Annonse
Hjem Elbiler Elbiler: Nordmenn skiller seg faktisk ikke ut

Elbiler: Nordmenn skiller seg faktisk ikke ut

En ny undersøkelse gjennomført i ni land tar tempen på elbilen, og denne viser at nordmenn til tross for en langt høyere elbilandel ikke skiller seg nevneverdig ut.

Elbiler er et relativt nytt fenomen, og forskjellige aktører og produsenter prøver nå å nøste opp i hva folket egentlig etterspør og trenger. For selv om vi formelt nå har gått over til en elektrisk bil-alder, er det virkelig store slippet med elbiler fortsatt på vei.

Det er anslått at det bare mellom 2020 og 2025 kommer langt mer enn 400 nye elbilmodeller på det europeiske markedet, så det er potensielt veldig mange bilister som vil ta steget over til de helelektriske bilene allerede i ganske nær framtid.

En som gjerne vil finne ut hva forbrukerne egentlig trenger og etterspør er ladegiganten Ionity, dette selskapet som nå oppretter en elektrisk motorvei med lynladere gjennom Europa. Dette er ladere med en kapasitet helt opp i 350 kW, og bak Ionity står en rekke bilgiganter ‒ BMW, Mercedes, Ford, Hyundai, Volkswagen, Audi og Porsche ‒ alle med store elbilplaner.

Ionity har kanskje ikke overraskende hovedkontor i den europeiske bilmetropolen Tyskland, men har også en utlandsavdeling, ja, i det europeiske episenteret for elbiler ‒ Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

Ladeselskapet har fått analysebyrået Sapio til å gjennomføre en europeisk undersøkelse i desember 2020 og januar 2021, hvor 6.020 respondenter fra Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Tsjekkia, Italia, Spania, Portugal, Nederland og Norge deltok. Dette panelet besto av både elbil-førere og «vanlige» bilførere.

Deltakerne fikk en rekke generelle spørsmål rundt biler og elbiler, og noe overraskende skiller faktisk ikke ekspertlandet Norge seg nevneverdig fra de andre landene. Folket fra de ni landene svarte nemlig ganske likt, noe som viser at vi til syvende og sist er ganske like hele gjengen.

La oss sjekke ut noen av spørsmålene og svarene, for dette er ganske interessant.

Hvorfor kjøpte du elbil?

Et av spørsmålene rettet til de med elbil er rett og slett hvorfor de kjøpte en slik, og totalt sett oppgir 40 prosent at grunnen er at de sparer drivstoff. Her oppgir akkurat halvparten av norske elbileier det samme, og noe av forklaring for at nordmenn ligger hakket over kan være de relativt høye drivstoffpriser her hjemme.

Rett bak svarer totalt 39 prosent at de ønsker å kutte sitt eget karbonavtrykk, men denne noble grunnen kommer kun på 4. plass i Norge med 33 prosent.

På 3. plass totalt kommer «for å spare vedlikeholdskostander» med 37 prosent, og dette er den nest største grunnen for at nordmenn velger elbil med 47 prosent.

Hvorfor eier du ikke en elbil?

Ikke overraskende skiller nordmenn seg ut fra de åtte andre landene når det kommer til grunnen for at de ikke har kjøpt en elbil, for her hjemme sørger incentiver for å holde prisen for elbiler nede. Andre nasjoner har også i litt mindre grad slike, men likevel svarer 51 prosent at kostanden er hovedgrunnen. Dette var også toppgrunnen i Norge, men da kun med 44 prosent.

Nest største grunn er ikke overraskende manglende rekkevidde, 33 prosent totalt og 32 prosent i Norge.

Det tredje elementet som skiller seg ut på dette spørsmålet er manglende lademuligheter, hvor 31 prosent oppgir denne grunnen. Dette punktet viser at Norge har kommet litt lengre med ladeinfrastruktur, for kun 24 prosent av nordmennene peker på dette. Den andre «elbilnasjonen» i undersøkelsen, Nederland, ligger faktisk enda lavere her med kun 20 prosent.

Hva er det viktigste elementet når det skal kjøpes bil?

Ikke overraskende er Europa enige at prisen er det aller viktigste elementet, og denne grunnen troner klart øverst med 41 prosent (Norge 39%) hvor Portugal skiller seg enda mer ut med hele 48 prosent.

Funksjonaliteten kommer på 2. plass med 34 prosent (Norge 37%), mens drivstoffprisene er det tredje viktigste elementet når det skal kjøpes bil med 27 prosent ‒ her svarte 24 prosent av nordmennene dette.

Drivstoffspørsmålet viser også noe vi jo har ant, at bilkjøperne ikke først og fremst bryr seg om det miljømessige aspektet rundt biler ‒ noe som blir ytterligere forsterket av andre miljømessige alternativer.

Kun 18 prosent av de drøyt 6.000 svarer at lave utslipp er viktig (Norge 17%), 18 prosent (også i Norge) svarer miljømessig bærekraft og 16 prosent mener fornybar energi (Norge 15%).

Dette kommer også til syne i et annet spørsmål i undersøkelsen.

Er du villig til å betale mer for å lade med fornybar strøm uten karbonavtrykk?

Kun 16 prosent (Norge 17%) svarer «definitivt» på dette, 27 prosent (Norge 22%) svarer «sannsynlig» og 28 prosent (Norge 30%) mener at de «muligens» vil det.

Men slår man sammen de tre positive svarene ender vi på 71 prosent (Norge 70%), så det er ikke slik at bilfolket gir helt blaffen i det grønne heller.

Lading er et sentralt element med elbiler, og på dette området finner vi også et spørsmål hvor nordmenn faktisk skiller seg litt ut.

Hvor mye er du bekymret for lading?

Mange er selvsagt bekymret for ladingen, og totalt 57 prosent svarer enten «litt bekymret», «bekymret» eller «ekstremt bekymret». De aller mest bekymrede er spanjolene med 68 prosent, mens de som bekymret seg minst er nordmenn med 51 prosent. Men fortsatt er det altså mer enn halvparten av de spurte.

Vi vet også litt om hva de faktisk er bekymret over.

Hva bekymrer deg med elbil-lading?

Ingen overraskelse her. 46 prosent (41% i Norge) bekymrer seg for lang ladetid, som skiller seg klart ut.

Kun 28 prosent er bekymret over at ladestasjonene ikke passer alle bilene, og her er nordmenn hakket mer bekymret med 31 prosent.

Alle de andre alternativene fikk mellom 18- og 24 prosent, og disse var «jeg skjønner ikke prisen og tariffen», «lading er for dyrt», «jeg må være sikker på at jeg lader med 100 prosent fornybar energi», «jeg vet ikke hvordan ladingen fungerer» og «jeg er ikke sikker på at ladestasjonene er trygge».

Ja, at 18 prosent svarte det siste, inkludert 16 prosent i Norge. Jøss.

Hvor ofte lader du elbilen?

Et annet spørsmål for de med elbil, og dette viser helt klart at elbiler skiller seg fra biler med forbrenningsbiler. For mens man fyller drivstofftanken i ny og ne, plugges ladekabalen i elbilen ganske så ofte.

29 prosent (også Norge) svarer hver eneste dag, mens 30 prosent svarer «noen ganger i uka». Her ligger nordmenn litt over, og 33 prosent ‒ en av tre ‒ svarer akkurat dette.

15 prosent (Norge 14%) svarer én gang i uka, og 8 prosent (Norge 9%) svarer en gang i måneden.

Noen elbileiere lader åpenbart aldri, for 9 prosent av alle i undersøkelsen og hele 12 prosent av norske elbilister svarer dette. Vel, det finnes vel de som aldri fylle tanken heller…

Så over til det viktigste for alle som har en ny elbilmodell på gang.

Hva skal til for å overbevise deg til å kjøpe en elbil?

Det er ikke et sjokk at lengre rekkevidde troner øverst på ønskelisten, og dette svarer 37 prosent av alle og 39 prosent av de norske i undersøkelsen.

Nummer to er heller ikke noen overraskelse, nemlig raskere ladere. Dette svarer 28 prosent, men «kun» 25 prosent av de norske er opptatt av dette.

Heller ikke det tredje mest populære alternativet kommer som et sjokk, for det er subsidiering og skattefordeler. Dette svarer 27 prosent, og Norge følger igjen de europeiske vennene med 28 prosent.

Og det er sikkert en liten nedtur for alle entusiastiske elbileiere å høre at det som frister mest av alternativene er å høre at «elbiler er så morsomme og fine å kjøre». Kun 12 prosent kjøper dette argumentet, men om ikke annet går dette opp til 14 prosent i Norge.

Vi er «latest» i Europa

Ellers viser den store Ionity-undersøkelsen at 45 prosent av folket i vårt langstrakte land tror de fleste av oss kjører elbil innen 10 år, mens 18 prosent tror biler med forbrenningsmotor vil være normalen.

Ganske mange, 17 prosent, tror selvkjørende biler er framtiden, mens 16 prosent mener bildelingsmodeller vil være dominerende.

Undersøkelsen viser også at nordmenn er «latest» i Europa. For vi er bare villige til å kjøre 500 meter bort fra hovedveien for å lade, mens europeere generelt er villig til å kjøre hele fem kilometer ekstra for å lade bilen.

Ionity konkluderer med at undersøkelsen viser at rekkeviddeangst og lang ladetid er hovedbarrieren for å ta valget om å bytte til elbil fra bil med forbrenningsmotor, men de ser også at dette påvirkes av eksisterende ladeinfrastruktur i de ulike landene.

Ladeselskapet legger også merke til at de som eier elbiler er mindre bekymret for lading enn de som ikke kjører en elbil, så mange tror nok dette er verre enn det faktisk er.

Leder av Nord-regionen hos Ionity, Jan Haugen Ihle, mener at undersøkelsen viser at elbilister faktisk tenker litt på miljøet også.

– Det er gledelig å se at så mange som 70 prosent faktisk er villige til å grave litt dypere i lommeboken for å skåne miljøet. Det er også fint å se hele 61 prosent sier elbiler er det mest miljøvennlige alternativet. Man kan få inntrykk i sosiale medier og andre kanaler at mange er uenig i dette, men her tallenes tale klar, sier han.

Men han erkjenner at det er et problem med lade-oppfatningen ute blant folket.

– Det er en vei å gå når det gjelder folks oppfatning av rekkevidde og ladeinfrastruktur. Dessverre er det nok fortsatt slik at mange kvier seg for å bytte til elbil på grunn av frykt for rekkevidde og manglende tilgang på ladere, sier han.

‒ Dette er ikke et problem, da ladeinfrastrukturen bygges ut dag for dag, samtidig som elbilene får stadig lengre rekkevidde. Du kan for eksempel fint kjøre gjennom hele Europa ene og alene basert på Ionity sin lynladeinfrastruktur. Ladere finnere du langs hovedveiene hver 15 til 20 mil, forklarer han.

Den store undersøkelsen viser altså at nordmenn ikke skiller seg nevneverdig ut fra de åtte andre landene når det kommer til elbiler og biler generelt, men det er jo et ganske viktig og stort område vi er ganske så spesielle.

Nordmenn er det soleklare ledestjernen når det kommer til kjøp av nye elbiler, og i 2020 bikket andelen nye elbiler over 50 prosent. Så mer enn hver annen nyregistrerte bil med norske skilt i fjor var helelektrisk, noe ingen andre land var i nærheten av.

Nederland fulgte nærmest med en andel på rundt 20 prosent, og svenskene har våknet og nærmet seg en andel på 10 prosent elbiler av det totale nybilsalget i 2020.

Og skal vi konkludere med at nordmenn ikke er annerledes-landet, så vil resten av Europa også følge etter når det kommer til elbilsalg de kommende årene. De har bare fått en litt treg start.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,122FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker