Drastisk prisfall for ny elektrisk SUV

Nå blir det penger å spare på Xpeng. Over natta har nemlig prisen på den helelektriske SUV-modellen falt med mange titalls tusen kroner.


Det er ikke så enkelt å få med seg alle de nye bilene som nå er på gang, og du har muligens gått glipp av en spennende nykommer fra Kina.

Xpeng G3 er på papiret en moderne elbil som ifølge produsenten har «verdens mest avanserte førerassistent», og er en 4,45 meter lang SUV som dermed går inn i et brennhett segment.

Men skal G3 kunne konkurrere i et vanskelig marked her i Norge, må den også ha rekkevidder som er konkurransedyktig. Elbilen har en netto batterikapasitet på 66,5 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 451 kilometer. Bilen er også klargjort for hurtiglading, og fyller 30-80 prosent på 41 minutter om fyllforholdene er optimale.

G3 kommer med forhjulstrekk, og elmotoren yter 194 hk og klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

Xpeng frister altså med en svært så avansert bil, og selv om de kanskje tar hardt i er dette en ganske så selvkjørende elbil.

Førerassistentsystemet er kalt Xpilot 2, og inkluderer 20 sensorer inkludert 12 ultrasoniske radarer, tre millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.

‒ Bilene vil også motta oppgraderinger gjennom såkalte OTA-oppdateringer i hele bilens levetid, påpeker Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility som er den norske importøren.

‒ G3 er en plattform for framtiden, som gjør at du alltid vil ha en oppdatert bil med de nyeste funksjonene og forbedringene. Det er ingen biler som gir mer teknologi for pengene enn Xpeng G3, slår han fast.

Teknologi og rekkevidde er en ting, men pris er et annet viktig element om bilprodusentene skal få fart på salget.

Norske kunder kan velge mellom to versjoner av Xpeng G3, en kalt Smart og en som heter Premium. Og da bilen ble markedslansert i Norge tilbake i vår hadde den også ganske konkurransedyktige priser. Smart startet på 398.000 kroner, mens Premium var satt til 419.000 kroner.

I forhold til for eksempel Tesla Model 3 lå den altså et godt stykke under, men mot en konkurrent som Kia e-Niro lå den litt over i pris.

Men det var den gang.

‒ Valutasituasjonen er helt annerledes nå enn da vi lanserte i april, og denne gevinsten vil vi gi videre til våre kunder. Alle som har bestilt G3 til den opprinnelige prisen skal også kompenseres slik at de mottar den samme fordelen, sier Strømme

Og det er ikke småtterier som er kuttet.

Versjonen Smart starter nå på 358.000 kroner, mens Premium har en utgangspris på 379.000 kroner ‒ ganske eksakt det samme som e-Niro starter på.

Det betyr at begge versjonene har falt med drastiske 40.000 kroner, noe vi kan kalle et skikkelig priskutt.

En annen nyhet er at Xpeng skal lansere en ny utgave av den nettbaserte konfiguratoren i september, noe som skal gjøre det enda enklere å sette sammen og bestille bilen fra din egen stue.

‒ De første kundebilene som skal til Norge er i produksjon nå, og vil sendes fra fabrikken i midten av september. Kundene kan vente å motta bilene i løpet av november, sier Espen Strømme. 

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter