BMW i5 lanseres til høsten, men det er nå åpnet for bestillinger av den nye elbilen. (Fotos: BMW)

Rekkevidde, ytelse og pris for BMW i5

Kommende BMW i5 Sedan lanseres i to versjoner, og rekkevidder, krefter og priser er nå offentliggjort.


BMW jager videre i et heseblesende tempo, og tiden er nå kommet til den berømte 5-serien. Denne kom allerede i 1972, og har siden vært en av grunnmodellene til det tyske merket. Det viser salgstallene.

For gjennom sju generasjoner er det laget over 10 millioner eksemplarer av serien i den tyske Dingolfing-fabrikken, noe som er svært imponerende for en bil som hører hjemme i det litt dyrere segmentet.

Og snart er det altså klart for en splitter ny 5-serie.

Ettersom vi befinner oss midt i en overgang til elbiler som blant andre BMW har ledet an i, så har tyskerne selvsagt også på gang en helelektrisk versjon som går inn i den populære serien. Ja, en som er kalt BMW i5.

Og ingen fare, de har ikke tenkt å ofre de sportslige egenskapene på elbilens alter.

‒ Det ligger i DNA-et til BMW 5-serie å by på sportslige ytelser i et dynamisk oppsett, påpeker Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ For den nye generasjonen, er det BMW i5 M60 som tar denne posisjonen fra start. Slagordet ren kjøreglede forplikter nemlig vel så mye for vår elektriske modellportefølje.

BMW i5 kommer i første omgang i to versjoner, den nevnte topputgave kalt i5 M60 og lillesøster i5 eDrive40. Den nye 5-serien har vokst litt og strekker seg nå akkurat over 5 meter med 60 små mm, mens høyden har økt til 1,52 meter.

Akselavstanden har på sin side økt med 20 mm til akkurat 3 meter, mens bagasjerommet rommer 490 liter og som standard er i5 skodd med 19-tommers aluminiumsfelger.

Foran har den fått en nytolkning av de doble frontlyktene med tilnærmet vertikalt plasserte LED-elementer som fungerer som blinklys og kjørelys på dagtid, mens nyregrillen er enda litt mer framtredende og er omkranset av en bred ramme.

Fra siden kan man se en elegant buet silhuett med noen framtredende sideskjørt, mens det er definerte skarpe linjer og baklykter i typisk L-design bakerst.

Som vanlig byr BMW på en rekke alternativer når det kommer til lakk, og det er også en M Sportspakke Pro og andre valg og alternativer som kan skreddersy den nye i5-modellen.

Slik ser den BMW i5 ut:

Et av valgene er selve utgaven, hvor innstegsmodellen er i5 eDrive40 med opptil 340 hk og 430 Nm dreiemoment når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres. Kreftene sendes til bakhjulene og gjør at 40-utgaven når 100 km/t på 6,0 sekunder og en toppfart på 193 km/t. Denne har en hengervekt på 1.500 kilo.

Storesøster er altså i5 M60, en utgave som ifølge BMW tilsvarer dagens BMW M550i xDrive med V8-bensinmotor når det kommer til ytelser.

Denne har to elmotor og dermed drift på alle hjulene, og totalt kan i5 M60 skryte av 517 hk og 795 Nm under vanlig kjøring. Men også her er det Boost- og Launch-funksjon, og da øker kreftene til 601 hk og 820 Nm. Da klarer den 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og denne utgaven har en toppfart som er satt til 230 km/t.

Det er selvsagt mulig å få krok også på M60, og her er tillatt hengervekt på hele 2.000 kilo.

Begge utgavene er utstyrt med et batteri med 81,2 kWh netto kapasitet, og ikke overraskende er den med en motor mest effektiv.

WLTP-forbruket til i5 eDrive40 er oppgitt til 15,9-19,5 kWh per 100 kilometer avhengig av utstyr, mens rekkevidden er opplyst til 477-582 kilometer.

BMW i5 M60 har ifølge tyskerne et forbruk på 18,2-20,6 kWh, og her er rekkevidden opplyst til å ligge mellom 455-516 kilometer.

Begge kan by på en Max Range-funksjon hvor rekkevidden ved behov kan økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner, forklarer BMW.

Når det gjelder lading kommer AC-ladingen som standard med 11 kW, men det er også mulig å få en ombordlader som byr på 22 kW. Ved 11 kW går det 8,25 timer å lade batteriet opp, mens 22 kW kutter dette til 4,25 timer.

DC hurtiglading byr på 205 kW ladefart, og da går 10-80 prosent lading på rundt 30 minutter, og BMW opplyser at rekkevidden kan økes med 156 kilometer ved en 10-minutters ladestopp ved 10 prosent SOC (batterinivå).

BMW i5 kan også tilby to nye løsninger som skal optimalisere ladekurven slik at man lader med høyest mulig effekt lengst mulig, og i tillegg byr i5 som første elektriske BMW-modellserie på Plug&Charge-teknologi som forenkler selve ladeprosessen betraktelig.

– Plug&Charge-teknologien benyttes allerede av flere bilprodusenter, men BMW Group er det første selskapet som integrerer muligheten til å samle flere ladeavtaler i sitt kommende Plug&Charge-tilbud, sier Tegneby.

På innsiden har BMW redusert antall knapper og kontroller, og i5 byr selvsagt på BMW Curved Display og det aller nyeste infotainmentsystemet kalt BMW Operating System 8,5.

Rattet har fått en flat overflate nederst, og i5 kan også by på haptiske tilbakemeldinger via kontrollpanelene og den valgfrie BMW Interaction Bar.

Bilen arver også den bakgrunnsbelyste funksjonsenheten fra BMW i7 som strekker seg over hele instrumentpanelets bredde langt inn i dørpanelene, og inkluderer berøringsfølsomme kontrollpaneler, melder BMW.

Det er også nye sportsseter, og som første BMW-modell kan de nye 5-serien by på et helt vegansk interiør som standard. Dette finner blant annet veien til overflatene på setene, dashbordet, dørpanelene og rattet.

Når det gjelder førerassistenter så kommer selvsagt i5 med en parkeringsassistent som også inkluderer en ryggeassistent, men på ekstrautstyr-listen finner vi noe enda mer imponerende. Parking Assistant Professional byr nemlig på automatisk parkering og manøvrering på opptil 200 meter, og dette kan styres fra innsiden av bilen eller via smarttelefon på utsiden.

i5 kommer også med integrasjon av Apple CarPlay og Android Auto, automatisk programvareoppdateringer (OTA) og den ganske smarte BMW ConnectedDrive Upgrades. Her kan nemlig kundene teste funksjoner gratis i en periode, og faller disse i smak er det bare å bestille de permanent.

Den helelektriske 5-serien åpner også for videostrømming på kontrollskjermen og «In-car gaming» med AirConsole app.

Selv om bilen fortsatt er et lite stykke unna forhandlerne, i5 lanseres i oktober, har BMW Norge nå åpnet for salget og dermed er også prisene klare.

  • BMW i5 eDrive40 har en startpris på 685.900 kroner.
  • BMW i5 M60 har en startpris på 1.080.000 kroner.

I tillegg skal også plug-in hybridene BMW 530e, BMW 530e xDrive og BMW 550e xDrive lanseres våren 2024, og også disse kan fungere som en ren elbil i hverdagen.

For eksempel har BMW 530e en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, og litt etter dette skal også de første elektriske stasjonsvognene inn i landet ‒ for om et drøyt år lanseres nemlig BMW i5 Touring.

– BMW i5 finner sin naturlige plass i vår stadig voksende elektriske portefølje, og allerede i andre halvdel av juni vil det bli mulig å ta en nærmere kikk på helt nye BMW i5 i fem utvalgte norske byer, sier Tegneby.

‒ Dessuten ‒ senere i år trekker vi nok en elektrisk kanin opp av hatten, avslutter en litt hemmelighetsfull Marius Tegneby.

Her er bilder av BMW i5:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter