Den finnes selvsagt uslåelig rekorder. Scorer du for
eksempel full pott i snooker eller bowling er det ingen som kan slå det, men
kun tangere deg. Men når det kommer rekorder som går på fart er alt mulig å forbedre,
selv om noen virker hakket mer uslåelig enn andre.
meter, men rekorden rundt banen til Goodwood Festival of Speed. Der er nemlig forutsetningene endret siden rekorden ble satt
i 1999, og den har blitt ansett som uslåelig. Vel, iallfall til nå. I 1999 dukket McLaren-Mercedes opp med sin formel 1-bil, en MP4/13
med en V10 som vridde ut 780 hestekrefter. F1-laget overlot ingenting til
tilfeldighetene, så de hadde kommandert VM-fører Nick Heidfeld til å bli med lasset
over til England og Goodwood-festivalen. Med Heidfeld bak rattet dundret bilen gjennom banen på
utrolige 41,6 sekunder, over 4 sekunder raskere enn den daværende rekorden. Den tiden ville helt sikkert en av årets formel 1-biler slått, men problemet er at arrangørene mente at det rett og slett var for farlig å sende de heseblesende formel 1-bilene gjennom banen. Så av sikkerhetshensyn får ikke formel 1-biler lenger delta
på løpet, og dermed har rekorden fått være i fred i 20 år. Men det kan fort bli med det.
racingversjon av elbil-serien ID., og ID. R innledet sommeren 2018 med å slette
Sébastien Loebs rekord fra 2013 i bakkeløpet Pikes Peak. Den fulgte opp med å ta turen til Goodwood, hvor målet var å
ta elbilrekorden satt av en spesialbygget Lola-Drayson B12 69/EV på 47,34
sekunder. Den var aldri noe utfordring. Volkswagens spinnville elbil knuste nemlig rekorden med en tid på 43,86 sekunder i finalen, og overraskende nok snuste den også på Heidfelds tid. For i kvalifiseringen klarte Dumas 43,05 sekunder, drøyt 1,3
sekunder bak den legendariske rekorden og den tredje raskeste tiden gjennom
tidende. Bilen virker altså potent nok til å slette den «uslåelige»
rekorden til Heidfeld.

motorsport. Elektriske biler blir stadig sterkere og har i lengre tid hatt det
samme nivået som biler med forbrenningsmotorer på mange områder, sier
Volkswagen Motorsport, direktør Sven Smeets. ‒ I Goodwood vil vi vise at den elektriske drivlinjen i ID. R
kan sammenlignes med den i formel 1. Men om Romain Dumas (fører) suksessfullt
kan utfordre Nick Heidfelds banerekord, avhenger også av forholdene i helgen. Det engelske været kan som kjent være ganske så
uforutsigbart, og på en svingete og knapp bane som det i Goodwood er Volkswagen
avhengig av dekkgrepet for å slå rekorden. Volkswagen har selv tatt grep for å spesialtilpasse ID.
R-modellen til den korte banen på 1,86 kilometer, og har blant byttet ut den store
og tunge batteripakken med en mindre en. Her trenger de nemlig ikke å bry seg
om rekkevidde. Bilen veier nå under 1.000 kilo, og bør dermed kunne røre på
seg som en ekte formel 1-bil. Kanskje til og med raskere? Svaret får vi til helga. PS! Det finnes en rekord på 100 meter som kanskje er enda
mer «uslåelig» enn Bolts. I 1988 satte en kanskje vel muskuløs Florence
Griffith-Joyner verdensrekord for kvinnene, og den lyder på 10,49. Til sammenligning
er den raskeste tiden så langt i år på 10,75, 24 hundredeler bak den enn så
lenge uslåelige rekorden. Årets raskeste 100 meter står Christian Coleman for, og den lyder
på 9,81 sekunder ‒ 23 hundredeler bak den 10 år gamle Bolt-rekorden. Les også: