I idrett er det noe som heter hjemmebanefordel, og ofte kan denne bikke marginene og være avgjørende. En slik fordel har også Volvo hatt hjemme i Sverige.
Der har de regjert nybilsalget, men knugen måtte abdisere i fjor. Det er nemlig en ny konge, og den heter Tesla Model Y.
Det ble registrert over 16.000 nye Model Y, nærmere 3.000 flere enn Volvo XC40, fjorårets nest mest registrerte nybil i Sverige. Trøsten for Volvo er at de også tok den tredje pallplassen med XC60.
Elbilene har altså fått fart på seg og over grensen, og av rundt 290.000 nye biler som kom til å fjor var i overkant av 112.000 rene elbiler. Det ble for eksempel solgt langt flere helelektriske XC40 enn andre drivtyper av modellen, og litt over 9.000 av de drøyt 13.000 nyregistrerte XC40 var elbilversjoner.
Så hvordan ser framtiden ut hos bilnasjonen her i nord?
Vel, det har markedsplassen Kvdbil tatt tempen på, for de har fått Kantar Media til å sjekke hvilke merker svenskene stoler mest på når det kommer til elbiler.
Man skulle kanskje automatisk tenke at dette blir en soleklar Volvo-seier, men den gang ei. Nå topper riktignok Volvo listen, men det er så jevnt at de nesten måtte tilkalle VAR.
Volvo endte på topp med 19,8 prosent som sa at de stoler mest på det merket når det kommer til elbiler, mens 18,9 prosent svarte Tesla. Det er altså under ett prosentpoeng som skiller duoen.
Dermed går det nok noen alarmklokker i Göteborg, for Volvo har nok forventet stor støtte på hjemmebane nå som de går all-in på elbiler.
Men enn så lenge har de et lite overtak, og salgssjefen i Kvdbil tror dette er på grunn av at svenskene over tid har knyttet Volvo til ting som sikkerhet, sikkerhet og pålitelighet.
– Volvo har vært synonymt med høykvalitetsbiler i nesten 100 år. Nå forventer mange at de holder samme standard også når det gjelder elbiler, sier Daniel Odsberg.
Trøsten for Volvo er at det er et hopp ned til de neste merkene, for bak Volvo og Tesla følger to velkjente merker med kun 12 prosent, Volkswagen og Toyota.
Volvo-eide Polestar tar 5. plass med 10 prosent, mens Kia følger rett bak med 9 prosent.
Kvdbil merker seg dog at den generelle tilliten til bilmerkene når det kommer til elbil er lav, og legger til at merker som Nio, BYD, Lynk & Co, MG og Maxus ikke fikk noen stemmer. Altså 0 prosent.
– Disse elbilmerkene har kun vært på det svenske markedet i noen år, i noen tilfeller bare ett år. Det er selvsagt en enorm forskjell til Volvo, et merke som nesten alle svensker har et forhold til. Å etablere tillit tar tid, understreker Odsberg.
Tidligere undersøkelser i regi av Kvdbil har vist at de største bekymringene rundt elbiler, foruten tilgjengeligheten av ladestasjoner, er knyttet til batterilevetid, rekkevidde og kuldepåvirkning.
Ja, stort sett de samme som her hjemme.
Topp-10 merker som svenskene stoler mest på når det kommer til elbil:
- Volvo (20 %)
- Tesla (19 %)
- Volkswagen (12 %)
- Toyota (12 %)
- Polestar (10 %)
- Kia (9 %)
- BMW (4 %)
- Audi (3 %)
- Mercedes Benz (3 %)
- Skoda (2 %)
Kilde: Kvdbil
Mest solgte brukte elbiler i Sverige 2023:
- Tesla Model 3
- Nissan Leaf
- Kia Niro
- BMW i3
- Volkswagen ID.3
- Renault Zoe
- Audi e-tron
- Volkswagen ID.4
- Polestar 2
- Volvo XC40
Kilde: Vroom/Kvdbil
Les også: