Det er ganske vanlig å måle elbiler opp mot bensin- og dieselbiler når det for eksempel kommer til rekkevidde, men at elbilene også punkterer oftere er jo litt mer spesielt. Men slik er der altså.
‒ Det er flere årsaker til at elbilistene opplever flate dekk oftere enn andre bilister, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
De har selv erfart at det er stadig flere som ber om redningshjelp grunnet punktering, og Sødal kan også konstatere at folk faktisk ikke er så selvhjulpne som før. Og flatt dekk er et stort problem.
For ferske tall fra NAF Veihjelp viser at nærmere 30 prosent av utrykningene til elbilister så langt i år skyldtes punktering. Og det er langt høyere enn tallene for bensin- og dieselbiler hvor kun 11 prosent av oppdragene i 2024 har vært grunnet punktering.
NAF sier at det er flere årsaker til dette, så det er langt fra tilfeldig at elbilistene havner i hjultrøbbel.
En åpenbar årsak er at elbilene ofte veier litt mer enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor, noe som gir mer dekkslitasje og dermed øker risikoen for punktering.
I tillegg sier NAF at mange av elbilene er utstyrt med store lavprofildekk, og de er mer sårbare for skader og punktering.
En tredje grunn kan være et at elbiler ofte kjøreres i urbane strøk, og der er veiene ofte fulle av små gjenstander som kan føre til punktering.
Og uansett hvilken type moderne bil man kjører havner med ofte i ekstra trøbbel ved punktering, for i dag leveres de aller fleste nye biler uten et reservedekk. Og når mange i tillegg kvier seg for å bruke reparasjonsskummet som mange biler leveres med, blir løsningen å ringe etter bergningsbil.
- Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier Nils Sødal.
Rundt 30 prosent av bergingsoppdragene rundt elbiler er altså grunnet et punktert dekk, så det er en annen grunn som står bak brorparten av oppdragene. Og det er strøm. Men kanskje ikke som du tror at bilene har gått strømtomme.
Det store problemet for elbilistene er et tomt startbatteri, så bilene kommer seg rett og slett ikke av gårde.
‒ Også elbiler har et lite 12-voltsbatteri som starter bilen. Dette batteriet gir trøbbel for alle bilister spesielt når det er kaldt, sier Sødal.
‒ Dette kan du unngå ved å vedlikeholdslade startbatteriet jevnlig gjennom vintere.
For bensin- og dieselbilene er det en ganske vanlig feil som ikke elbilistene opplever veldig ofte, nemlig motorhavari.
‒ Det er rett og slett mer som kan gå galt i en forbrenningsmotor enn en elmotor. Derfor må våre bergere rykke ut oftere til bensin- og dieselbilister med motortrøbbel, sier Nils Sødal.
Les også: