Dette er en Ford Ranger Raptor med 500 hestekrefter. (Fotos: Hennessey)

En Ford Ranger med 500 hk

Hennessey har nå kastet seg over en «europeisk» modell, nemlig Ford Ranger. Resultatet er som vanlig spektakulært.


Her hjemme kunne Ford Norge for ikke så altfor lenge siden rapportere om stor interesse rundt både den nye Ranger-generasjonen og topputgaven Ranger Raptor, en bil som også blir tilgjengelig her i Norge.

Videre kunne de melde om at Ranger-familiens nye rovfugl er utstyrt med en 3-liters EcoBoost V6 med twinturbo som har 292 hk og 491 Nm, men det finnes utgaver med langt mer enn dette.

For over i USA byr 3-literen på hele 405 hk og 583 Nm, og er dermed en skikkelig rovfugl. Men det er fortsatt ikke godt nok for tunerne hos Hennessey.

I mer enn 30 år har de fulgt mantraet «making fast cars faster», og har nå fått klørne i den nye Ranger Raptor. Ut av dette har det kommet en VelociRaptor 500 Ranger, og som alltid forteller tallet i navnet hvor mange hestekrefter denne har.

Så denne har 500 hk, men Hennessey måler bilene sine i mekaniske hestekrefter (bhk). Om vi regner dette om til metriske hestekrefter byr en VelociRaptor 500 Ranger på 507 hk.

Uansett, 500 hk bør være mer enn godt nok for de aller fleste, og John Hennessey selv er godt fornøyd med resultatet.

‒ VelociRaptor 500 Ranger er et utmerket valg for pickup-entusiasten som ikke trenger kapasiteten til vår VelociRaptor 600 F-150 i full størrelse, sier han, og henviser til rovfuglen de har av den store pickupen Ford F-150.

‒ Den mellomstore pickupen er utrolig dyktig og veldig smidig ... den er faktisk lettere enn Bronco SUV! I tillegg vil oppgraderingen vår på 500 hestekrefter forbedre det laveste dreiemomentet merkbart, og den har mye mer kraft for de som liker å virkelig presse lastebilene sine i gjørme, sand eller på åpen vei.

Når det gjelder dreiemomentet så har det gått fra 583 Nm helt opp til 746 Nm, så denne bør kunne dra med seg selv de største vognene ganske enkelt.

De nye kreftene kommer etter Hennessey har satt inn et nytt luftinduksjonssystem, en større frontmontert intercooler og oppgradert programvaren som styrer motoren.

Kreftene sendes til firehjulsdriftssystem som har låsende differensialer foran og bak via en 10-trinns automatisk girkasse, og denne byr også på en lavgir-serie.

Fra fabrikken har Ford Ranger Raptor en rekke kjøremoduser, inkludert de som på engelsk heter Normal, Eco, Sport, Slippery, Sand, Mud/Ruts, Rock Crawl, Baja og Tow-Haul.

Hennessey byr selvsagt også på utvendige oppdateringer, som VelociRaptor-støtfangere, LED-terrenglys, unike 18-tommers 10-eikers lettmetallfelger, 35-tommers terrengdekk og «VelociRaptor 500»-merke.

På innsiden kan VelociRaptoren by på Hennessey broderte hodestøtter, allværs gulvmatter og en byggenummer-plakett. For ja, denne kommer i begrenset antall ‒ nærmere bestemt 200 stykker.

Prisen for pakken er på 25.000 dollar, noe som ikke inkluderer basisbilen, og som vanlig sender Hennesseys mer enn gjerne bilene over til internasjonale kunder også.

Les også:

Les mer om:

Nyheter