‒ Mange betaler for mye for ladingen fordi de velger feil ladestolpe, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han snakker som de som velger hurtig- og lynladere som har langt mer effekt enn det elbilen faktisk kan motta, for også på dette feltet har prisene økt. Og da er det iallfall dumt å kaste bort penger når elbilen lades. For vanligvis består ladeplassene av to typer lading. En som byr på hurtiglading opp til 50 kW og en som byr på lynlading som gir effekt på 150 kW eller høyere. Og her kommer fellen. For hos de fleste ladeleverandørene betaler elbilisten mer per kW for lynlading kontra hurtiglading. ‒ Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal. Det er slik at elbilene har forskjellige ladeeffekt, og dette strekker seg fra 40 kW og helt opp til 300 kW. Og det er svært mange av dagens elbiler som har under 100 kW. NAF har sjekket tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og funnet ut at det er 17 elbilmodeller som byr på 50 kW eller mindre ladefart. ‒ Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen, og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, forklarer Sødal. I denne store gruppe finner vi populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric, så ingen av disse elbilene kan utnytte den høye effekten på lynladere fullt ut.
- Seat Mii electric: 40 kW
- Skoda Citigo-e: 40 kW
- Volkswagen e-Golf: 40 kW
- Volkswagen e-Up: 40 kW
- Honda e: 46 kW
- BMW i3: 49 kW
- Hyundai Ioniq (2020): 50 kW
- Kia e-Soul: 50 kW
- Kia Soul Electric: 50 kW
- Lexus UX 300e: 50 kW
- Mazda MX-30: 50 kW
- Mini Mini Cooper SE: 50 kW
- Nissan Leaf 39kWh: 50 kW
- Nissan Leaf (eldre versjon): 50 kW
- Opel Ampera-e: 50 kW
- Renault Zoe: 50 kW
- XPeng G3: 50 kW
- Hyundai Ioniq (2016-2019): 70 kW
- Maxus Euniq5: 70 kW
- Maxus Euniq6: 70 kW
- Hyundai Kona electric: 77 kW
- Kia e-Soul: 77 kW
- Kia e-Niro: 80 kW
- Fiat 500: 85 kW
- MG MG5: 87 kW
- XPeng P7: 90 kW
- MG Marvel R: 92 kW
- MG ZS EV: 92 kW
