Da Audi bestemte seg for å ta RS også høyere opp i tallrekken, kom RS 6 både som en sedan og som den virkelige ulven i fåreklær, stasjonsvognen. Nå er det kun sistnevnte som gjelder, og dagens utgave gikk inn i produksjon i 2020.
En RS 6 Avant kan lokke med 600 hk og 800 Nm, og familiefrakteren fyker opp til 100 km/t på lynraske 3,6 sekunder. Men det finnes også en RS 6 Avant performance, og denne har 630 hk og 850 Nm, og med slike krefter faller sprinttiden ned til 3,4 sekunder.
Men nå kommer den ultimate versjonen, passende nok døpt Audi RS 6 Avant GT.
Denne nikker rett og slett til en legende, nemlig racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO fra 1989. Det var nemlig den som var inspirasjonen da 12 læringer fikk et prosjekt som skulle føre til konseptet RS 6 GTO.
Å, du har veldig lyst til å se den legendariske bilen fra 89? Ok, her har du den:
Med støtte fra Audi Design jobbet 12 karosseri- og kjøretøykonstruksjonsmekanikere, bilmekanikere, billakkere og verktøymekanikere i seks måneder, og resultatet er hva Audi RS 6 Avant GT baserer seg på.
Resultatet til de flinke elevene må vi selvsagt også sjekke ut, før vi fokuserer på det vi skal ‒ Audi RS 6 Avant GT.
Her er Audi RS 6 GTO concept:
RS 6 Avant GT skiller seg ut på svært mange områder, men kanskje spesielt med en ny front som også inkluderer panseret, som for første gang i Audi-historien er i karbonfiber. Her er det blant annet vertikale blader og en integrert frontspiller i støtfangeren, noe som gir et tøffere uttrykk.
Blant de mange høydepunktene kan vi også nevne integrerte luftuttak bak de store 22-tommers hjulene, og hjulbuene er i likhet med panseret for første gang laget av kun karbonfiber.
Sideprofilen er definert av innlegg i sideskjørtene, utvendige speildeksler i blank karbon, og 22-tommers hjulene i 6-eikers design laget eksklusivt for RS 6 Avant GT, forklarer Audi.
Bak har RS 6 Avant GT en egen svart «RS 6 GT»-skrift, en bakluke spesialtilpasset designet med visuelt senket lastekant, en funksjonell diffuser med vertikalt sentrert reflektor som får bilen til å fremstå enda bredere, og en særegen dobbelvinge inspirert av motorsport, kan Audi melde. Sistnevnte er nesten identisk til den lærlingene lagde til sitt konsept.
Spesialutgaven er fullpakket med eksklusive eksteriør- og interiørdetaljer, som en takkantspoiler som vekker oppsikt, og innvendig troner selvsagt bøtteseter av høy kvalitet sammen med spesielle fargekombinasjoner ‒ og en individuell nummerering i midtkonsollen.
I tillegg har bilen fått en rekke andre oppdateringer på innsiden, for dette er altså sjefen i RS 6-familien.
Audi har også tunet kjøreegenskapene blant annet gjennom en justerbar coilover-fjæring og en oppdatert quattro-diff som bør heve kjøreopplevelsen. Og selvsagt gjort en masse andre ting.
Under karbonpanseret finner vi som vanlig en 4-liters TFSI V8-motoren med doble turboer, og som yter 630 hk og 850 Nm. Det senker 0-100 km/t til 3,3 sekunder, og de som vil doble opp til 200 km/t bruker 11,5 sekunder. Toppfarten er for øvrig 305 km/t, så glem den vanlige begrensingen på 250 km/t.
Men.
Det spørs om du får se denne på norske veier. Ikke det at Audi Norge nekter å ta den inn fordi det ikke er en elbil, nei, det er to andre ting.
Den første er prisen. Hva eventuell norsk pris blir er ikke godt å si, men muligens en plass mellom 3-4 millioner kroner etter at særegne norske avgifter har straffet bilen.
Så er det en enda en utfordring. Audi skal kun sette sammen 660 eksemplarer, så det spørs nok om vi må se langt etter en Audi RS 6 Avant GT med norske skilt.
Trøsten får være at vi har bilder av den, og de er det verd å ta en titt på. Her er Audi RS 6 Avant GT: