Noen må som kjent vise vei når ting skal endres, og over i sykkelverden tar Arctic Race ansvar når det kommer til bærekraft.
For slike store etapperitt involverer et tresifret antall biler som tilbakelegger mange hundretusener kilometer, og det resulterer selvsagt i mye utslipp. Vel, slik har det iallfall vært.
Her består kortesjen av løpsledelsen, presse, kommissærer og VIP-gjester, og alle disse skal fraktes rundt i Skoda Enyaq-biler.
‒ Skoda har vært en del av sykkelsporten i mange år og har vært gjennom mange transformasjoner, sier Thomas Bruun Nielsen, administrerende direktør i Skoda Danmark.
‒ Selv om vi selger biler, tar vi til orde for at flere hopper på sykkelen når de skal fra A til B. Derfor er vi stolte over at bilene våre i årets sykkelritt nå teller i watt, akkurat som syklistene gjør.
Danmark Rundt består av fem etapper og 133 syklister, og bakgrunnen for den elektriske satstingen finner vi, ja, i Norge. Uno-X Mobility, et norsk-dansk sykkellag, viser nemlig elektrisk vei, og stilte også opp i selveste Tour de France med elbiler.
Man kan selvsagt ikke parkere 130 elbiler i kø på den lokale hurtigladeren, så de fikk hjelp av hurtigladeselskapet Kempower som ladet rittbilene med sine mobile hurtigladere. Med 16 ladere har de sørget for at bilene har vært oppladet og klare til hver etappe.
‒ Med elbiler som kan dra full nytte av kapasiteten som er tilgjengelig, har dette blitt et samarbeide som har fungert veldig bra i flere år, sier Knudsen.
‒ Det er virkelig gøy å se hvordan forskjellige aktører kan komme med sin teknologi og sammen sørge for at man kan flytte grenser.
De grensene er altså flyttet helt til Danmark, hvor Uno-X igjen skal måle krefter med verdenseliten. Og det gikk riktig så bra i Arctic Race, hvor laget fikk vinneren gjennom Magnus Cort ‒ som passende nok er dansk.
Les også:
- Millioner av falske Mercedes-deler beslaglagt
- Elbilene og bensinbilene havner i samme problemer
- Ny spesialversjon av Range Rover er lynrask