I et forsøk på å nå ut i flere segmenter har flere av de store bilprodusentene kommet med nye merker, slik Toyota gjorde med Lexus, Volvo med Polestar, Seat med Cupra og sist Hyundai med Ioniq.
Dette grepet har også Citroën benyttet seg av, og ut av det ble merket med den legendariske betegnelsen DS født.
-->
Mange tenker nok på en ren Citroën-modell når de hører navnet, for helt riktig ‒ Citroën DS var den opprinnelige «Padda» introdusert tilbake i 1955.
Men selv om Padda døde i 1975, ville ikke den franske produsenten la navnet seile inn i solnedgangen.
I 2010 blåste de støvet av navnet med Citroën DS3, før de like godt klinket til med et helt nytt merke kalt DS i 2015. De trengte nemlig et merke i det mer luksuriøse segmentet, akkurat som Toyota hadde tenkt med Lexus tilbake i 1989.
Den første bilen var DS 3, og siden har merket fylt på med diverse modeller. Men langt fra alle har overlevd, for DS har kjørt en slags prøv-og-se-strategi.
Den originale DS 3 har deriblant forsvunnet sammen med DS 4, og totalt består dagens portefølje av tre modeller ‒ DS 3 Crossback, DS 7 Crossback og DS 9 som kom i fjor.
Men det er familieøkning på gang, for nå viser DS fram en helt ny modell i det populære C-segmentet basert på den nye EMP2-plattformen.
Og det er DS 4 som forsvant i 2018 som gjør comeback, og det er ikke overraskende svært enkelt å se at dette er en bil som hører hjemme hos DS-merket:
Fronten og de distinkte linjene er på plass, mens designet følger opp med en slags coupétilnærming med et fallende tak og en hissig bakende med smale lykter og to enderør. Og en ting skal iallfall franskmennene ha, de kan designe oppsiktsvekkende biler.
Nye DS 4 fyller tomrommet mellom 4,11 meter lange DS3 Crossback og 4,57 meter lange DS 7 Crossback, og er 4,4 meter lang ‒ men grunnutgaven er kun 1,47 meter høy. SUV-modellen DS 3 Crossback er til sammenligning 1,53 meter høy, så DS 4 byr på et enda mer sportslig uttrykk.
Som vi forventer fra et premiummerke er DS 4 fullstappet av en teknologi og førerassistenter, og nytt av året er at 4’eren byr på et oppgradert selvkjøringssystem kalt DS Drive Assist 2.0.
Den byr også på utvidet virkelighet (AR) gjennom head-up-displayet, som er på enorme 21 tommer.
For de lydinteresserte kan vi nevne at bilen kommer med et lydanlegg på 690 watt og 14 høyttalere, og det er til og med akustiske sideglass både foran og bak ‒ for første gang i en bil i dette segmentet.
Innsiden er minst like elegant som utsiden, og byr på et svært rent dashbord som er dominert av en infotainmentskjerm.
Er det en ting DS Automobile kan, er det elektriske drivverk. For her snakker vi om merket som ble mestere i formel E både i 2019 og 2020, og dette er altså den elektriske motparten til formel 1.
DS skal da også bli et rent elektrisk merke med tiden, og ikke overraskende er det ladehybrid som gjelder når de nå gjenintroduserer DS 4.
Under panseret finner vi en 4-sylindret turbomotor med 180 hestekrefter, og denne er koblet til en 110 hk sterk elmotor og en e-EAT8 girkasse. Totalt byr DS 4 på 225 hk, og den elektriske rekkevidden skal være over 50 kilometer.
Men DS 4 vil også komme med flere drivlinjer, som PureTech bensin med 130, 180 og 225 hk, og en BlueHDi dieselversjon. Alle disse er koblet sammen med en 8-trinns automatkasse.
I tillegg til grunnversjonen kun kalt DS 4 skal det også komme en litt mer høyreist og SUV-lignende versjon kalt DS 4 Cross samt en enda mer sportslig versjon kalt DS 4 Performance Line. Så DS satser knallhardt på den gjenoppståtte modellen.
DS 4 kommer i oktober, og det er kun den ladbare versjonen kalt E-Tense som finner veien hit til Norge.
Her er bilder av nye DS 4, passende nok også det fjerde medlemmet i DS-familien.
Les også: