Det høres vitterlig ut som litt av en prestasjon å seile fra Europa til Afrika selv for en vanlig båt, men sannheten er at de to kontinentene ikke ligger veldig langt fra hverandre. De deles nemlig av et stred, mer bestemt Gibraltarstredet.
Det vet veldig mange sjøfolk, for dette er et berømt punkt for sjøtrafikken, korridoren har over van(n)vittige 3,5 millioner årlige kryssinger, og skal vi tro svenske Candela så er det aldri foretatt en elektrisk ferd fra Spania til Afrika.
Vel, hadde. For nå har Candela C-8 med svensk besetning gjennomført det merket sier er den første interkontinentale reisen noensinne med et elektrisk fartøy, og ferden gikk fra spanske Sotogrande til nordafrikanske Ceuta. Dette er ifølge Candela 24 nautiske mil, rett i underkant av 45 kilometer.
Deretter ladet de opp båten og returnerte «hjem» til Europa samme dag.

– Det er et klart behov for flere raske, rene og effektive reisealternativer over Middelhavet – og for direkteruter som ikke ville vært økonomisk bærekraftige med større, konvensjonelle fartøy, sier Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela og for anledning kaptein på båten.
– Vi kan bidra til å møte dette behovet ved å samarbeide med eksisterende operatører og ferger for å øke tilkoblingen og kutte utslipp – ikke bare over Gibraltarstredet, men også langs kysten, for eksempel ved å koble sammen byer langs Costa del Sol.
Under kryssingen brukte Candela C-8 kun 40 kWh med energi, og dette til en kostnad på omtrent 8 euro. Candela sier at om en bensinbåt av samme størrelse skulle gjort turen ville den brukt 50 liter drivstoff, og dermed ville kostanden blitt mer enn tidobbelt.
– Vi reduserer energiforbruket med 80 prosent, eliminerer utslipp og muliggjør raske, jevne kryssinger til en brøkdel av kostnaden – noe som åpner døren for helt nye, bærekraftige fergeruter over Middelhavet, sier Hasselskog.
Den historiske ferden ble gjennomført sammen med Avangreen, et selskap for ren energi som står bak Ceutas største solkraftverk og andre elektrifiseringsprosjekter.
– Å muliggjøre bærekraftig mobilitet drevet av grønn energi er en hjørnestein i vår strategi som selskap. Vi ser frem til å samarbeide med Candela for å utforske mulighetene for P-12-ruter i regionen, sier Manuel Gomez, grunnlegger og administrerende direktør i Avangreen som også var med på ferden over Gibraltarstredet.

Dette er altså plassen hvor vannet fra det kalde Atlanterhavet møter det varmere Middelhavet, og er kjent for sterke strømmer og et uforutsigbart hav. Det er dårlig nytt for de som blir sjøsyke.
Men de bør ikke frykte en C-8, og sikkert heller ikke fergen P-12, for dette er båter som flyr over vannet. Dette grunnet et datastyrt hydrofoilsystem, og når man når en viss fart løftes båtene rett og slett over vannet.
Vi har selv testet en Candela C-8 Polestar Edition, lik den som ble brukt på den historiske ferden, og det var rett og slett en helt sprø opplevelse. Båten lå helt stille til og med i 22 knop, selv når vi møtte bølger fra motgående store skip.
Les også:
– Dette fungerer omtrent som flykontrolleren til et moderne jagerfly, og det fungerer svært godt. Vi kjente ikke bølgene, mens fotobåten hoppet ganske mye rundt, sier Hasselskog om ferden over Gibraltarstredet.
I tillegg til den vanlige C-8-båten har altså Candela en hydrofoilferge som allerede er i drift blant annet i Stockholm-skjærgården, og slike er også på vei til byer både i Tyskland, USA, Saudi-Arabia og New Zealand.
Så får vi se om det også dukker opp elektriske flyvende ferger i Gibraltarstredet, for nå er altså den aller første elektriske ferden mellom Europa og Afrika foretatt.
Les også: