Elektriske D-Max er testet skikkelig i Norge. (Fotos: Isuzu/RSA)

Elektriske Isuzu D-Max testet i Norge

Ja, det er på vei en helelektrisk Isuzu D-Max. En kalt D-Max EV. Den bør funke greit i Norge og.


Når arbeidsjernet Isuzu D-Max kommer som en EV-versjon, engelsk for elbil, så må den selvsagt håndtere de samme tingene som den med eksosrør gjør. For å komme dit har de like godt sendt elbilen til Norge.

Testen er gjennomført av e-Motive Technology, et norsk selskap som bistår globale bilprodusenter med å kvalitetssikre nye modeller før lansering, opplyser importør RSA.

-->
Resultatet etter flere måneder med intensiv kjøring er ifølge dem tydelige – Isuzu D-Max EV leverer den rå kraften, stabiliteten og robustheten som profesjonelle brukere forventer av en arbeidsbil.

Den elektriske pickupen er satt sammen på samme måte som tradisjonelle pickuper fra Isuzu, noe også langt på vei den norske testføreren bekrefter.

– Bilen har vist seg å være veldig stabil og driftssikker, selv med lange dager, tung last og krevende forhold, sier Jonas Lyng Nilssen, testsjåfør i e-Motive Technology.

– Det som kanskje har imponert mest, er kraftleveransen – den har rikelig med moment, og den trekker jevnt og kontrollert, også med full henger på rundt 5,5 tonn til sammen.

Store deler av testingen er nemlig utført med vogntogvekt på rundt 5,5 tonn – en sentral del av oppgaven for en arbeidsbil i denne klassen.

– Det er faktisk der bilen har imponert oss mest, slår testeren fast.

– Elmotorene leverer moment umiddelbart, så den drar i gang henger og last uten problemer. Selv i bratte bakker eller på dårlig underlag holder den stabilt grep, og firehjulstrekket jobber sømløst.

Totalt har D-Max EV-bilen blitt kjørt i nærmere 80.000 kilometer, og har vært ute på veien nærmest døgnet rundt. Den har dekt det meste, som all slags terreng, geografi og underlag.

Testrutene har bestått av asfalt, grus, landevei, stigninger, off-road og motorvei, og ofte var det to ladestopp per skift.

Ladekurver, hastighet og hvordan bilen takler hyppig hurtiglading meldes tilbake til fabrikk.

Den elektriske utgaven kan ikke skille seg særlig fra den vanlige D-Max, spesielt ikke når det kommer til praktiske utgaver. Og Nilssen kan berolige eventuelle skeptikere.

– Selv om dette er en elbil så føles den på mange måter som den klassiske Isuzu D-Max vi kjenner fra før – bare med eldrift, sier han.

– Den har den samme robuste og solide følelsen, og du merker at Isuzu har beholdt mye av karakteren til bilen. Jeg tror mange som er vant til å kjøre D-Max, kommer til å like at overgangen til elpickup faktisk ikke føles så stor. Samtidig får du fordelene med eldrift – stille kjøring, umiddelbart moment og en veldig jevn kraftleveranse.

Les også:

Hva tenker du

Les også