- Annonse -
HjemElbilerSvenskene viser to mindre el-lastebiler

Svenskene viser to mindre el-lastebiler

Volta gir gass rundt sine elektriske lastebiler, og viser nå fram to mindre utgaver på henholdsvis 7,5 og 12 tonn.

Når vi skriver Volta og Sverige, så er det kanskje noen som tenker at dette var en aldri så liten skriveleif og vi mente Volvo. Men nei, det er det ikke. Volta Trucks ble grunnlagt i 2017 av to svensker, og skal satse på helelektriske lastebiler.

- Annonse -

For å nå målene har de blant annet fått hjelp av Posten og Bring, og tilbake i begynnelsen av 2021 startet Posten Norge å teste ut 16-tonneren Volta Zero i bymiljøene. Målet var, og sikkert fortsatt er, å utvikle helelektriske lastebiler som er godt egnet til bymiljøene.

Og for det formålet kan nå Volta vise fram to nye lastebiler som kanskje er enda bedre egnet til et slikt oppdrag, nemlig to litt mindre versjoner.

Bilene heter fortsatt Volta Zero, for selv om dette er to nye utgaver er de i nær slekt med den nåværende storesøsteren De to versjonene på 7,5 og 12 tonn er designet av Voltas britiske partner Astheimer Design sammen med Volta selv, og skal nå gjennom omfattende tester før de skal inn i kundeevalueringer i løpet av 2022.

Begge de to versjonene er visuelt identiske i fronten, med 12-tonneren har logisk nok et lengre chassis og karosseri og et andre sett med bakhjul og dekk for å takle den økte nyttelasten.

- Annonse -

Volta opplyser at begge bilene er laget for bytransport, og har samme sikkerhetsanordninger som 16-tonneren. Det betyr blant annet førerassistenter for å øke sikkerheten til både gående og syklister, og føreren har også 220 graders sikt samt at det er kameraer som gir 360 graders sikt.

En annen fordel med en lastebil uten en tradisjonell motor er at føreren sitter lengre nede mot gateplanet, og øyesiktet i Volta Zero er på rundt 1,8 meter.

Merket har i tillegg på gang en ny storesøster på 18-tonner, og denne skal etter planen inn i produksjon i midten av 2023.

Svenskene har så stor tro på de to lillesøstrene at de nå ser for seg en årlig produksjon på 27.000 kjøretøyer når de seg i gang produksjonen av disse i 2024. De ser for seg full produksjon i 2025.

- Annonse -

Interessen rundt Volta er iallfall ganske så stor, og de kan opplyse at de til nå har mottatt rundt 6.000 bestillinger til en verdi på rundt 13,5 milliarder kronor. En av Europas aller største transportører, DB Schenker, har for eksempel bestilt 1.500 lastebiler.

De første kundebilene skal etter planen rulle rundt på veiene en gang i sommer, så vi regner med at Posten, som nå kun skal gå til innkjøp av nullutslippsbiler, står ganske langt framme i køen.

Volta har ikke sagt noe om spesifikasjonene til de to nye versjonene, mens den på 16 tonn kommer med batteriversjoner som har en rekkevidde som strekker seg fra 150 til 200 kilometer.

Her er minstemann i familien, den på 7,5 tonn:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her