Elbilen Citroën ë-C4 blir en liten prisbombe

Det franske merket klinker til med en startpris på langt under 300.000 kroner for den helelektriske SUV-modellen.


Det aller heteste bilsegmentet i Europa er det for de kompakte SUV-modellene, og det er dette Citroën sikter seg inn på når de nå kommer med en ny elbil.

Høyreiste ë-C4 er nemlig 4,36 meter lang, og byr også på den moderne løsningen med lang akselavstand som gjør at den innvendige plassen blir ganske så bra. Bakerst er det også brukbart med plass med sine 380 liter med bagasjerom, og legges baksetene ned åpner det seg 1.250 liter bakerst.

Som mange av de andre nye elbilene fra PSA-konsernet er også Citroën ë-C4 satt sammen på den nye CMP-plattformen, som i tillegg til moderne teknologi og førerassistenter betyr et batteri på 50 kWh og en elmotor med 136 hk og 260 Nm.

Som vi vet betyr det også en rekkevidde et lite stykke opp på 300-tallet, og mer spesifikt får ë-C4 en rekkevidde på 350 kilometer og kan hurtiglades med 100 kW. Dette er faktisk hakket bedre enn andre nye elbiler på samme plattform, som Peugeot e2008 med sine 320 kilometer.

Og de som husker legendariske Padda vil nikke anerkjennende til ë-C4 også, for kjørekomforten er ivaretatt via det patenterte dempersystemet kalt Progressive Hydraulic Cushions.

Men, kanskje heldigvis, ser den ikke ut som det Citroën DS gjorde med sitt flate og særegne design på 1970-tallet.

For selv Citroën ë-C4 også er en linjelekker SUV, har den et moderne design:

Citroën har nå ferdigutviklet ë-C4, noe som betyr at den er klar for produksjon. Det betyr også at den snart dukker opp her hjemme, og PSA Norge opplyser at den skal være her før årsskiftet.

Det betyr også at prisene er klare, og vi kan slå fast at den er aggressivt priset.

Citroën akter nemlig å ta en førende posisjon i det helelektriske kompakte SUV-segmentet her i Norge, og har gitt bilen en startpris på 277.000 kroner. Det er for eksempel noe billigere enn tidligere nevnte e2008.

Denne prisen er for inngangsversjonen kalt Feel, og i tillegg til det hydrauliske dempersystemet kommer den med 18-tommers felger, aktiv nødbrems og ECO-led hovedlykter som også tilbyr automatisk styring av fjernlys.

Neste steg er Feel Pack som starter på 292.000 kroner, og denne pakken inkluderer også utstyr som head-up-display, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensorer og nøkkelfri adgang og start.

Den tredje versjonen av ë-C4 er kalt Shine og her er startprisen satt til 312.000 kroner, og har i tillegg utstyr som mørke ruter, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll med stopp/go og oppvarmet multifunksjonsratt.

Et lite minus med ë-C4 er dog at den ikke kommer med hengerfeste, noe mange nordmenn mener er viktig.

ë-C4 blir den femte elektrifiserte modellen ut for Citroën, og følger i fotsporene på den ladbare hybridutgaven av C5 Aircross, den lille helelektriske mopedbilen Ami, den helelektriske flerbruksbilen ë-Spacetourer og den helelektriske varebilen ë-Jumpy.

Her er bilder av den aller ferskeste, Citroën ë-C4:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter