Skoda Enyaq kommer nå i en L&K-utgave. (Fotos: Skoda)

Nye toppversjoner av Skoda Enyaq

Skoda Enyaq L&K byr både på flere elegante detaljer, mer krefter og ikke minst en rekkevidde som er strekt enda mer ut.


Det var riktignok Emil Skoda som grunnlag selskapet som nå har gitt navn til bilmerket, men der startet det med en våpenfabrikk tilbake i 1859. For å finne den egentlige opprinnelsen til Skoda Auto må vi fram til 1896 og to visjonære sykkelprodusenter ‒ Vaclav Laurin og Vaclav Klement.

For etter å ha startet med tråsykler avansert de raskt videre til motorsykler og tok deretter det siste spranget over til biler i 1905, og dette selskapet ble til slutt kjøpt opp av det store Skoda-selskapet i 1925.

Laurin & Klement er i dag en viktig benevnelse som Skoda bruker på litt mer eksklusive utgaver, og det tar nå spranget over til elbilene og mer spesifikt Enyaq-modellen.

‒ I nye Enyaq L&K introduserer vi flere tekniske oppgraderinger som senere vil bli brukt i de andre modellene i denne serien også, sier Johannes Neft, styremedlem i Skoda for teknisk utvikling.

‒ Den nye, kraftigere drivverksgenerasjonen vil levere en høyere systemeffekt på 285 hk. Samtidig har vi vært i stand til å utvide den maksimale rekkevidden til 570 kilometer via WLTP-syklusen og holde ladetiden på 10 til 80 prosent under 30 minutter.

Men det er ikke alt.

‒ Basert på tilbakemeldinger fra kunder har vi lagt til styring av batteriforvarming, som også bruker navigasjonsdata. Denne funksjonen optimerer ladeytelsen selv i kaldt vær. Dessuten tar vårt nye grensesnitt brukervennlighet til et helt nytt nivå, og gjør betjeningen av bilen enda mer intuitivt, sier Neft.

Så ja, neftige oppdateringer der, altså.

Med et drivverk som yter 210 kW går det selvsagt langt raskere unna enn tidligere, og den bakhjulsdrevne Enyaq L&K 85 klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder ‒ nærmere to sekunder raskere enn dagens bakhjulsdrevne Enyaq 80. Toppfarten er for øvrig på 180 km/t og rekkevidden altså 570 kilometer.

Enyaq L&K 85x med firehjulsdrift gjør 0-100 km/t på 6,6 sekunder, og her lyder rekkevidden på 550 kilometer.

Skoda har også optimert ladekurven, og Enyaq L&K skal klare 10 til 80 prosent på mindre enn 30 minutter.

Med oppdatert programvare byr også 2024-utgavene på forvarming som har to moduser, en manuell som aktiveres av føreren selv og en automatisk som styres av navigasjonen. Det er også et oppdatert grensesnitt for infotainmentet som skal være enda mer intuitivt og som inkluderer et nytt menysystem.

Og ja, L&K-versjonen får også forseter med ventilasjons- og massasjefunksjoner eksklusiv for disse utgavene, mens det er mulig å velge et interiør mellom to spesifikke designvalg. Design Selection L&K Shell med beige skinntrekk er standard, men det er også mulig å hake av for L&K Black som har svart skinn. Også pedalene skiller seg ut og har et særegent aluminiumdesign.

Det har selvsagt også skjedd ting på utsiden.

Først og fremst kan Enyaq L&K spottes med platinagrå-detaljer på støtfangerne, diffusoren og de utvendige speilene.

Sideskjørtene kommer i karosserifargen, mens vindusrammer og takskinner er i krom – det samme er rammen til grillen ‒ som har Crystal Face opplyst av 131 lysdioder som standard.

Standardutstyret inkluderer også full LED matrix-frontlykter med antiblending og LED-baklys, og L&K-utgavene er også utstyrt med tonede sidevinduer bak og på bakruten.

Enyaq L&K er skodd med 20-tommers eller valgfrie 21-tommers lettmetallfelger og L&K-merke på frontvingene, og suffikset «iV» er droppet fra navnet bak ‒ slik det også vil være for kommende elbiler fra det tsjekkiske merket.

Her er bilder av den L&K-versjonen av den populære Skoda Enyaq her i Norge:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter