Denne skjøv elbilene ned fra tronen

53 prosent av registrerte nybiler i januar var elbiler, men den aller mest populære var verken Audi e-tron, Volkswagen ID.3 eller Tesla Model 3. Det var faktisk ikke en elbil i det hele tatt.


Vi tar det som en selvfølge at elbilene troner på toppen av salgsstatistikken, noe de stort sett har gjort siden Nissan Leaf ble årets mest populære bil i 2018.

Men ryktet om fossilbilenes død er sterkt overdrevet, noe registeringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for januar viser.

Som vanlig dominerte også elbilene salget i forrige måned, og endte opp med en markedsandel på 53 prosent. Totalt ble det registrert 10.301 nye biller i januar.

Et resultat av dette var at det gjennomsnittlige CO2-utslippet var helt nede på 37 g/km, noe som selvsagt er bra for den lokale luftkvaliteten.

Av de 5.461 nullutslippsbilene som ble registrert var Audi e-tron den aller mest populære, og fjorårets salgsvinner endte på 734 nye biler i januar. Men det holdt kun til en 2. plass på listen.

For øverst slo fjorårets 7. mest populære modell til med et aldri så lite sjokk, for Toyota Rav4 parkerte elbilene med sine 812 registreringer.

Den populære hybriden var også blant de mest populære i 2020 hvor den endte opp med 4.412 registreringer, mens e-tron da toppet listen med sine 9.227 biler.

Men bak Toyotas populære SUV kryr det av elbiler.

Volvo XC40, som både kommer som ladbar hybrid og ren elbil, var nummer tre med 528 registreringer, etterfulgt av Peugeot 2008 (498), Mercedes EQC (467), Polestar 2 (443) og Nissan Leaf (334).

På 8. plass endte BMW X1 med 291 biler, mens den siste topp-10-plasseringen var Kia Niro med 281 registreringer.

En annen oppsiktsvekkende ting med januar-listen er at de to aller mest populære i desember, ikke en gang var blant de 20 mest registrerte i januar.

Forklaringen er at Tesla og Volkswagen registrerte en haug med Model 3 og ID.3 i desember, og pyntet dermed på statistikken for 2020. Tesla registrerte enorme 4.232 Model 3, mens Volkswagen fulgte opp med 2.303 av den nye ID.3 i desember.

Dette slår altså ut på statistikken for januar, som teller antall registrerte nybiler og ikke faktiske salg.

Resultatet av dette er at verken Volkswagen eller Tesla har noen modeller inne blant de 20 beste, noe som er ganske så historisk.

Toyota Norge gjorde åpenbart ikke et slik stunt, og hadde i tillegg til januar-vinner Rav4 også Yaris inne på 15. plass og Corolla på 16. plass.

Det japanske merket tronet også øverst blant merkene med 1.318 registeringer, med BMW på 2. plass (1.073) og Volvo på 3. plass (1.060).

Volkswagen var nummer sju med 537 registrerte nybiler, mens Tesla falt helt ut av topp-20 hvor det siste merket var Renault med 132 biler i januar.

Så alt handler ikke kun om elbiler, noe statistikken til OFV for januar helt klart viser.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter