VW e-Golf rakk å runde 100.000 før det er slutt

Norge er det mest populære markedet for Volkswagen e-Golf,så det er på sin plass å gi den litt ekstra oppmerksom når den nå nærmer segslutten.


Her er en quiz du kan kjøre under jule-lunsjen: Når kom den
første helelektriske utgaven av Volkswagen Golf?

Noen vil kanskje svare 2013, 2014 eller 2015, og alle delene
er riktig om man tenker på dagens e-Golf.

Den ble nemlig vist fram som prototype i 2013, satt i
produksjon i 2014 og kom på markedet i 2015.

Men det er ikke svaret.

Volkswagen har kommet med elbiler i nærmere 50 år, og kunne i
1972 presentere en elektrisk versjon av Transporter ‒ den første elbilen fra
det tyske merket.

Fire år senere, altså i 1976, kom de med den aller første helelektriske
Golfen ‒ en versjon kalt elektro-Golf.

Siden har de prøvd seg på en rekke elektriske Golfer, men tråkket
ikke på gassen før bilen som ble vist fram under Frankfurt Motor Show i 2013.
Den som var basert på 7. generasjon av Golfen, og som vi kjenner som e-Golf.

Om vi ser bort fra alle «testbilene» fra og med 1972 var
e-Golfen den andre elbil-modellen Volkswagen kom med, og den fulgte like etter
den elektriske utgaven av Up kalt e-Up.

Volkswagen satte i gang produksjonen av e-Golfen i Wolfsburg
i 2014, men interessen ble raskt så stor at også fabrikken i Dresden måtte
hjelpe til.

Siden har den elektriske versjonen av folkebilen solgt
ganske bra, spesielt i Norge. Men også hjemme i Tyskland har den blitt en liten
favoritt, i tillegg til USA, Storbritannia og Nederland.

I fjor ble det solgt 24.800 e-Golfer, mens det i løpet av
årets 10 første måneder er solgt 27.900 e-Golfer.

Modellen lever nå på lånt tid, for til sommeren kommer
Volkswagen med sin første rene elbil-modell kalt ID. 3. Og dessverre for
e-Golfen er dette en modell som i størrelse er lik Golfen, så dermed fases
e-Golf ut.

Men før den tid rakk den populære bilen modellen å runde en stor milepæl.

I forrige uke leverte Volkswagen nemlig ut e-Golf nummer 100.000, og den gikk til en tysk kunde. Her er han nummer tre fra høyre:

Bilen var hvit, og den stolte eieren fikk også en rundtur i Gläserne
Manufaktur i Dresden som i framtiden skal produsere ID. 3 sammen med Zwickau-fabrikken.

Men det spørs om den stolte eieren vet når den første
helelektriske Golfen kom, men det vet altså vi nå.

Og la oss håpe det ikke blir altfor mye krangling under julelunsjen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter