seg tid, kan skape noe tidløst, slår en filosofisk Hans-Jürgen Abt fast.

ABT har også et litt mindre filosofisk ordtak; «Fra racerbanen til veien», og det har de åpenbart hatt i bakhodet når de har gått løs på den originale RS Q8.

Den utgaven er ganske så tøff i seg selv, for her snakker vi om en SUV med 600 hestekrefter under panseret. Det er mer enn selv villdyret Porsche 911 Turbo (580 hk), som jo er en ekte banesluker.

Men 600 hk er på langt nær nok når ABT skal lage nok en Signature-modell, så de spikket så mye på motoren at den nå har den samme stallen som RS 6 Signature, 800 hester. Den har også det samme dreiemomentet på 980 Nm.

De ekstra kreftene kommer fra ABT Power R-pakken og ABT Engine Control (AEC)-kittet, og som vanlig har de tyske tunerne montert på ABT Level Control som åpner for elektronisk justering av bakkeklaringen. Det er jo greit når man drar denne SUV-modellen ut på en bane.

Og ja, selvsagt har ABT satt på et spesielt eksosrør i rustfritt stål, som renner inn i to doble enderør med en diameter på 105 millimeter. Det er fete piper, det.

I likhet med Johann Abt Signature Edition kan også RS Q8-utgaven skilte med et omfattende aerodynamisk sett, og mottoet denne gang er «Signature Carbon Bold».

Denne unike strukturen pryder for eksempel, hold pusten nå; frontleppen, frontbladene, frontskjørteinnsatsene inkludert luftinntaksgitter og den optimerte luftstrømmen, frontgrilltillegget, fangerforlengelsene, speilhusene, dørlistene, det bakre trimpanelsettet, det bakre skjørtetillegget og den bakre spoileren. Puh!

Det er mer karbon. Hjulhusventilasjonen foran og bakspoilerleppen er nemlig i en blank, svart karbon.

Inne i hjulbuene finner vi smidde felger som selvsagt er unike i design, og finnes ikke hos andre enn Signature-bilene. For de som lurer, det er 23 tommer felger med dekk som har dimensjonen 295/35.

På innsiden av RSQ8 Signature Edition er det materialer som Alcantara og aksenter som går langt utover seriestandarden til RS-modellen ‒ og også R-modellene fra ABT Sportsline.

Et eksempel er diamantsømmene blant annet på setene og dørpanelene, og vi finner igjen flere karbondeler i interiøret. Og om du har glemt hvilke bil du kjører, kan du alltids titte på nakkestøtten og setet. Der står det ABT, RSQ8 og Signature Editon.

Men vi har gjemt det mest spesielle til sist.

Alle de 96 bilene kommer nemlig med en tidskapsel i midtkonsollen, og denne inneholder et unikt fragment av Johann Abts første vinnertrofé. Den pokalen vant grunnleggerens barnebarn i hjembyen Kempten.

Dette er selve DNA’et til dagens ABT Sportline, og siden har ABT som i dag har egne team i det tyske banemesterskapet (DTM) og den helelektriske rallyserien Extreme E tatt over 300 seire.

Det DNA’et fører altså RSQ8 Signature Edition videre, i utgangspunktet en familie-SUV som i denne drakten klarer 0-100 km/ på 3,2 sekunder og har en toppfart på 315 km/t.

Så ja, en SUV for familier som alltid har dårlig tid. Og prisen, den snakker vi ikke om.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene