Fjerde el-modell fra Maxus

Maxus har festet et overraskende sterkt grep om det elektriske varebilmarkedet, og nå skal de følge opp suksessen til e-Deliver 3 med den større e-Deliver 9.


Per i dag er kinesiske Maxus på plass her i Norge med tre modeller. 7-seteren og flerbruksbilen Euniq, den litt mindre elektriske varebilen e-Deliver 3 og den store varebilen EV80 som også er tilgjengelig som 9-seter og med lasteplan.

EV80 er den klart eldste av trioen, og denne stammer fra V-serien til Maxus og kom allerede i 2014. Mye har skjedd siden den gang, og for Maxus mer spesifikt e-Deliver 3.

Denne er faktisk satt sammen på en plattform for elbiler, slik at den kan kalle seg for en «ekte» elvarebil. Og det ble en umiddelbar suksess her hjemme.

Rett ut fra start føk den nemlig til topps på mest solgte-lista for elektriske varebiler i september, og på relativt kort tid er det levert ut nærmere 1.000 slike biler. Til sammenligning ble det registrert knapt 2.500 Toyota Corolla i fjor, så e-Deliver 3 er en skikkelig suksesshistorie.

Og det gjelder som kjent å bygge videre på en slik, så nå slår Maxus til med en ny modell i e-Deliver-serien.

e-Deliver 9 er som vi skjønner av tallet storesøsteren til 3’ern, og tar over stafettpinnen til EV80. Det betyr et lasterom på enten 9,7 eller 11 kubikkmeter.

En av fordelene med å lage elektriske varebiler på plattformer for elbiler, er at det åpnes for mer teknologi. Og e-Deliver 9 er nesten spekket som en vanlig elbil, og kan by på ting som adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, filskiftevarsling, nødbrems-system og kollisjonsvarsling.

Den har også ryggekamera, kjekt for en svær varebil, og en 10,1-tommers infotainmentskjerm.

Men som kjent er rekkevidden viktig, også for de som bruker mye av arbeidstiden i en varebil rundt i byene. Her kommer Maxus e-Deliver 9 med flere alternativer.

For den versjonen med minst lasterom er det mulig å velge mellom 51,5 kWh og 72 kWh, mens den største også kan fås med et batteri på 88,5 kWh. Det betyr rekkevidder fra 296 til 353 kilometer, oppgitt i WLTP-kategorien kombinert/urban.

Ladetiden (20-80 prosent) for de to minste batteripakkene er oppgitt til 36 minutter, og for det største 42 minutter.

Importør RSA opplyser at nyttelasten er på opptil 1.270 kg og hengervekten på 1.500 kg, og bakdøren som skal ha lav innlastningshøyde kan åpners 236 grader.

Maxus e-Deliver 9 er leveringsklar fra april, og har fått en startpris på 549.000 kroner.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter