Rivian leder foreløpig an i overgangen til elektriske pickuper. (Foto: Rivian)

Elektrisk pickup-revolusjon på gang

Over i pickupens hjemland satser de stadig mer på elbiler, og det smitter over på de populære bilene med lasteplan.


I februar tok Norge det siste steget i overgangen til elbiler i personbilmarkedet. For da var også den første helelektriske pickupen på plass, og de store amerikanske merkene ble grundig slått. Den første kom nemlig fra Maxus, og er mer bestemt en T90 EV.

Nå er det nok ikke slik at de amerikanske merkene har panikk for akkurat det, for det er i hjemlandet de virkelig store kundemassene befinner seg. Faktisk er USA så pickup-gærne at salget der er så høyt at flere biler faktisk er blant de aller mest solgte nybilene ‒ i verden.

I fjor var riktignok Toyota Corolla den aller mest solgte nybilen globalt, men pickuper som Ford F-serie, Chevrolet Silverado, Toyota Hilux og Ram var faktisk blant de aller mest populære nybilene i fjor. Det er ganske sjukt.

Nå er bilens hjemland er i ferd med å få fart på overgangen til elbiler, og selv om de henger litt etter Europa utgjorde ifølge analyseselskapet IDTechEx elbiler 9 prosent av nyregistreringene i første halvdel av 2023.

Pickupene henger enda litt mer etter, og kun 5 prosent av alle nyregistreringene av pickupene var helelektriske. Men IDTechEx forventer at dette endrer seg ganske raskt.

Det britiske analysebyrået tror nemlig at elektriske pickuper er den neste store elbilmuligheten, og har gjennomført en analyse rundt dette.

De sier at det for tiden er mange oppstartsbedrifter som er involvert i utviklingen av elektriske pickuper, inkludert tradisjonelle OEM-tilbydere (Original Equipment Manufacturer).

Videre sier IDTechEx at nå som rekkevidden, kapasiteten og prisen på disse kjøretøyene blir konkurransedyktige, er det sannsynlig at de elektriske pickupene får et gjennombrudd i USA.

IDTechEx har tidligere offentliggjort en rapport som spår at markedet for elbiler i USA vil øke over 8 ganger fra 2023 til 2034, så det er et enormt marked som den elektriske pickupen kan dra nytte av.

Men det er et par utfordringer med å lage en pickup med elektrisk drift.

For det første skal disse gjerne flytte mye last, både på planet og bak på hengeren. Om elektriske pickuper skal fungere som de tradisjonelle på dette området må de altså ha en lang rekkevidde, for forbruket går ganske mye opp om elbilene sleper flere tonn med seg.

Et annet minus kan vi raskt se på de vanlige elbilene. Det er nemlig en grunn til at de fleste elbilene ser ganske like ut, og det er aerodynamikken. For jo mindre luftmotstand en elbil har, jo bedre blir rekkevidden. Og pickuper er som kjent ganske firkantet og lite aerodynamisk.

Men det er også en stor fordel. En elektrisk pickup kan nemlig brukes som en powerbank, og dermed kan bilene brukes både som en backup for hjemmets strøm eller til å lade eller benytte elektriske verktøy uten at man trenge en bensingenerator.

Så hva gjør man for å bøte på at forbruket går opp? Jo, man setter inn større batterier.

I 2022 fant IDTechEx ut at snittet på batteriet på elbilene over i USA var på 76,5 kWh. Ja, mye høyere enn i Europa, men langt unna de batteriene som plasseres i pickuper.

Databasen til IDTechEx viser nemlig at snittet for pickuper er på hele 145 kWh, altså det dobbelte. Så slike arbeidshester utstyres altså med langt større batteri enn vanlige elbiler.

Så hvordan går det med salget?

Vel, foreløpig ganske dårlig. Ifølge IDTechEx var det kun en elektrisk pickup inne blant de 15 mest solgte pickupene i første halvdel av 2023, og det var ikke som du kanskje tror Ford F-150 Lightning.

Nei, det er Rivian som er foreløpig konge i dette markedet, og det takket være suksessen med R1T og R1S.

I første halvdel av 2023 leverte Rivian i overkant av 20 500 kjøretøy, og skal vi sammenligne med den nevnte F-150 Lightning som var nest mest populær så har Rivian et godt forsprang. Ford leverte litt over 8.700 F-150 Lightning.

Fordelen til Rivian er at de kom på markedet på et tidligere tidspunkt, og er faktisk den eneste oppstarten som har klart dette. Andre har hatt problemer, slik som Lordstown som gikk konkurs tidligere i år og Atlis som har stoppet utviklingen av sin pickup for å fokusere på batteriteknologi.

Rivian R1T. (Foto: Rivian)

Pickup-markedet i USA er dominert av de «tre store» ‒ Ford, GM og Stellantis. De bestselgende modellene er henholdsvis F-serien, Silverado og Ram pickup. Alle tre har tatt elektrisk sats.

Fords F-150 Lightning kom ut til kundene allerede i 2022, mens GMs elektriske Silverado er tilgjengelig for kommersielle kunder og skal ut til privatkundene til neste år. Ram har annonsert at deres elektriske pickup skal komme i 4. kvartal til neste år.

Fordelen for disse tre er at de har stor kundelojalitet, og dermed vil mest sannsynlig mange av kundene også gå over til elektriske pickuper når disse er på plass. Og det ser man allerede av etterspørselen.

Amerikanerne klarer nemlig ikke å lage nok elektriske pickuper til å mette etterspørselen, men den gode nyheten er at produksjonen nå får fart på seg.

Ifølge IDTechEx er planen at Rivian skal produsere 52.000 kjøretøy i 2023, og her har det nåværende anlegget en kapasitet på 150.000 kjøretøyer per år og de har også planer for et nytt anlegg i 2026.

Ford stengte en fabrikk i Michigan i 6 uker for å tredoble produksjonskapasiteten, og fra Q3 2023 antyder Ford at denne kan produsere pickuper med et volum på 150.000 enheter per år.

GM har annonsert at fabrikkene kan produsere 600.000 elektriske pickuper i året, mens hardsatsende Tesla med sin Cybertruck også er på full fart inn i markedet.

På bare få år vil det altså produseres en masse elektriske pickuper, og grunnen er ikke dagens litt labre salg ‒ men altså forventinger til markedet og det faktum at den teknologiske utviklingen som gir enda mer rekkevidde går raskt.

Her er en oversikt over hvordan rekkevidden og batteristørrelsen er i den amerikanske elektriske pickup-boomen:

(Illutrasjon: IDTechEx)

Selv om elektriske pickuper blir den siste av de vanlige bilene som går over til elektrisk kraft, er det fortsatt mange segmenter som gjenstår.

IDTechEx nevner 2-hjulinger, 3-hjulinger, varebiler, mikrobiler, lastebiler, marine, konstruksjon, busser, flytaxier og tog, og ifølge analyseselskapet er hver av disse på sine egne stadier av elektrifisering og har sine egne adopsjonsutfordringer når det kommer til ren elektrisk kraft.

Og så har vi også flyene og ikke minst sjøfly, og som du kan lese via en av lenkene leder Norge an på akkurat det området.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter