Doktor opererte med strøm fra Rivian

Da et strømbrudd satte en vasektomi-operasjon i fare, plugget like godt doktoren utstyret til en Rivian elbil.


Europa venter fortsatt på den første Rivian-modellen. Det relativt ferske elbilmerket som er støttet av storaktører som Amazon og Ford sliter med produksjonstrøbbel, og har utsatt lanseringen her på det gamle kontinentet flere ganger.

Opprinnelig skulle de første elbilene ha vært her allerede i fjor, men denne fristen har blitt skjøvet på flere ganger grunnet utfordringer både knyttet til pandemien og mangelen på kretskort ettersom det nå er en begrenset global halvleder-produksjon.

Nå kan vi ikke forvente en Rivian før til neste år, og det er synd ‒ for spesielt SUV-modellen er det nok mange som nå venter på.

Men Rivian startet det hele på ekte amerikansk vis med en helelektrisk pickup kalt R1T (T for Truck), en svært kapabel elbil med oppgitte rekkevidde i den amerikanske standarden fra 418 til over 644 kilometer.

Denne er mulig å bestille med både en og to motorer, og hjul fra 20 til 22 tommer. Og det er så mye krefter at 0-100 km/t skal gå unna på rundt 3 sekunder, mens hengervekten er på solide 5 tonn. Og ja, den kan vade i vann opp mot 1 meter.

Elbil nummer to heter Rivian R1S (S for SUV) og er nok hakket mer interessant her i Europa, og kanskje spesielt vinterkalde Norge. For bilmerket sier at denne skal kunne takle temperaturer helt ned i -32 grader, så denne er nesten laget for oss her i nord.

R1S skal komme med batteripakker som åpner for rekkevidder fra 418 til mer enn 515 kilometer, og i likhet med søsteren blir den også tilgjengelig med to elmotorer og 0-100 km/t på rundt 3 sekunder.

De som lurer på hengervekten lyder den på 3,5 tonn, så også denne er en skikkelig arbeidshest som også kan vade i den samme meteren som R1T.

En av grunnene til at Ford brukte mer enn 4 milliarder kroner på å kjøpe seg inn i Rivian er at de to elbilene er bygd på en helt ny såkalt skateboard-plattform, og har i tillegg til kombinerte terreng- og sportsbilegenskaper også en masse imponerende løsninger.

Det inkluderer også ladingen, som åpner for 200 kW inn i bilen. Og ja, med elbilene følger det også en bærbar ladeboks som kan fungere som en nødlader om man skulle kjøre bilen helt tom fort strøm.

Men det er også mulig å bruke en Rvian R1T og R1S som en ekstern strømkilde. Jepp.

Rivian ser på seg selv om et eventyrlig merke, og da er det bokstavelig ment. En rekke smarte løsninger gjør at bilene kan brukes på eventyr langt utenfor allfarvei, og det inkluderer fire 120V og tre 12V uttak for strøm som jo er kjekt å ha når man skal campe i villmarken.

Og det viser seg at det også er kjekt å ha om man er en doktor i Texas som skal gjennomføre en vasektomi. Ja, det er sterilisering av menn.

For sjekk denne Twitter-meldingen:

En doktor som gjorde seg klar til en operasjon opplevde altså et strømkutt, noe som satte vasektomi-operasjonen på spill. Det var ikke mannen som skulle steriliseres så veldig glad for, så løsningen ble altså å hente strøm fra Rivian-bilen.

‒ Personalet og jeg diskuterte om vi skulle avbryte vasektomien på grunn av strømbruddet. En av dem nevnte spøkefullt at vi burde hente den fra Rivian, sier Christopher Yang til The Drive, og legger til:

‒ Etter å ha tenkt litt mer, så det ut til å fungere. Jeg diskuterte risikoene og fordelene med pasienten, og han gikk med på å fortsette.

Doktor Yang kan melde at alt gikk etter planen, så vi får håpe at både pasienten og en eventuell kone begge var fornøyde.

Men om Rivian nå vil komme med et slagord om at denne bilen til og med kan gjøre menn sterile, ja, det er vi langt mer usikre på.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter