Annonse
Hjem Nyheter Super-sjelden bil til salgs

Super-sjelden bil til salgs

Lyst på en ultrasjelden bil som gjør naboen lang i blikket? Da har du nå sjansen.

Når man kommer til ultrasjeldne biler handler det nesten utelukkende om rådyre sportsbiler eller biler laget før krigen.

Det gjør det på en måte nå også, men med en liten vri.

Du husker vel Triumph-bilene, dette engelsk merket med de sjarmerende bilene?

De to kanskje mest kjente og flotteste modellene var Spitfire og GT6, og selv om slike er sjeldne kan vi absolutt ikke hevde at de er super-sjeldne.

Saken fortsetter under Annonsen

Nei, da må vi til en helt annen modell, en som deltok på Le Mans i 1960 og 1961.

Vi snakker om racerbilen Triumph TRS, produsert i kun fire eksemplarer.

Tre av disse prøvde seg på Le Mans i 60 og 61, og gjorde tingene så bra at det også ble premie som beste fabrikkslag.

TRS var den direkte forløperen til modellen TR4 som kom i 1961, en flott 2-seters roadster.

Av de fire TRS-bilene som ble satt sammen var det altså tre som prøvde seg på 24-timersløpet, og disse ble registrert som «926 HP», «927 HP» og «928 HP».

Disse hadde den sjeldne twin cam-løsningen kjent som «Sabrina»-motoren, og ble satt sammen av Triumph Competition i 1959.

‒ Dette er en genuin Triumph TRS med ekstremt sjelden racing-arv i tillegg til den legendariske Sabrina-motoren, noe som gjør den svært så ettertraktet av samlere, sier Jonny Shears hos Pendine Historic Cars, som nå altså skal selge en slik.

‒ Ikke bare deltok den to ganger på verdens eldste og mest berømte langdistanseløp, men Sabrina-motoren utviklet av Triumph kom aldri inn i masseproduksjon, noe som gjør det til en unik mulighet til å få en virkelig spesiell sportsbil.

«927 HP» deltok altså sammen med to andre TRS-modeller på Le Mans i 1960, og til tross for at de holdt seg unna trøbbel imponerte de ikke veldig med plasseringene 15, 18 og 19.

Det gikk faktisk så smått med bilene at de ikke klarte å tilbakelegge minimumsdistansen, og ble dermed uklassifisert.

De returnerte hjem til England og Coventry, slikket sårene og gjorde seg klare til å revansjere fiaskoen.

Og det gikk betydelig bedre året etter.

Alle tre bilene fullførte igjen uten problemer, og denne gang med plasseringene 9, 11 og 15. Og oppmuntrende nok tilbakela alle tre en lang nok distanse til å bli klassifisert, og resultatet var godt nok til å vinne fabrikksprisen det året.

«927 HP» ble deretter solgt til USA og ble lite brukt, før en mann ved navn Gwing kjøpte den i 1972. Datteren arvet så denne, og hun solgte den videre til dagens eier i 2008.

Vedkommende begynte umiddelbart med å sette den tilbake til 1961-stand, og i 2010 ble den utstilt i Le Mans Classic.

Siden har den vært brukt regelmessig, og mange har nok ikke vært klar over hvilken bil de har sett på veien.

Pendine skal altså selge den, så det er bare å legge inn et bud om du kan tenke deg en bil naboen ikke kan få tak i.

Det kan du gjøre her, hvor du også får mer historie og mange flere bilder av den super-sjeldne og flotte bilen.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker