Elbilene er fortsatt ikke like praktisk som andre når det kommer til å tilbakelegge lange distanser, for stoppene kommer oftere og er lengre enn bensinstoppene. Men hullet tettes stadig, og i dag er det elbiler som ruller 600 kilometer og bruker rundt 20 minutter på å lade 10-80 prosent om sommeren.
Lenge før det bør man uansett ta seg en pause i kjøringen, så en moderne elbil fungerer greit også til lengre turer. Og noen elbilister forlater også Skandinavia og setter kursen enda lengre sør, viser tall fra Elbilisten 2024.
Det er heller ingen tvil rundt elbilferie-favorittene ‒ elbilistene foretrekker først og fremst Norge, og deretter Sverige og Danmark. Hele 83 prosent av de som har planlagt ferie svarer Norge, mens 20 prosent planlegger en tur til Sverige og 12 prosent oppgir Danmark som planlagt feriemål, ifølge Elbilforeningen.
10 prosent har satt seg feriemål utenfor Skandinavia, som Italia, Frankrike eller Tyskland.
Bu sier at de som forlater Norge må huske på at infrastrukturen ikke er like godt utbygd i utlandet.
Bu tror at mange er spente på ladingen når de skal ut på lange eventyr.
– Å hurtiglade er litt annerledes enn å fylle drivstoff, så det er naturlig at ferske elbilister har noen spørsmål, sier hun.
- Volvo utvikler lastebiler med hydrogen-forbrenning
- Mercedes hyller den rene farten
- Lille Kia EV3 lokker med stor rekkevidde