Denne ser ikke bare skummel ut, den er også det! (Fotos: Brabus)

Ellevill versjon av Mercedes-AMG GT 63

Hva sier du til 930 hestekrefter? Jepp, det har nemlig Brabus vridd ut av motoren til Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.


For oss vanlige dødelige er en original Mercedes-AMG GT 63 S E Performance nesten i overkant av det vi kan takle. For her har AMG satt alle kluter til for å lage et skikkelig råskinn av en bil.

Bilen er utstyrt med en 4-liters V8 biturbo-motor som får hjelp av en permanent synkron elmotor, et høyytelsesbatteri utviklet av AMG og det variable AMG Performance 4Matic+ firehjulsdriftsystemet skal sørge for ekstreme kjøreegenskaper.

Dette monsteret av en bil kan skilte med 843 hestekrefter og et maksimalt system-dreiemoment på hele 1.400 Nm, og skyter opp til 100 km/t under den magiske 3-sekundersgrensen ‒ 0-100 km/t er oppgitt til 2,9 sekunder. Toppfarten? Vel, det skal være mulig å få denne opp i 316 km/t på for eksempel Autobahnen.

Så ja, det holder i bøttevis for de fleste, men ikke de tyske tunerne hos Brabus.

Nå tror vi ikke de er misfornøyde med en AMG GT 63 S E Performance, men de har sett at det faktisk bor enda litt mer i denne kruttønna. Og gjort noe med det.

Ikke har de bare gitt bilen flere krefter, men AMG GT 63 S har fått den hele og full Brabus-behandlingen som inkluderer nye karbondeler på utsiden og enda mer eksklusive materialer på innsiden.

Men det aller viktigste er selvsagt kraftverket i motorrommet, en V8’er med to turboer.

Brabus har byttet ut turboene med to nye som byr på et på et ladetrykk på 1,8 bar, og har også modernisert de elektroniske motorkontrollene. Hver sylinderbank har fått sin egen Brabus PowerXtra kontrollmodul som rekalibrerer den elektroniske ladetrykkkontrollen, og slik kan de generere mer kraft uten at det fører til et eventuelt motorras. Og bare så det er sagt, Brabus byr også på garanti.

De tyske tunerne har også fiklet på ting som injeksjon og tenning, og selvsagt testet motoren både på benk og rundt racerbanen.

Resultatet er en økning i V8-motorens toppeffekt med 64 kW/87 hk samt ytterligere 100 Nm dreiemoment. Som bonus har finjusteringen ført til at motoren passer optimalt til den elektriske motoren som fortsatt byr på 150 kW/204 hk som den originale bilen.

Totalt byr dermed Brabus 930 som denne utgaven heter på 684 kW/930 hk, og et dreiemoment på hakesleppende 1.550 Nm.

Resultatet er at bilen som veier rundt 2,4 tonn skyter opp til 100 km/t på ville 2,8 sekunder, mens toppfarten fornuftig nok fortsatt lyder på 316 km/t.

Og ytelsen passer fint til det litt skumle utseende denne mørke Brabus 930 har, for sjekk dette:

Brabus har også satt på en sportseksos med integrerte aktivt kontrollerte spjeldventiler, og det er også i lydens navn. Det er mulig å trykke på en knapp og sette den i en langt mer stillegående «Coming Home»-modusen, men bilen hører selvsagt hjemme i «Sport»-posisjonen. For ja, naboene bør varsles hva som er på tur.

Det er for øvrig fire titan/karbon-stusser som stikker ut bakerst, og Brabus-eksossystemet har en diameter på 90 millimeter (3,5 tommer) som hinter hva dette er for noe.

Aerodynamikken har fått seg et løft gjennom effektive eksponerte karbonkomponenter, inkludert en støtfanger med digre luftinntak og en spesiell grill som mater enda mer luft inn i kraftverket under panseret.

For seriøse tunere som Brabus er det viktig med nye felger, og her er det 21-tommere foran og 22-tommere bak. Den utgaven avbildet på bildene her er utstyrt med Monoblock Z «Platinum Edition» med 10 eiker.

Når det gjelder dekkene så er Brabus 930 skodd med 275/35 foran og 335/25 bak, og dette skal ikke kun gjøre bilen tøffere ‒ det skal også føre til enda bedre grep. Det åpner også Brabus Airmatic Sport for, for denne lar føreren heve og senke bilen med opptil 20 mm avhengig av kjøremodusen.

På innsiden har Brabus hentet fram nålen og tråden og satt inn nye materialer, som for eksempel mikrofilteret Dinamica. Og som bildene under viser er det ikke dumt med røde tråder i kombinasjon med svart skinn.

Og ja, bare fantasien begrenser hva Brabus kan gjøre med innsiden, så her er det opp til kundene selv.

Men moroa er selvsagt ikke gratis, og for de som ikke sender en original Mercedes-AMG GT 63 S E Performance over til dem for ombygging må ut med drøyt 323.400 euro for den bilen på bildene, som i skrivende stund er 3,83 millioner kroner ‒ før moms, avgifter og leveringskostander.

Så ja, vi nøyer oss med å se denne på bilder, og her har du monsteret av en Brabus 930 med 930 hestekrefter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter