Super-sjelden bil til salgs

Lyst på en ultrasjelden bil som gjør naboen lang iblikket? Da har du nå sjansen.


Når man kommer til ultrasjeldne biler handler det nesten
utelukkende om rådyre sportsbiler eller biler laget før krigen.

Det gjør det på en måte nå også, men med en liten vri.

Du husker vel Triumph-bilene, dette engelsk merket med de
sjarmerende bilene?

De to kanskje mest kjente og flotteste modellene var Spitfire
og GT6, og selv om slike er sjeldne kan vi absolutt ikke hevde at de er
super-sjeldne.

Nei, da må vi til en helt annen modell, en som deltok på Le
Mans i 1960 og 1961.

Vi snakker om racerbilen Triumph TRS, produsert i kun fire eksemplarer.

Tre av disse prøvde seg på Le Mans i 60 og 61, og gjorde
tingene så bra at det også ble premie som beste fabrikkslag.

TRS var den direkte forløperen til modellen TR4 som kom i
1961, en flott 2-seters roadster.

Av de fire TRS-bilene som ble satt sammen var det altså tre
som prøvde seg på 24-timersløpet, og disse ble registrert som «926 HP», «927 HP»
og «928 HP».

Disse hadde den sjeldne twin cam-løsningen kjent som «Sabrina»-motoren, og ble satt sammen av Triumph Competition i 1959.

‒ Dette er en genuin Triumph TRS med ekstremt sjelden
racing-arv i tillegg til den legendariske Sabrina-motoren, noe som gjør den
svært så ettertraktet av samlere, sier Jonny Shears hos Pendine Historic Cars,
som nå altså skal selge en slik.

‒ Ikke bare deltok den to ganger på verdens eldste og mest
berømte langdistanseløp, men Sabrina-motoren utviklet av Triumph kom aldri inn
i masseproduksjon, noe som gjør det til en unik mulighet til å få en virkelig
spesiell sportsbil.

«927 HP» deltok altså sammen med to andre TRS-modeller på Le
Mans i 1960, og til tross for at de holdt seg unna trøbbel imponerte de ikke veldig
med plasseringene 15, 18 og 19.

Det gikk faktisk så smått med bilene at de ikke klarte å tilbakelegge minimumsdistansen, og ble dermed uklassifisert.

De returnerte hjem til England og Coventry, slikket sårene
og gjorde seg klare til å revansjere fiaskoen.

Og det gikk betydelig bedre året etter.

Alle tre bilene fullførte igjen uten problemer, og denne
gang med plasseringene 9, 11 og 15. Og oppmuntrende nok tilbakela alle tre en
lang nok distanse til å bli klassifisert, og resultatet var godt nok til å
vinne fabrikksprisen det året.

«927 HP» ble deretter solgt til USA og ble lite brukt, før
en mann ved navn Gwing kjøpte den i 1972. Datteren arvet så denne, og hun solgte
den videre til dagens eier i 2008.

Vedkommende begynte umiddelbart med å sette den tilbake til 1961-stand, og i 2010 ble den utstilt i Le Mans Classic.

Siden har den vært brukt regelmessig, og mange har nok ikke
vært klar over hvilken bil de har sett på veien.

Pendine skal altså selge den, så det er bare å legge inn et
bud om du kan tenke deg en bil naboen ikke kan få tak i.

Det kan du gjøre her, hvor du også får mer historie og mange flere bilder av den super-sjeldne og flotte bilen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter