Elbilene gjennomførte Arctic Race perfekt. (Foto: Hyundai)

Elbilene gjennomførte Arctic Race uten problemer

130 elbiler var på plass under årets Arctic Race of Norway i Nord-Norge, og ifølge Hyundai gikk alt problemfritt til tross for at de totalt tilbakela enorme distanser.


Noen må som kjent vise vei når ting skal endres, og over i sykkelverden tar Arctic Race ansvar når det kommer til bærekraft.

For slike store etapperitt involverer et tresifret antall biler som tilbakelegger mange hundretusener kilometer, og det resulterer selvsagt i mye utslipp. Vel, slik har det iallfall vært.

Arctic Race som foregår i vakre Nord-Norge tar altså ansvar og har byttet ut den tradisjonelle kjøretøyparken med elbiler som det aller første profesjonelle etapperittet i verden, og allerede nå kommer effekten.

For nå forflytter syklistene seg litt sørover til årets Danmark Rundt, et annet skandinavisk storritt, og der skjer det også noe historisk. For aller første gang i rittets historie er følgebilene elektriske når den 34. utgaven flagges i gang 14. august, og totalt skal 30 elbiler følge syklistene over de totalt 742 kilometerne som skal sykles.

(Foto: Skoda)

Her består kortesjen av løpsledelsen, presse, kommissærer og VIP-gjester, og alle disse skal fraktes rundt i Skoda Enyaq-biler.

‒ Skoda har vært en del av sykkelsporten i mange år og har vært gjennom mange transformasjoner, sier Thomas Bruun Nielsen, administrerende direktør i Skoda Danmark.

‒ Selv om vi selger biler, tar vi til orde for at flere hopper på sykkelen når de skal fra A til B. Derfor er vi stolte over at bilene våre i årets sykkelritt nå teller i watt, akkurat som syklistene gjør.

Danmark Rundt består av fem etapper og 133 syklister, og bakgrunnen for den elektriske satstingen finner vi, ja, i Norge. Uno-X Mobility, et norsk-dansk sykkellag, viser nemlig elektrisk vei, og stilte også opp i selveste Tour de France med elbiler. 

Nå sørger de indirekte for at Danmark Rundt også blir enda mer elektrisk. 

‒ Sykling er i sin essens en naturlig sport hvor man snakker om watt, derfor viktig at aktivitetene rundt gjenspeiler dette, sier Jesper Tikiøb, arrangementsansvarlig for Danmarks Cykle Union.

‒ Ettersom sykkelsporten får mer innpass blant danskene, er det avgjørende at vi fremmer nye og bedre løsninger for å utvikle rittet. Derfor er vi stolte over at alle løpets offisielle biler i år vil være elektriske.

De danske arrangørene har nok fulgt spent med i Arctic Race, for dette rittet har altså tatt elbilsatsingen helt ut og gjort hele bilparken elektrisk. Det betyr 130 elbiler, og det oppe i nord hvor det ikke akkurat kryr av hurtigladere.

Dette kommer etter at Hyundai i år var tilbake som partner for det norske storrittet, og stilte opp med en drøss av Ioniq 5 og Ioniq 6.

‒ Vi er veldig glade for å ha Hyundai tilbake som bilpartner, sier Knut-Erik Dybdal i Arctic Race of Norway.

‒ Vi har en ambisjon om å være verdens mest bærekraftige profesjonelle sykkelritt, og bruker derfor kun elbiler som følgebiler. De 130 elbilene fra Hyundai har fungert perfekt på alle etappene, og bidratt til at dette har blitt tidenes beste utgave av Arctic Race of Norway, legger den daglige lederen til.  

Fordelen med slike elbiler er at de tilbyr ganske rask lading og lang rekkevidde, og de trengte begge deler da de og feltet suste rundt i Nordland.

Totalt rundet de 130 elbilene 84.000 kilometer bare ved å følge syklistene langs de totalt 648 kilometer rittet besto av, og i tillegg kommer all kjøring mellom etappene. Totalt kjørte elbilene dermed flere hundretusener av kilometer i løpet av fire hektiske etapper.

Det er ifølge Hyundai Norge en solid bekreftelse på at elbiler med lang rekkevidde og de riktige egenskapene fungerer perfekt til de fleste formål.

‒ Som ventet har våre elbiler fungert ypperlig til oppgavene under årets Arctic Race of Norway, og vi er stolte av å bidra til å elektrifisere det som trolig er verdens vakreste sykkelritt, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Sammen har vi skapt noe unikt i verdenssammenheng, og med våre avanserte elbiler sikrer vi en bilflåte som passer perfekt for ambisjonene til Arctic Race.

(Foto: Hyundai)

Man kan selvsagt ikke parkere 130 elbiler i kø på den lokale hurtigladeren, så de fikk hjelp av hurtigladeselskapet Kempower som ladet rittbilene med sine mobile hurtigladere. Med 16 ladere har de sørget for at bilene har vært oppladet og klare til hver etappe.

‒ Med elbiler som kan dra full nytte av kapasiteten som er tilgjengelig, har dette blitt et samarbeide som har fungert veldig bra i flere år, sier Knudsen.

‒ Det er virkelig gøy å se hvordan forskjellige aktører kan komme med sin teknologi og sammen sørge for at man kan flytte grenser.

De grensene er altså flyttet helt til Danmark, hvor Uno-X igjen skal måle krefter med verdenseliten. Og det gikk riktig så bra i Arctic Race, hvor laget fikk vinneren gjennom Magnus Cort ‒ som passende nok er dansk.

Les også:

Debatt