Dropper Golf-diesel i Norge

Det er en ny generasjon Golf på tur, men den kommer ikke som diesel. Iallfall ikke her i Norge.


Volkswagen lanserte Golf som en ny folkebil etter at Bobla
hadde gjort sitt, og det skjedde i 1974.

To år senere var det klart for den første dieselversjonen,
en 1.5-liters versjon med hele 49 hestekrefter.

Siden har alle generasjonene av Golf også kommet som diesel,
og heldigvis da med litt flere krefter enn den originale dieselmotoren hadde.

Denne tradisjonen fortsetter også med Golf Mk 8, altså den
åttende generasjonen.

Nye Golf kommer med en rekke motoralternativer, inkludert en
ladbar hybrid og en dieselmotor på 2.0-liter.

Den ladbare hybriden finner selvsagt veien til Norge, men
det gjør ikke dieselmotoren.

Våre venner hos Nybilbester har vært og testet den kommende
generasjonen i Portugal, og der fikk det også beskjed om at dieselmotoren ikke
kommer til Norge.

Volkswagen Norge vurderer det rett og slett dit at den er for lite aktuell for norske forbrukere, og dropper altså denne versjonen av den nye Golfen.

Den slår dermed følge med en annen versjon av nåværende Golf
ut i kulda.

I Norge har e-Golf blitt en vinner, men denne fikk allerede
nådestøtet da Volkswagen satte i gang utviklingen av ID. 3.

Dette er den første rene elbil-modellen til merket, og får
tilsvarende dimensjoner som det Golf kan by på. ID. 3 blir dermed Volkswagens
nye utslippsfrie folkebil.

Tyskerne vil selvsagt ikke at den skal konkurrere mot
e-Golf, så sistnevnte fases ut sammen med 7. generasjon av Golf.

Den elektriske utgaven av Golf har akkurat rundet 100.000 eksemplarer,
og mer enn hver tredje slike ruller faktisk rundt med norske skilt.

Det norske salget av e-Golf nærmer seg nå 38.000 biler, og Norge
har dermed rundt 38 prosent av samtlige e-Golf som eksisterer.

Fram til og med oktober ble det utlevert 27.900 eksemplarer
av e-Golf over hele verden, mot 24.800 i hele 2018.

De fem største markedene er Norge, Tyskland, USA,
Storbritannia og Nederland.

Den nye generasjonen Golf skal etter planen være her i mars,
mens ID. 3 lanseres til sommeren.

Nybiltester har altså prøvekjørt 8. generasjon av Golf, og du lurer kanskje på hvordan den er? Stikk over til dem og les testen da vel.

Les også:

Les mer om:

Nyheter