Ikke bruk raske ladere som byr på langt høyere effekt enn det elbilen kan motta, for det kan være bortkastede penger. Her er listen over elbiler med lavest ladeeffekt.
‒ Mange betaler for mye for ladingen fordi de velger feil ladestolpe, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han snakker som de som velger hurtig- og lynladere som har langt mer effekt enn det elbilen faktisk kan motta, for også på dette feltet har prisene økt. Og da er det iallfall dumt å kaste bort penger når elbilen lades.
-->
For vanligvis består ladeplassene av to typer lading. En som byr på hurtiglading opp til 50 kW og en som byr på lynlading som gir effekt på 150 kW eller høyere.
Og her kommer fellen. For hos de fleste ladeleverandørene betaler elbilisten mer per kW for lynlading kontra hurtiglading.
‒ Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal.
Det er slik at elbilene har forskjellige ladeeffekt, og dette strekker seg fra 40 kW og helt opp til 300 kW. Og det er svært mange av dagens elbiler som har under 100 kW.
NAF har sjekket tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og funnet ut at det er 17 elbilmodeller som byr på 50 kW eller mindre ladefart.
‒ Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen, og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, forklarer Sødal.
I denne store gruppe finner vi populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric, så ingen av disse elbilene kan utnytte den høye effekten på lynladere fullt ut.
‒ Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, forteller Sødal.
Videre består OFV-listen av 11 modeller som kan lade med mellom 50 og 100 kW, og dette inkluderer også noen bestselgere som Hyundai Kona og Kia e-Niro. NAF mener at de som kjører biler som lader under 100 kW også bør benytte hurtigladere og ikke lynladere, ettersom disse ofte byr på lavere priser.
‒ Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.
Noen vet ikke hvor raskt elbilen kan lade, og kaster dermed bort penger på lynlading. Og så er det noe som kompliserer regnestykket ytterligere.
For det er ikke sikkert at elbilen lader så raskt som den oppgitte ladeeffekten, og under selve ladeøkten kan også effekten variere mye.
‒ Noen biler lader jevnere enn andre, påpeker Sødal.
‒ Derfor er det lurt å undersøke om hvor mye effekt din elbil mottar gjennom en påfylling av batteriet. NAF har testet de aller fleste elbiler som selges i Norge og har gjort ladetester. De gir en pekepinn på hva du kan forvente sommer og vinter.
Her er den siste ladetesten NAF har gjennomført.
Så finner du ut at din elbil stort sett lader rundt 50 kW under ladingen til tross for at maksimal ladeeffekt skal være 100 kW, er det kanskje like greit å bruke hurtigladeren på ladeplassen. Du taper kanskje noen få minutter på ladetiden, men vinner det igjen på en mindre laderegning.
Her er elbilene som lader under 100 kW, ifølge NAF og OFV: